Kurzusajánló | 2024-25 őszi félév

2024.08.30.
Kurzusajánló | 2024-25 őszi félév
Felhívjuk hallgatóink figyelmét, hogy az alábbi válogatás csak ízelítő, hiszen adott  szak (ideértve a felsőoktatási szakképzést is) tantervében biztosított mennyiségű, szabadon választható tanegység teljesítésére a kurzusfelvételre vonatkozó szabályok figyelembevételével az Egyetem bármely kurzusa elvégezhető. (ELTE szervezeti és működési szabályzata II. kötet Hallgatói követelményrendszer 28. §)

Tárgyfelvételi időszakok:

  • Előzetes jelentkezés: 2024.05.19., 17:00 – 2024.08.30., 16:00
  • Rangsorolásos jelentkezés: 2024.08.30., 20:00 – 2024.09.05., 17:00
  • Versenyjelentkezés: 2024.09.06., 08:00 – 2024.09.13., 16:00

A beszédgyakorlattól a zenetörténetig

A Művészetközvetítő és Zenei Intézet a 2024/25-ös tanév őszi szemeszterében az alábbi szabadon választható kurzusokat hirdeti meg:

Beszédgyakorlat: a beszéd ismerete, technikai feltételei: anatómiai / fiziológiai ismeretek és gyakorlati megoldások (színpadi mozgás, megjelenés)

Előadói gyakorlat: a kurzus felvételével a jelentkező részt vehet az intézet kórusainak próbáin és szereplésein, emellett a fellépéseken saját énekes/hangszeres tudásának szólisztikus bemutatására is lehetőség nyílhat

Népzene: alap- és speciális népzenei ismeretek (tömbösített órákon)

Zenetörténet ​(a 3. szemesztertől): a tantárgy különböző történeti korszakok zenéjének lényegét és sajátos jellemzőit elemzi


Az arab zene története

A kurzust azoknak ajánljuk, akik szeretnének mélyebben megismerkedni az arab világ hagyományos zenéivel és hangszereivel, az arab-iszlám kultúra regionális zenei történetével.

A kurzus látogatásához nem kellenek zenei ismeretek elég, ha valaki szereti a zenét!

  • Kód: BMVD-111:15, BBV-111:15
  • Oktató: Brauer-Benke József Dr.
  • Időpont és helyszín: péntek 14:00-15:30; B. ép. I. em. 235. (BB-1-135-01-13)

A kurzus programja:

1. Madzhabok és regionalitás, népzenekutatás és hangszertörténet kutatás
2. A Mashrek hagyományos hangszeres zenéje (makám, maluf)
3. A Magreb hagyományos hangszeres zenéje (gnava zenész kaszt)
4. Nyugat-Afrika hagyományos hangszeres zenéje (griot zenész kaszt)
5. Kelet-Afrika hagyományos hangszeres zenéje (taarab, benga)
6. Dél-Ázsia hagyományos zenéje (Hindusztáni klasszikus zene, baul zenész kaszt)
7. Délkelet-Ázsia hagyományos hangszeres zenéje (Gamelán zenekarok)
8. Közép-Ázsia hagyományos zenéje (Dede Korkut hagyománya, asig énekesek)
9. Hangszerkultúra és életmód kapcsolata (nomádok és városlakók zenei hagyományai)
10. Hangszeres hatások a hagyományos muszlim kultúrákban (hegedű, harmonika)
11. Autentikus és nem autentikus hangszerek, autenticitás jelensége
12. Udvari és népi hangszerek Nyugat- és Közép-Ázsiában
13. Udvari és népi hangszerek Dél- és Délkelet-Ázsiában
14. Udvari és népi hangszerek Észak, Nyugat- és Kelet-Afrikában
15. Etno, lokálspecifikus és nemzeti hangszerek az iszlám világban


Az iszlám a Közel-Keleten kívüli térségekben 1-2.

A kurzust azoknak ajánljuk, akik szeretnének mélyebben megismerkedni az iszlám világával túl a Közel-Keleten, Délkelet-Ázsiában és Afrikában.

A két féléves kurzus az iszlám világ azon részeiről kíván átfogó képet nyújtani, amelyek egyrészt ismeretlenebbnek és kevéssé kutatottnak számítanak Magyarországon, másrészt az ELTE kurzuskínálatában semmilyen más órán nem esik róluk szó. Különös fontosságot ad a kurzusnak, hogy demográfiai szempontból az iszlám világ legfontosabb részéről van szó, amelynek népessége folyamatosan növekvő arányú részét teszi ki a világ muszlim közösségének (Indonézia és Nigéria a legnépesebb muszlim országok közé tartoznak, s a muszlimok aránya a világ összes térsége közül Fekete-Afrikában nő a legnagyobb mértékben).

Az első félév során Fekete-Afrikáról, Indiáról és Kínáról lesz szó. Áttekintjük ezen térségek muszlim népességének legfontosabb etnikai, nyelvi és kulturális jellemzőit, majd az iszlám elterjedésének történetét. Először Fekete-Afrikában a történeti áttekintést követően külön beszélni fogunk egyes muszlim etnikumok jellemző szokásairól és az iszlám helyi változatairól. Külön, egymás után foglalkozunk a fekete-afrikai iszlám főbb kulturális régióival: Nyugat-Afrikával, Közép-Afrikával és Kelet-Afrikával. Az első félév második felében az Indiai Szubkontinens népeivel fogunk foglalkozni. Egy történelmi áttekintés keretében mindig kitérünk az indiai iszlám olyan speciális vonásaira, melyek máig meghatározzák a szubkontinens muszlimjainak mindennapjait. Így az indiai iszlám történetéről és a mai gyakorlatról is képet alkothatunk. A félév végén pedig röviden áttekintjük a Kína legnagyobb muszlim csoportjáról (hui) tudható legfontosabb információkat.

A második félévben Délkelet-Ázsia sajátos kulturális vonásait tekintjük át: az ausztronéz népek kulturális jellemzőit, a hármas kulturális rétegződést (ausztronéz alapkultúrák, indiai hatás, iszlám), a helyi iszlám vallási szinkretizmust. A későbbi előadásokon egy történeti áttekintés keretében megismerkedünk a mai Indonézia és Malajzia területén kialakult szinkretikus vallásossággal, melyben helyi animista, hindu, buddhista és muszlim elemek keverednek. Szót ejtünk az iszlám elterjedéséről, a fontos muszlim szentekről, a helyi muszlim iskolarendszerről, szúfi mesterekről, neves vallástudósokról és a 20. században alapított máig kiemelt szerepet betöltő muszlim szervezetekről. Az előadások során sok az iszlámmal összeköthető, a mai Indonézia és Malajzia kultúráját meghatározó művészetekről (pl. wayang, gamelan) is szó esik. A félév végén pedig néhány délkelet-ázsiai etnikum sajátos, a vallásgyakorlattal kapcsolatos szokásáról fogunk beszélni.

  • Kód: BMVD-111:20 (1. félév) és BMVD-111:20.2 (2. félév)
  • Oktató: Dr. Laki Áron Bence egyetemi tanársegéd
  • Időpont és helyszín: H, 15:15-16:45 B. épület/235. (BB-1-135-01-12)

Brazíliai portugál nyelv kurzusok

Szeretnél megtanulni egy új nyelvet? A “BBV-401.01/a Brazíliai portugál nyelv kezdőknek” kurzuson, amit bármely nem portugál szakos ELTE-s hallgató felvehet, nem csak egy olyan nyelvet sajátíthatsz el, amelynek 260 millió beszélője van, hanem a brazil kultúrát is megismerheted.

Az órákat Luma Miranda (miranda.luma@btk.elte.hu), brazil lektornő tartja és egy csoport indul, keddenként, 12h00-13h30 között.

Ha már A2-s szinten beszéled a nyelvet, a “BBV-401.02/a Brazíliai portugál nyelv haladóknak” kurzust válaszd, ami csütörtökönként, 12h00-13h30 között lesz.

A nyelvet B1-es szinten beszélő hallgatók a “BBV-401.03/a Brazíliai portugál nyelv haladóknak 2.” órát tudják elvégezni, ami hétfőnként, 12h00-13h30 között lesz.


Bulgária történelme

A kurzus részletes áttekintést ad Bulgária történelméről az őskortól egészen napjainkig.

A mai bolgár terület már az őskortól lakott, számos kultúra és civilizáció bölcsője volt, része volt a Római és Bizánci Birodalomnak is. A 7. században megalakult Bulgária alapítása óta viseli ezt a nevet, fővárosa, Szófia, valószínűleg a világ egyik legrégebbi települése. A bolgárok történelme nemcsak fordulatai és sorcsapásai miatt érdekes, hanem kulturális szempontból is, itt jött létre az első szláv irodalmi nyelv, a bogumil eretnekség, de a korai Reneszánsz jelei is megfigyelhetők a 14. századi templomábrázolásokon. 

A kurzus tematikája: a bolgár földek őstörténete, Bulgária államalapító etnikumai; az első bolgár állam létrejötte, a kereszténység felvétele, hanyatlás; Bulgária bizánci fennhatóság alatt, felszabadulás; a II. bolgár állam a 13-14. században, végnapok; Bulgária az oszmán fennhatóság idején; újjászületés és felszabadító mozgalmak, felszabadulás, következmények; Bulgária a „boldog békeidőkben” (1885-1912); a balkáni háborúk és az első világháború; Bulgária a két háború között; a második világháború; kommunista rendszer Bulgáriában; rendszerváltás és Bulgária mai helyzete. 

  • Kód: BBN-BOL16-231
  • Oktató: Menyhárt Krisztina

 


Drakulától Báthory Erzsébetig

  • BMVD-135:13 (közismereti kurzus), 5 kredit
  • Helye: ELTE BTK Román Filológiai Tanszék, 1088, Múzeum krt. 4. D. ép. földszint 1.
  • Péntek, 9:30-11:00 (az időpont az igényeknek megfelelően változhat)
  • Oktató: Dr. Nagy Levente, egyetemi tanár

Tematika:

  1. Antonio Bonfini, Janus Pannonius és Heltai Gáspár Drakuláról (recepció- és fordítástörténet)
  2. Drakuláról kiadott korabeli röplapok és Michael Beheim históriája
  3. A Drakuláról készült századi oltárképek és metszetek (15-17. század)
  4. Drakula azt bünteti, akit szeret: az orosz Drakula-történetek
  5. Drakula, a szentek és a cigányok
  6. Drakula-amnézia és Drakula-reneszánsz (Bram Stoker regénye: a vámpír, az idegen és a migránsok)
  7. Drakula-amnézia és Drakula-reneszánsz (Bram Stoker regénye: a vámpír és a szexualitás)
  8. Drakula-feldolgozások filmen: Werner Herzog: Nosferatu
  9. Drakula-feldologzások filmen: Farncis Ford Coppola: Dracula
  10. Egy magyar vámpír (Báthory Erzsébet) és Drakula egymásra találása (Andrei Codrescu regénye)
  11. A magyar női Drakula: Báthory Erzsébet – bűnös (vádbeszéd)
  12. A magyar női Drakula: Báthory Erzsébet – ártatlan (védőbeszéd)
  13. A legenda születése: egy jezsuita írása Báthory Erzsébetről
  14. Báthory Erzsébet és a film: Jurij Jakubisko, Bathory – A legenda másik arca
  15. A bűnbakképzés mechanizmusai és a kegyetlenség formái a középkortól a felvilágosodásig (René Girard és mások)

Fejezetek a cseh irodalom- és eszmetörténet köréből

A kurzus célja a cseh irodalom- és eszmetörténet nagy csomópontjainak megismertetése magyar nyelvű előadások keretében. (heti 2x45 perc).
  • Oktató: Berkes Tamás
  • BMVD-143:912

A tantárgy tartalma:

A cseh irodalom és eszmetörténet kiemelkedő korszakainak és a hozzájuk kapcsolódó csehországi viták elemzése a huszitizmus korszakától a 20. század végéig. A kurzus középpontjában a 19. századi nemzeti újjászületés cseh önértelmezésének kritikai feldolgozása áll, szoros összefüggésben T. G. Masaryk és J. Pekař vitájával a „cseh történelem értelméről”, valamint ennek fogadtatásáról a modern cseh szellemi életben.

Számonkérési és értékelési rendszer: A kurzus szóbeli kollokviummal zárul, a jegyszerzés feltétele az órán való részvétel (max. 3 hiányzás).

Kötelező irodalom:

Részletes az alábbi könyvekből:

  • Berkes Tamás: A cseh eszmetörténet antinómiái (Balassi, 2003)
  • Berkes Tamás: Ködképek a cseh láthatáron (Kalligram, 2009)
  • Berkes Tamás: A cseh reformkor (ELTE Szláv Filológiai Tanszék, 2022)
  • Berkes Tamás: A cseh irodalmi modernség (ELTE Eötvös Kiadó, 2023)

Fighting racism with sport, music and humour: studying the history of anti-apartheid activism

This course will provide an insight into the impact of colonialism in the case study of South Africa by presenting different approaches to activism that protested against institutionalised racism and segregation that formed the basis apartheid in the second half of the twentieth century. We will focus on the power of sports and music in boycotting this racist regime, in addition to highlighting the importance of humour in the post-apartheid era, when processing the society-wide trauma brought on by systematic racism.

  • OT-ANG17-390.14
  • Tuesday, 16.30-18.00, R315
  • Oktató: Dr Zách Lili, zach.lili@btk.elte.hu, Anglisztika Tanszek, ELTE BTK

 


Ismered a Trefort-kerti kampuszt?

Tudod, hogy miért álldogáltak népszerű színészek a Trefort-kertben a századfordulón? Vagy hogy hogyan menekültek a rendőrök elől a forradalmárok a Főépület alagsorában? Esetleg azt, hogy mi köze a 19. századi villamosváltó-kezelőknek az A-épület tégláihoz? 

A kurzus célja, hogy a félév során megismerjük a Trefort-kerti kampusz épületeit, műemlékeit, emléktábláit, művészet-, irodalom- és más történeti, illetve egyéb érdekességeit, számbavegyük a kert távoli és közeli múltját, a közelben lezajlott eseményekhez való kapcsolódási pontokat. Tesszük mindezt úgy, hogy a félév elején alaposan bejárjuk a Trefort-kertet, illetve a környező utcákat, hogy mindenki találjon magának egy olyan témát (helyszínt, személyt, eseményt stb.), amellyel szívesen foglalkozna a félév további részében. A terepmunka után egyéni vagy csoportos kutatás keretében történne a témák feldolgozása, amelyhez az írásos anyagokon kívül képi, zenei, tárgyi stb. forrásokat is felhasználunk. A félév végén pedig mindenki prezentálja (jó idő esetén a vonatkozó helyszínen) a kutatásai eredményét.

  • Oktató: Manhercz Orsolya
  • BMVD-184/9
  • Cs 10.00–11.30

Követelmény:

  • egy megbeszélt téma egyéni vagy csoportos kidolgozása  
  • a félév végén egy fejenként 20 perces prezentáció bemutatása – ehhez plakát vagy ppt készítése
  • egy rövid Facebook-poszt elkészítése a feldolgozott témáról

Izrael hétköznapjai és kultúrája – problémák helyett kihívások

Izrael – a múlt és a jövő paradoxa a jelenben. Az országot formáló társadalmi- és gazdasági viszonyok, a fennállásával egyidejű kihívások és azok feldolgozása a mára nemzetközileg elismert gazdasági modell kialakulásáig.  

A kurzus elvégzésével a Hallgatók általános ismeretekhez jutnak a mai Izraelt formáló társadalmi és gazdasági témakörben. Megértik milyen kihívásokkal szembesülnek az izraeliek egy adott területen, és hogyan állnak hozzá azok feldolgozásához. Nem utolsó sorban pedig áttekintjük hogyan lesz a problémákból nemzetközileg elismert gazdasági modell. Mindezt azzal a céllal tesszük, hogy a Hallgatók karrierjük során magabiztosan tudjanak izraeliekkel kapcsolatot teremteni, tárgyalni és kommunikálni különböző üzleti, kulturális vagy baráti körökben.

  • Kód: BBV-207.45, BMVD-207.45
  • Oktató: Indig Éva, óraadó
  • Időpont, hely: Szerda 10-11:30, F/233.

Katonadolog – Ismerkedés az izraeli társadalom fő kérdéseivel nemzetkovácsoláson innen, traumákon túl

A kurzus során a filmek segítségével betekintést nyerhetünk egy adott korszak egyéni és kollektív identitáskeresésének fő kérdéseibe.

Az izraeli társadalom többnyire közösségekben fogalmazza meg magát, olyanokban, mint pl. a hadsereg. A hadsereg, mint szimbolikus tér meghatározó és gyakran visszatérő szerephez jut az izraeli filmekben, legyen szó egyéni vagy közösségi történetek elmeséléséről.

A kurzus hat 3 órás alkalomból áll, amelyeken egy-egy egészestés mozifilmet nézünk meg és értelmezünk közösen. A filmeket eredeti nyelven, angol, néhány esetben magyar felirattal vetítjük. Jegyszerzés módja: aktív részvétel az órán, és a félév végi házi dolgozat határidőre történő beadása.

  • Kód: BBV-202.83, BMVD-202.76
  • Oktató: Lányi Eszter, óraadó
  • Időpont, helyszín: páros hetente szerda 16-19, F/ Kerényi terem

Tematika:

  • Hill 24 Doesn’t Answer (Thorold Dickinson, 1955) – szeptember 18.
  • Siege (Gilberto Tofano, 1969) – október 2.
  • Yossi és Jagger (Eytan Fox, 2002) – október 16.
  • Beaufort (Joseph Cedar, 2008) – november 13.
  • Zéró motiváció (Talya Lavie, 2014) – november 27.
  • Elveszett katona (Dani Rosenberg, 2023) – december 11.
 

Zsidó eszkhatológia

A kurzus bemutatja a végidőkhöz kapcsolódó összetett zsidó képzetkört (megváltás, utolsó ítélet, feltámadás, eljövendő világ, stb.), az ókori és középkori klasszikus zsidó forrásokra koncentrálva.

„Ha késlekedik is, várj csak rá” – hirdeti a próféta (Habakuk 2.3) a szabadulásról, a szabadítóról. Nem mindenki várt azonban türelmesen a szabadítóra. Hosszú sora van a zsidó történelemben a messiási mozgalmaknak, a Szentföldtől és Perzsiától Törökországig, Spanyolországtól és Itáliától Lengyelországig. Áttekintjük ennek az időről-időre felbukkanó messianisztikus aktivizmusnak a főbb csomópontjait, történeti és vallási hátterét is. Héber nyelvtudás nem szükséges a kurzus elvégzéséhez.

  • Kód: HEBD-208.05 
  • Oktató: Turán Tamás
  • Időpont, hely: Hétfő 16-17:30, F/ 216.