A Laokoón-csoport

A Laokoón-csoport
05/06

2025. május 06. 18:00 - 19:30

Gólyavár, Mária Terézia terem (1088 Budapest, Múzeum körút 4.)

05/06

2025. május 06. 18:00 - 19:30

Gólyavár, Mária Terézia terem (1088 Budapest, Múzeum körút 4.)


A „Mítosz és művészet” szabadegyetemi előadás-sorozatban Ferenczi Attila latinista, az ELTE BTK Ókortudomáyni Intézetének habilitált egyetemi docense azt vizsgálja, hogy az ókori művészet emblematikus alkotásának miként változott az értelmezése régészeti, irodalmi és muzeológiai szempontból.

Megtalálása, azaz 1506 óta megkülönböztetett figyelem övezte a Laokoón-szoborcsoportot, és ennek a figyelemnek köszönhetően nyert a műalkotás önmagán túlmutató jelentőséget. Az előadás azt mutatja be, történetileg hogyan alakultak át a mű értelmezésének keretei. Három szempontrendszerben vizsgáljuk meg a tárgyat, egy régészetiben, egy irodalmi (esztétikai) és egy muzeológiai keretben. A régészeti keretben a tárgy ókori életére vonatkozó tudásanyag szerepel, az irodalmi/esztétikai körben az értelmezéshez kapcsolódó legfontosabb kérdések, és végül az előző két szempontrendszer következményeként kívánja bemutatni az előadás a tárgy muzeológiai útját a megtalálástól a 2006-os vatikáni kiállításig, amellyel a Vatikáni Múzeum fennállásának ötszázadik évfordulóját ünnepelte.


Művészettörténeti Szabadegyetem előadásai egy-egy nagyobb témakör, műfaj, képi törekvés képzőművészeti megjelenését vizsgálják az antikvitástól napjainkig. A háború témájának képzőművészeti feldolgozása után a második évad mítosz és művészet kapcsolatával foglalkozik. Az előadók az intézet oktatói, doktoranduszai, valamint külső szakemberek.

A mítosz – világmagyarázat, történeteiben és hőseiben minden kor magára ismer, megteremtve a maga értelmezését. A hangsúlyok és olvasatok ugyan időről-időre változnak, de archetipikus formuláik korokon átívelő állandó, melyek egyetemes emberi kérdésekre nyújtanak választ. E szövevényes, cselekményes történetek interpretációjának képzőművészeti alakváltozataival foglalkozik előadássorozatunk, a közép kortól a jelenig gombolyítva fel a visszatérő motívumok és változó interpretációk „Ariadné fonalát”.