Ügyintézés, kérvények

Ügyintézés, kérvények

Rövidítések:

HKR = Hallgatói követelményrendszer (ELTE Szervezeti és Működési szabályzat II. kötet)

Nftv. = 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról

Vhr1. = 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról

Tbj. = 2019. évi CXXII. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről

Tanulmányi Hivatal

Általánosságban elmondható, hogy a Tanulmányi Hivatal feladata a Kar hallgatóinak tanulmányi ügyintézése, különös tekintettel az adminisztratív feladatokra.

Ennek részét képezi az oktatási ügyekkel kapcsolatos tevékenység (pl. tantervek kezelése); nyilvántartási feladatok elvégzése; valamint a felvételi folyamat támogatása, bizonyos esetben szervezése is.

Az alábbiakban olvasható információkhoz kapcsolódóan minden fontos dokumentum, közlemény, tudnivaló megtalálható a honlapon: ELTE BTK Tanulmányi Hivatal.

Mikor van ügyfélfogadási idő a Tanulmányi Hivatalban?

A Tanulmányi Hivatal személyes ügyfélfogadási ideje: 

  • Hétfőn 13:00-16:00-ig,
  • szerdán 9:00-12:00-ig, 13:00-16:00-ig

Az osztatlan tanárképzés hallgatóinak a tanárképzési referenssel (Hegyi Zsófia) előre egyeztetett időpontban van lehetőségük ügyfélfogadásra.

Hol találhatók a Tanulmányi Hivatal irodái?

A Tanulmányi Hivatal irodái az „A” épület (1088 Budapest, Múzeum körút 4.) földszintjén találhatóak.

Térkép a kari honlapon.

Hol található a Tanulmányi Hivatal munkatársainak elérhetősége?

A kari honlapon megtalálható a Tanulmányi Hivatal összes munkatársának elérhetősége. A hallgatók szakonként vannak beosztva a tanulmányi előadókhoz, mely beosztás szintén megtekinthető a honlapon, illetve az irodaajtókon elhelyezett információs táblákon is olvasható.

Kihez milyen jellegű kérdésekkel lehet fordulni, milyen feladatokat lát el egy-egy csoport a hivatalban?

A Tanulmányi Hivatal a következő egységekből áll:

  • Szakos tanulmányi előadók: fszt. 14., fszt. 15., fszt. 24., fszt. 27., 
  • Felvételi Iroda: fszt. 26.
  • Neptun Iroda: I. em. 140.
  • Tantervi Csoport: fszt. 25.
  • Nyilvántartási Csoport: fszt. 15., fszt. 16., fszt. 24.
  • Záróvizsga ügyintézése: fszt. 16.

Kik a szakos tanulmányi előadók?

Ahogy már fentebb is szó esett róla, minden hallgató be van osztva szakjának megfelelően szakos tanulmányi előadóhoz, aki a képzése során segíti a hallgatót tanulmányi előrehaladásában. A szakos tanulmányi előadók feladata tehát az adott szakon tanuló hallgatók tanulmányi előrehaladásának vizsgálatával kapcsolatos feladatok teljes körű ellátása a beiratkozástól az oklevél minősítések számításáig, beleértve a hallgatók folyamatos előmenetelének monitorozását. Továbbá feladatuk a hallgatói kérelmek és panaszok kezelése (Tanulmányi Bizottsági kérelmek, hallgatói kifogások az érdemjeggyel kapcsolatban, átsorolás alóli mentesség stb.) átvizsgálása, a döntés előkészítésében való közreműködés. A hallgatók tehát hozzájuk fordulhatnak minden olyan jellegű kérdéssel, ami a tanulmányi előrehaladásukkal kapcsolatos.

A tanárszakos hallgatók ügyeivel egy személy foglalkozik, aki a tanulmányi adminisztráció menedzselését végzi a beiratkozástól egészen a záróvizsgára bocsátásig. Feladatait a Tanárképző Központtal szoros együttműködésben látja el.

Milyen munkafolyamatokat végez a Felvételi Iroda?

A Felvételi Iroda látja el a felsőoktatási felvételi eljárásban résztvevők teljes körű adminisztratív koordinációját a Karon: szerkeszti a mindenkori Felvételi tájékoztató vonatkozó részeit; a felsőoktatási felvételi eljárás során aktívan tartja a kapcsolatot a jelentkezőkkel; intézi a mesterképzési szakokra jelentkezők kreditelismertetési ügyeit; illetve a Felvételi Iroda szervezi meg a mesterszakos felvétel részét képező írásbeli és szóbeli vizsgákat, valamint az alapszakos gyakorlati vizsgákat is.

Milyen típusú ügyekkel foglalkozik a Neptun Iroda?

A Neptun Iroda tevékenységi köre igen szerteágazó és többnyire nem közvetlen módon érinti a hallgatókat. Feladatai közé tartozik például: a Tanulmányi Hivatal informatikai feladatainak koordinációja, különös tekintettel a Neptun Elektronikus Tanulmányi Rendszer zökkenőmentes működésére; gondoskodik a tanulmányi rendszerben a hallgatók és a tanulmányi adatok nyilvántartásának szakszerűségéről; kezdeményezi a Tanulmányi és Hallgatói Ügykezelő Rendszer Főosztály felé a rendszerben szükséges fejlesztéseket, szükség esetén hibabejelentést tesz.

Az ELTE BTK hallgatói részére létrehoztuk a neptun@btk.elte.hu címet, hogy a Neptunnal kapcsolatos kérdéseikre közvetlenül tudjunk válaszolni. Kérjük, hogy ezen a címen forduljanak hozzánk, ha neptunos kérdésük, észrevételük lenne!  

Milyen munkát lát el a Tantervi Csoport?

A Tantervi Csoportot, tehát a tantervi referenseket kell keresni minden kreditátviteli kérelemmel kapcsolatos kérdés és ügyintézés esetén (a központi felvételi eljárás során benyújtandó előzetes kreditelismeréssel kapcsolatban a Felvételi Iroda az illetékes).

Ők állítják ki továbbá az oklevél-mellékleteket, oklevélmelléklet-másodlatokat, ehhez kapcsolódóan a kiállított, diplomaosztó ünnepség keretein kívül átvenni kívánt oklevelek és oklevélmellékletek átadása is a Tantervi Csoport teendője. Feladataik közé tartozik a Bölcsészettudományi Kar meglévő és új tanegységlistáinak/mintatanterveinek adminisztratív karbantartása, kezelése (ellenőrzése, létrehozása, Neptunban történő közzététele, javítása, módosítása, közzététele a kari honlapon), egyeztetés, kapcsolattartás a felelősökkel, tanszékekkel; a mintatantervvel kapcsolatos hallgatói problémák, kérdések ügyintézése.

Bel- és külföldi intézményből az ELTE BTK-ra átjelentkező hallgatók tájékoztatása, ügyintézése is a Tantervi Csoport munkáját képezi.

Mi tartozik a Nyilvántartási Csoport teendőihez?

Nevéből is látszik, hogy a Nyilvántartási Csoportmunkája a jelenlegi és volt hallgatókhoz kapcsolódó nyilvántartási feladatok ellátása. Ezek közé tartozik többek között a felvett hallgatók iratkoztatása, tanulmányaikat, nyelvismeretüket igazoló bizonyítványok alapján az adatok rögzítése az elektronikus tanulmányi rendszerbe, szükség szerint a személyes adatok módosítása, külföldi oklevelek magyarországi elismertetésének ügyintézése, biztonsági okmányok kezelése. Továbbá a végzett hallgatók számára igazolások, oklevélmásodlat, leckekönyvkivonat, teljesítésigazolás készítése, valamint oklevélmásolat, leckekönyvmásolat eredetiségének igazolása.

Mi a záróvizsga referens feladata?

A záróvizsga referens tevékenysége a hallgatók szakzárásával kapcsolatos adminisztrációs feladatok teljes körű ellátásából áll, tehát a szakdolgozati címbejelentők kezelésétől az oklevelek kiállításáig és az oklevélmásolatok kiadásáig minden szakzáráshoz köthető háttérfolyamat koordinálásából. A szakzárással kapcsolatban bővebb információ a Szakzárás c. dokumentumban.

Kérvények

Hol találhatók a kérvények, nyomtatványok, űrlapok?

A hallgatói ügyek intézésére alapvetően kétféle módon kerülhet sor, papíralapú nyomtatványok/űrlapok, valamint elektronikus kérvények leadásának segítségével. Az egyes űrlapok és a hozzájuk tartozó tájékoztatók megtalálhatók a BTK honlapján, a Tanulmányi Hivatal vonatkozó menüpontjánál, míg a kérvények a Neptun Ügyintézés menüpontjában.

Hol található a kérvények leadásának határideje?

Az aktuális félévre szóló különböző határidőket a Határidős jegyzék tartalmazza. Érdemes áttanulmányozni, mert a határidők jogvesztő hatályúak!

Milyen kérvények érhetők el a hallgatók számára a Neptunban?

A Neptunban elérhető kérvényekről (Ügyintézés, Kérvények menüpont) fontos tudni, hogy mindig az aktuális félévre vonatkoznak és a képzést gondozó kar szerint eltérhetnek. Léteznek azonban egységesen, az Egyetem minden hallgatójára általánosan vonatkozó kérvények is. Ezek közül a legáltalánosabbak, amelyekkel egy hallgató tanulmányai során találkozik talán a hallgatói, illetve pénzügyi típusú kérvények.

Hallgatói típusú kérvény lehet például (a teljesség igénye nélkül):

  •          Átsorolás alóli mentességre vonatkozó kérelem
  •          Képzésmódosítás
  •          Kifogás értékelésre vonatkozó adattal szemben
  •          Kivételes tanulmányi rend
  •          Párhuzamos képzés kompenzációja
  •          Rendkívüli szociális támogatás
  •          Rendszeres szociális támogatás
  •          Utólagos tárgyfelvételi kérelem
  •          Utólagos tárgyleadási kérelem

Pénzügyi típusú kérvény lehet például (a teljesség igénye nélkül):

  •          Kérelem költségtérítés/önköltség fizetési határidejének módosítására
  •          Kérelem költségtérítés/önköltség összegének mérséklésére
  •          Kérelem költségtérítés/önköltség részletekben történő fizetésére

Karspecifikus kérvények a BTK-n (a teljesség igénye nélkül):

  •          Diplomaosztó – regisztráció
  •          Határidőn túli jelentkezés záróvizsgára
  •          Szakdolgozati címbejelentő
  •          Szakdolgozati témabejelentő kérvény
  •          Teljesítésigazolás/kreditigazolás igénylése
  •          Teljesítésigazolás/kreditigazolás igénylése tanárszakos hallgatók számára

Milyen nyomtatványok érhetők el a hallgatók számára a BTK honlapján?

  • Általános meghatalmazás
  • Átvétellel kapcsolatos űrlapok
  • Erős előfeltétel gyengítése (az oktató tanszék aláírásával) esetén,
  • Felvételivel kapcsolatos nyomtatványok (kreditelismerési kérelmek)
  • Hallgatói jogviszony szüneteltetésének hosszabbítása esetén,
  • Képzésváltás esetén (BA-ról osztatlan tanárképzésre és fordítva),
  • Kérelem tanulmányokkal összefüggő dokumentum és másodlat kiállítására
  • Kreditátvitellel kapcsolatos dokumentumok (tájékoztatók, 5, 23, 50 tanegység, szabad kreditek, Erasmus kreditátvitel, félévemelés, kreditátvitellel összefüggő minorbekötési engedély)
  • Munkarendváltás esetén,
  • Osztatlan tanárképzéssel kapcsolatos űrlapok (átvételi/szakváltási kérelmek)
  • Szak zárásával kapcsolatos űrlapok (címbejelentő, szerzőségi nyilatkozat stb.)
  • Szakváltás esetén (mindkét tanszék vezetőjének aláírásával),
  • Tanegység ismételt felvétele esetén (a 4. felvételre, illetve a nyelvi alapvizsga esetében az ötödik felvételre, valamint az 5. érdemjegyszerzési kísérletre vonatkozóan).
  • Tanulmányi előmenetellel kapcsolatos űrlapok (erős előfeltétel gyengítése, szakváltás,
    szakleadás, szakirány/minorváltás, tanegység utólagos felvétele stb.)
  • Vendég- és áthallgatással kapcsolatos dokumentumok

 

A kérvényeket a meghirdetett határidőig kell leadni (lásd az aktuális Határidős jegyzéket, valamint a Tanulmányi Hivatal hirdetőtábláját)!

Egyedi probléma esetén ajánlott a tanulmányi előadók segítségét kérni.

Hogyan működik a kérelmek feldolgozása és elbírálása?

A hallgatók a Határidős jegyzék c. dokumentumban rögzített határidőig nyújthatnak be papíralapú kérelmet.

A benyújtást követően a kérelmek ellenőrzésre, majd döntéshozatalra előkészítésre kerülnek. A döntést követő 15 napon belül a határozatok bekerülnek az elektronikus tanulmányi rendszer (Neptun) hivatalos bejegyzésbe, amiről a hallgatók Neptun-üzenetben értesülnek. (Tanulmányok à Hivatalos bejegyzések à aktuális félév.)

A szak-, illetve képzésváltás szabályai

Mi is tartozik a képzésváltás körébe?

A képzésváltás körébe tartoznak a következő esetek:

  • szakváltás (alapképzésről alapképzésre, BA → BA),
  • osztatlan, kétszakos tanárképzés esetén az egyik szak megváltoztatása egy másik tanárszakra,
  • osztatlan tanárképzés esetén az általános iskolai és középiskolai tanári szakképzettség képzés során történő megváltoztatása,
  • osztatlan tanárképzés esetén alapképzési szakra váltás (OT → BA),
  • alapképzési szakról osztatlan, kétszakos tanárképzésre váltás (BA → OT).

Fontos, hogy képzésváltásra ugyanazon hallgatói jogviszonyban csak egy alkalommal kerülhet sor!

A szak-, valamint képzésváltáshoz szükséges dokumentumok a Nyomtatványok, űrlapok menüpont alatt érhetők el.

HKR. 34/B. § (1) (2) (4) (5) (6) (7), 354. § (2)

Melyek a szak-, illetve képzésváltás feltételei?

Minden esetben kérvény beadása szükséges, amit a kari honlapon, a Nyomtatványok, űrlapok menüpont alatt érhetnek el.

  • Osztatlan tanárképzésről alapképzésre (OT BA):
    • egyik szakpár alapképzésére lehet átjelentkezni
    • a szakváltási kérelemben érintett szak felelőse támogatja a hallgató kérelmét
    • 1 lezárt félévet követően
    • a felvenni kívánt szakból min. 60 kredit teljesítése
    • hallgató megfelel a felvételi követelményeknek
    • a felvételi ponthatár nem kizáró ok, de az elbírálásnál szempont

 

  • Alapképzésről osztatlan tanárképzésre (BA OT):
    • az alapszaknak az egyik választott szakpárnak kell lennie
    • a szakváltási kérelemben érintett szak felelőse támogatja a hallgató kérelmét
    • 2. aktív félévben a vizsgaidőszak első hetének végéig, a 3. félévre vonatkozóan
    • 30 teljesített kredit után
    • a felvételi ponthatár nem kizáró ok, de az elbírálásnál szempont
    • tanári alkalmassági vizsga

 

  • Szakpár megváltoztatása osztatlan tanárképzésen:
    • egy alkalommal
    • 2. aktív félévben a vizsgaidőszak első hetének végéig, a 3. félévre vonatkozóan
    • 30 teljesített kredit után
    • a szakváltási kérelemben érintett szak felelőse támogatja a hallgató kérelmét
    • megfelel a felvételi követelményeknek
    • a felvételi ponthatár nem kizáró ok, de az elbírálásnál szempont

 

  • Alapképzésről alapképzésre (BA BA)
    • 1 lezárt félévet követően
    • a szakváltási kérelemben érintett szak felelőse támogatja a hallgató kérelmét
    • megfelel a kérelemben szereplő szak bemeneti követelményeinek
    • az aktuális félévben teljesített legalább 20 kreditet és súlyozott tanulmányi átlaga legalább 4,00
    • a felvételi ponthatár nem kizáró ok, de az elbírálásnál szempont

HKR. 34/B. § (1) (2) (4) (5) (6) (7); 354. § (2)

Kik nem jogosultak szakváltásra?

Szakirányú továbbképzésen és diszciplináris mesterképzési szakon hallgatók számára nem lehetséges a szakváltás.

Kreditátvitel

A kreditátviteli ügyekkel a Tantervi Csoport foglalkozik. Azok a hallgatók, akik korábban folytattak már felsőoktatási tanulmányokat, kreditátviteli kérelmet adhatnak be, amivel a korábban megszerzett ismereteiket, kompetenciáikat fogadtathatják be aktuális képzésükbe. Valamint a kreditátviteli ügyintézés részét képezi a mintatantervtől eltérő (téves) kódon felvett tanegységek befogadtatása is.

Fontos, hogy a kreditátvitel nem egyezik meg a kreditelismeréssel! Utóbbi a mesterképzési szakokra történő bekerüléshez (felvételi jogosultsághoz) szükséges, amennyiben a jelentkező olyan oklevéllel rendelkezik, amely beszámítható ugyan a megcélzott szakra, de nem teljes kreditértékkel. Ennek ügyintézése a Felvételi Iroda feladatai közé tartozik.

A kreditátvitellel és a kreditelismeréssel kapcsolatos dokumentumok lelőhelye a kari honlapon:

Kihez kell fordulni kreditátviteli ügyekben?

A Tantervi Csoportot, tehát a tantervi referenseket kell keresni minden kreditátviteli kérelemmel kapcsolatos kérdés és ügyintézés esetén.

A Tanulmányi Hivatalban Kovács Valéria (szakos tanulmányi előadó) kezeli az Erasmus programról hazaérkezett hallgatók intézményi igazolásait és a kreditátvitel adminisztrálását.

Az ELTE BTK és a Firenzei Tudományegyetem, Bölcsészet- és Neveléstudományi Iskola (UNIFI SUFO) közötti egyezmény értelmében létrejött közös képzésben részvevő hallgatók Kertész Emese nemzetközi tanulmányi koordinátornál intézhetik kreditátviteli ügyeiket.

Milyen esetekben kérhető kreditátvitel?

  1. Másik intézményből, korábbról: ha a hallgató más (lehet hazai vagy külföldi) felsőoktatási intézményben elvégzett kreditet szeretne a mostani tanulmányaiba befogadtatni.
  2. Intézményen belül, másik szakról: aki az ELTE-n belül szakot/szakpártagot váltott és a leadott szakján teljesített tárgyait kívánja jelenlegi szakjára beszámíttatni.
  3. Másik intézményből párhuzamosan: aki párhuzamosan más felsőoktatási intézményben (hazai vagy külföldi), vendéghallgatói jogviszonyban szerzett kreditjeit kívánja befogadtatni aktuális képzésébe.
  4. Munkatapasztalat alapján: aki a munkavégzés során megszerzett kompetenciáit szeretné egy adott kurzusra elfogadtatni aktuális képzésre

Mi vonatkozik az újra felvettekre?

Az elbocsátott, majd felvételi eljárás keretében az ELTE-re, azonos szakra újra felvételt nyert hallgatók (az újra felvettek) esetében a korábban teljesített tanulmányi egységek elismerésére ugyanúgy kreditátviteli eljárásban kerül sor, melynek benyújtásához minden esetben szükséges a teljesítésről szóló igazolás, ellenben nélkülözhető a tárgytematikák csatolása.

Melyek a kreditátvitel feltételei?

A különböző típusú kreditátviteli eljárások feltételei bizonyos pontokban eltérnek egymástól. Minden esetben tájékozódjanak a honlapon található információkból!

Ki a kreditfelelős?

Olyan személy, aki aláíró joggal van megbízva az Intézet/ Tanszék által oktatott tanegységek elbírálása kapcsán. Bizonyos kreditátviteli kérelmekhez a kreditfelelős aláírása szükséges. A szakos kreditfelelősök listája megtekinthető a kari honlapon.

Quaestura – Quaestura Hallgatói Ügyfélszolgálati Iroda

Milyen szolgáltatásokat lehet a Quaestura Irodában igénybe venni?

A fontosabb ügytípusok közé tartozik a diákigazolvánnyal kapcsolatos ügyintézés, a diákhitel űrlapok leadása, a Neptun-jelszóval kapcsolatos ügyek intézése, a hallgatói jogviszony-igazolás kiállítása, a hallgatói pénzügyek ügyintézése, pénzügyi igazolások kiadása, a különböző igénybejelentők kitöltése és ügyintézése, a Neptunban helytelenül szereplő személyes adatok módosítása, valamint a Karrierközpont tanfolyamaira szóló képzési szerződések átvétele.

Hol található a Quaestura Iroda?

A központi iroda az Egyetem tér 5. szám alatt található, míg a Q-pont a lágymányosi campuson (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A, Északi tömb I. emeleti galériája, az Eötvös Kiadó mellett). Ügyfélfogadásra a honlapjukon feltüntetett időpontokban van lehetőség, de számos szolgáltatás elektronikus ügyintézés formájában is elérhető. Az elérhetőségek és az aktuális hírek a Q-tér honlapján találhatók.

Adategyeztetés

Hol lehet bejelenteni a személyes adatokban történt változásokat?

A hallgató köteles bejelenteni a nyilvántartott személyes adataiban történt változásokat. Ha olyan változás történt, amit okiratokkal igazolnia kell (pl. személyiigazolvány-szám, állandó lakcím, útlevélszám stb.), akkor ezt személyesen a Tanulmányi Hivatalban vagy a Quaesturában tudja bejelenti az eredeti dokumentum egyidejű bemutatásával, vagy elektronikusan a Quaestura elektronikus ügyintézési felületén. Az adategyeztetés további részletei a Quaestura honlapján olvashatók.

Igazolások

A felvett tárgyak és a hozzájuk kapcsolódó teljesítések csak a Neptunban vannak nyilvántartva. A hallgató félévente egy alkalommal jogosult a tanulmányairól térítésmentesen teljesítésigazolást, valamint mikrotanúsítványt kapni. Utóbbi olyan közokirat, amely az kurzus tárgyleírását is tartalmazza.

Ha a hallgató tanulmányait oklevél megszerzésével fejezi be, akkor az oklevél mellé a tanulmányait igazoló oklevélmellékletet kap (magyar és angol nyelven, nyelvszakok esetében a képzés nyelvén is), ha esetleg a hallgatói jogviszony az oklevél megszerzése előtt szűnik meg, a hallgató részére az egyetem ún. törzslapkivonatot állít ki. Szakirányú továbbképzésben az oklevél megszerzésekor szintén törzslapkivonat kérhető.

Nftv. 52. § (1)

Nftv. 108. § 28a.

HKR 4. § (2) 19/A., 111/., 111/B.

Hol lehet hallgatói jogviszony-igazolást kérni?

Hallgatói jogviszony-igazolást több módon lehet igényelni:

  •          Személyesen a Tanulmányi Hivatalban, közvetlenül a szakos tanulmányi előadótól ügyfélfogadási időben vagy a Quaestura Irodában – az Egyetem tér 5. (Budapest, Egyetem tér 5., 1053) alatt, valamint a Lágymányosi Campuson (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A, Északi tömb I. emeleti galériája, az Eötvös Kiadó mellett).
  •          Elektronikus úton a Quaestura felületén keresztül, valamint szorgalmi időszak alatt a Neptunban az Általános nyomtatványok felületen, Igazolás egyetemi tanulmányok folytatásáról címmel.
  •          Postai úton – szolgáltatási díj ellenében – szintén a Q-téren keresztül.

Hol kell az árvaellátással kapcsolatos papírokat intézni?

Az árvaellátással kapcsolatos nyomtatvány kitöltését a szakos tanulmányi előadótól, ügyfélfogadási időben lehet kérvényezni.

Az elvégzett tanulmányokról lehet-e angol nyelvű igazolást kapni?

A Tanulmányi Hivatalnál igényelhető angol nyelvű kreditigazolás (melyben csak a teljesített tárgyai szerepelnek), illetve angol nyelvű jogviszony-igazolás is. A BA és MA képzésben végzett hallgatók számára a Tanulmányi Hivatal kétnyelvű (magyar, angol) – nyelvszakok esetében a képzés nyelvén is – oklevélmellékletet (Diploma Supplementet) állít ki, amely lefedi az indexben foglaltakat. A tanulmányaikat félbehagyó hallgatók törzslap-kivonatot kapnak, amely az elvégzett tanulmányokat igazolja.