Hogyan használják a fiúk és lányok az IT-eszközöket önálló nyelvtanulásra?

2025.05.23.
Hogyan használják a fiúk és lányok az IT-eszközöket önálló nyelvtanulásra?
A nyelvtanulási autonómia vizsgálata, vagyis annak feltárása, hogy a tanulók mennyire önállóak és milyen módon vállalnak felelősséget saját tanulási folyamataikért fontos kutatási terület (Benson, 2011), hiszen a XXI. század technológiai fejlődése egyre inkább lehetővé teszi a nyelvtanulók számára, hogy az angol nyelvet az osztálytermen kívül tanulják és használják. Mivel a nyelvtanulóknak az információtechnológia segítségével történő angol nyelvtanulási és -használati módjai eltérhetnek a fiúk és a lányok esetében, a kutatók fontosnak tartották, hogy olyan célzott vizsgálatokat végezzenek, melyek az esetleges nemek közötti különbségeket állítják a középpontba. Albert Ágnes és Csizér Kata tanulmányának célja tehát a nyelvtanulási autonómia egy speciális aspektusának vizsgálata: a kutatók a diákok önálló információtechnológia használatát elemezték, különös tekintettel a nemek közötti különbségekre. Magyarországon különösen fontosak az autonómiával  kapcsolatos kutatások, hiszen egy Magyarországhoz hasonló egynyelvű országban a nyelvtanulóknak önállóan kell megtalálniuk a lehetőségeket a tanult nyelv használatára, és ezáltal nyelvtudásuk fejlesztésére.

A kutatók kvantitatív vizsgálatot végeztek, mely során kérdőívvel mérték fel az információtechnológiai autonómiát, a nyelvtanulásra fordítani szándékozott erőfeszítést (Dörnyei & Ushioda, 2021), az énhatékonyságot (Bandura, 1986) és számos, a nyelvtanulással kapcsolatos érzelmet (öröm, büszkeség, remény, kíváncsiság, zavarodottság, szorongás, szégyen, unalom és apátia, Albert et al., 2021). A kérdőívet 1152 középiskolás diák töltötte ki, 467 fiú és 682 lány, akik összesen 11 különböző középiskolában tanultak Budapesten illetve Kelet- és Nyugat-Magyarországon. Az adatokat a kutatók statisztikai elemzésnek vetették alá.

A kérdőívvel mért 12 változó közül 9 esetben találtak nemek közötti különbségeket a szerzők. Míg a lányok több erőfeszítést terveztek az angoltanulásra fordítani, azaz erősebb motivált tanulói viselkedést mutattak, addig a fiúk magasabb énhatékonyságról és információtechnológiára vonatkozó autonómiáról tettek tanúbizonyságot.  Ez utóbbi talán összefügghet azokkal korábbi kutatási eredményekkel melyek azt állapították meg, hogy a fiú hajlamosabbak számítógépes játékokat használni a nyelvtanuláshoz (Jensen, 2017; Muñoz, 2020). A lányok kérdőíves válaszaik alapján összességében érzelmesebbnek mutatkoztak a fiúknál, azaz nagyobb fokú kíváncsiság, élvezet, szorongás, zavarodottság és szégyen jellemezte őket, ugyanakkor a fiúk jobban unatkoztak, mint a lányok. A remény, büszkeség és apátia tekintetében viszont nem volt különbség a nemek között. Azzal kapcsolatban pedig, hogy mi befolyásolja a nyelvtanulással kapcsolatos információtechnológia autonóm használatát a két nem esetében a kutatók azt találták, hogy  a motiváció és az énhatékonyság mellett több érzelem is szerepet játszik ebben. Ezek közül a zavarodottság (negatív hatással) és az unalom (meglepő módon pozitív hatással) minden tanuló esetében befolyásolta az autonómiát, míg a büszkeség és a szégyen csak a fiúknál, a szorongás pedig kizárólag a lányoknál. 

A tanulmány rávilágít arra, hogy számos esetben eltérések voltak a nemek között mind a kutatás során vizsgált változók szintjében mind pedig összefüggéseikben. Ha a cél optimális tanulási élmények biztosítása a nyelvtanulók számára, akkor ezeket a nemek közötti különbségeket a tanároknak el kellene ismerniük és figyelembe kellene venniük az osztálytermi tanítási gyakorlatukban. A kutatási eredmények alapján a tanároknak arra kellene törekedniük, hogy nemtől függetlenül növeljék tanulóik énhatékonyságát és motivációját, és csökkentsék zavarodottságukat, miközben szem előtt kell tartaniuk, hogy a fiúk és a lányok eltérő módon reagálhatnak az angolórákon tapasztalt további érzelmekre.