Német nyelven, szívvel-lélekkel

Kulturális utazás Sopronban a nemzetiségi hagyományok nyomában

2025.04.25.
Német nyelven, szívvel-lélekkel
Hallgatói beszámoló a soproni tanulmányi kirándulásról.

Az ELTE negyedéves, német nemzetiségi tanárszakos hallgatóiként 2025. április 10–11. között tanulmányi kiránduláson vettünk részt Sopronban (Ödenburg), ahol tapasztalatot szerezhettünk a német nemzetiségi oktatás-nevelésről és képzésről. A látogatás Babai Zsófia, a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karának oktatója, a Német nemzetiségi óvodapedagógus szakirány vezetője és egyetemi oktatóink, Dr. Müller Márta és Dr. Huber Ágnes támogatásával valósult meg, akik útitársaink voltak a kirándulás során. A tanulmányút célja az volt, hogy betekintést nyerjünk a nemzetiségi köz- és felsőoktatási intézmények világába és a helyi kultúraközvetítő szervezetek tevékenységébe. A tartalmas program során elméleti és gyakorlati ismereteink is gazdagodtak, ami értékes útravalót jelent számunkra pályánkhoz.

Látogatásunkat a Soproni Egyetemen kezdtük, ahol Babai tanárnő meghívására bepillantást nyertünk a nemzetiséginémet szakos óvodapedagógus hallgatók tanórájába. Az elhivatott hallgatók játékos feladatokat mutattak be német nyelven, például mozgással összekötött dalokat és kreatív meséket, melyeket újrahasznosított díszlettel adtak elő.

A Soproni Egyetem és a budapesti ELTE tanárai és hallgatói

Délután Taschner Tamás vezetésével német nyelvű városnézésen vettünk részt. Megismertük Sopron római kori gyökereit, a „Civitas fidelissima” (“A leghűségesebb város”) címet, a Tűztorony történetét, a Koronázó templom egykori jelentőségét. Emellett megtudtuk, hogy az itt élő magyarországi német közösség ma is aktív, hagyományőrző programokkal, kulturális rendezvényekkel járul hozzá a környék sokszínűségéhez.

A napot a Bruckner Borászatban zártuk, ahol a soproni borkultúra élő hagyománya elevenedett meg. A családi pincészet kiváló kékfrankos vörös- és rozéborokat készít, és a nyolc borból álló kóstoló során megtudtuk, hogyan jelezték régen a szőlő érkezését a Tűztoronyból, és mit jelentettek a borházak színkódos cégérei. A Bruckner Borászat nemcsak kiváló borokat kínál, hanem őrzője Sopron szellemiségének is. Generációkon átívelő szakértelem és a városhoz fűződő mély hűség teszi ezt a pincészetet soproni értékké.

A Bruckner Borászat bejárata

Másnap délelőtt ellátogattunk a Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnáziumba, ahol két tanórát tekintettünk meg. A soproni líceum gazdag múltra tekint vissza. Elődjét 1557-ben alapították, 1948-ig evangélikus fenntartásban működött, majd állami iskola lett, de megőrizte hagyományait. 1991-ben visszakerült egyházi fenntartásba. A német nemzetiségi tagozaton a diákok közül sokan német nyelven is érettségiznek szaktárgyakból. Az intézmény ma is a hagyományok tiszteletére, a minőségi, korszerű oktatásra, valamint a hitben, erkölcsben és tudásban való nevelésre épít.

A Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium bejárata

Először egy hetedik osztályosoknak tartott német hon- és népismereti órán vettünk részt. Az óra témája a „Tracht”, vagyis a népviselet volt, amelyet Kárpáti Orsolya tanárnő – aki maga is az ELTE német és németnemzetiségi tanárszakán szerezte diplomáját – játékos, élményalapú formában dolgozott fel. Az IKT-eszközök használata, a tanulók aktív bevonása és a kultúra iránti lelkesedés közvetítése hozzájárultak ahhoz, hogy a diákok motiváltan kapcsolódjanak be a munkába. Az óra végén beszélhettünk is a tanárnővel, aki szívesen osztotta meg velünk tapasztalatait és gyakorlati tanácsait.

Később egy német nyelvű matematikaórát látogattunk meg 11. évfolyamon, amelyet az iskola többszörösen kitüntetett matematika és fizika szakos tanára, Dr. Zsuppán Sándor tartott. A német nyelvű tanulás különösen hasznos azok számára, akik felsőfokú tanulmányaikat német nyelvterületen folytatnák. A szaktárgyi nyelvhasználat már középiskolás korban hozzájárul a szaknyelvi kompetenciák fejlesztéséhez, így elősegíti a későbbi boldogulást. Az óralátogatások után alkalmunk volt elbeszélgetni a líceum igazgatójával, Tölli Balázzsal és igazgatóhelyettesével, Szabó-Bakos Gáborral, akik betekintést adtak a német nyelvű szaktárgyi oktatás kihívásaiba és előnyeibe, és hasznos tanácsokkal láttak el minket.

Köszönetet mondunk mindazoknak, akik lehetővé tették, hogy ez a tanulmányút megvalósulhasson. Hálásak vagyunk Babai Zsófiának adminisztratív és szervező munkájáért és vendégszeretetéért, Taschner Tamás emlékezetes idegenvezetéséért, a Berzsenyi Dániel Evangélikus Líceum vezetőségének szívélyes fogadásáért, az inspiráló tanórákért, valamint egyetemi oktatóink szakmai támogatásáért és jelenlétéért.

Beszámoló, képek és szervezés: Kerekes Nikoletta Melinda, Fazekas Anna Éva, Orbán Mária Evelin, Fáth Johanna