Kommunikáció- és médiatudomány alapképzési szak

Kommunikáció- és médiatudomány alapképzési szak

A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik otthonosan mozognak a kommunikáció minden területén: értik a társadalmi kommunikáció különböző szintjeit, a médiarendszer fontosabb intézményeit, és mindezek alapján felkészültek arra, hogy kommunikációs területen dolgozzanak. Szerencsés, ha az ELTE Médiás diákokat érdeklik a társadalmi kérdések, ha jó szóbeli kommunikációs képességekkel rendelkeznek, ha írásban összeszedetten és logikusan képesek kifejteni mondanivalójukat.

Annak való a kommunikáció és média szak az ELTE-n, aki nyitott, érdeklődik a közösségek, társadalmak sorsa iránt, aki könnyen megtalálja a hangot az emberekkel és szívesen dolgozik majd tévéknél, lapoknál, cégeknél kommunikációs szakemberként, újságíróként, riporterként, szerkesztőként, reklám vagy PR-területen. Alapszakos tanulmányaik során a hallgatók kommunikáció és médiatudomány, újságírás, illetve részvételi médiakultúra specializáció közül választhatnak.

A Média és Kommunikáció Tanszék weboldala
A Média és Kommunikáció Tanszék Facebook oldala
A Média és Kommunikáció Tanszék Instagram oldala
A Szabadbölcsészeti és Médiakutatási Intézetek Képviseletének Facebook oldala

A képzésről röviden

A szakot azoknak ajánljuk, akik érdeklődnek a társadalomtudományok, a kortárs közélet, társadalom és kultúra, illetve a média és az új technológiák társadalmi, kulturális szerepe iránt. Akik nem bánják, ha sokat kell olvasni (olykor idegen nyelven is) és írni, akik szívesen vesznek részt csapatmunkában, saját produkciók elkészítésében. Bár az angol nyelvvizsga nem jelentkezési feltétel, nagy előnyt jelent az angol nyelv ismerete.

Tantárgyízelítő:

  • Írott sajtó gyakorlat
  • Műhelymunkák (animáció, dokumentumfilm, fotózás, művészeti business kommunikáció)
  • Üzleti-, PR, divat-, politikai kommunikációs gyakorlatok
  • Rádiós műhelymunkák (podcast készítés, hangvágás, music production)
  • Szociálpszichológia
  • Közgazdasági alapismeretek
  • Politológia, politikai kommunikáció
  • Webszerkesztés
  • Társtudományok (filozófia, zene, színház, irodalom, pszichológia)

A kommunikáció- és médiatudomány alap-, mesterszakának, minorjának, illetve osztatlan tanárképzésének egyes kurzusainak leírása a 2020/21-es tanév során megjelent ELTE BTK Média kurzusprospektusban találhatóak, amely ezen a linken elérhető.

A felvehető tantárgyak listája  ITT található.

Ők is itt végeztek: 

  • Mohai Fanni – rendezvényszervező, Kreatív projektmenedzser - Interjú
  • Nagy Mercédesz – HVG folyóirathoz tartozó Műértő című művészeti és műkereskedelmi folyóirat szerkesztője - Interjú
  • Koncsik Fanni – Bookrkids szerkesztője - Interjú
  • Breuner Anna – Szervezetfejlesztés, Neosys tanácsadója és trénere - Interjú
  • Halász Glória – Díjnyertes filmrendező - Interjú
  • Trubek Zsuzsa – Az MVM kommunikációs szakértője - Interjú
  • dr. Munk Veronika – a Telex főszerkesztője
  • Dull Szabolcs János – az Index volt főszerkesztője
  • Fazekas Áron – a BASF Digitals kommunikációs szakembere
  • Tóth Orsolya – a Nők Lapja magazin szerkesztője
  • Kovács Kinga – az RTL Klub újságírója
  • Pap Réka Kinga – Eurozine főszerkesztője
  • Marczisovszky Márton – aTelex újságírója
  • Zsilák Szilvia – az Átlátszó újságírója
  • Stump Krisztina – az Európai Bizottság szerzői jogi osztályának osztályvezető helyettese
  • Jász Annamária – a WeLoveBudapest újságírója
  • Fülöp Eszter – a Universal Music munkatársa
  • Beke Dániel – a Hírcsárda alapítója, Comedy Central munkatársa
  • Gergely Márton – a HVG újságírója
  • Dávid Sándor – Head of Communications & External Affairs at Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
  • Szirmai Gergely – a Hollywood Hírügynökség YouTube csatorna tulajdonosa


 


Felvételi információk

A szak részletes felvételi követelményei itt olvashatóak.

Pontszámítás 2024

Bővebb információ a 2023. decemberében megjelenő Felsőoktatási Felvételi Tájékoztatóban lesz olvasható.


Önköltséges képzés esetén: 300.000 Ft/félév


A képzés részletei

A képzés célja, olyan kommunikációs szakemberek képzése, akik ismerik a kommunikáció különböző színtereinek működését, sajátosságait. Megszerzett tudásuk, képességeik birtokában alkalmasak különböző feladatkörök hatékony ellátására az írott és elektronikus médiában, és egyéb kommunikációs munkakörökben (mint például újságíró, mediátor, szóvivő, sajtóreferens, PR-munkatárs).  

A szemináriumok és előadások a legváltozatosabb témákat és kérdéseket járják körül: a közösségi média működésétől a popzene és a képregény történetén keresztül a televíziózásig bezárólag. Hallgatóink jártasságot szereznek a webes, videós és a multimédia tartalmak előállításában, a médiatervezési és szerkesztőségi feladatok végzésében. Kipróbálhatják magukat az egyetemi média fórumain (televíziózás, újságírás), részt vehetnek különféle egyetemi rendezvények és szervezeti egységek kommunikációval kapcsolatos feladatainak ellátásában. A Digitális újságírás és PR és a Médiainformatika szakirányok lehetőséget biztosítanak számukra, hogy jobban megismerkedjenek az adott szakmai területek aktuális trendjeivel.

Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: Kommunikátor

Képzési forma: Nappali

Időtartam: 6 félév

Helyszín: Budapest

Főbb szakterületek:

  • kommunikációs és társadalomtudományi alapismeretek 40-55 kredit [ember és társadalom, társadalmi kommunikáció, társadalomtudományi alapismeretek, szociálpszichológiai alapismeretek; alapozó gyakorlatok modul, kommunikációs szakmai kompetencia-fejlesztés (írásos és mediális gyakorlati kommunikációs ismeretek, kommunikációs kutatásmódszertani ismeretek)];
  • kommunikációs elméleti és gyakorlati stúdiumok 101-116 kredit (kommunikációs színterek, a kommunikáció elméletei és modelljei, kommunikációs intézmények működése és intézmények kommunikatív működése, a kommunikáció mediális aspektusai, kultúra és kommunikáció, vizuális kommunikáció, szakmai gyakorlati ismeretek).
  • A képző intézmény által ajánlott specializáció a szakterület műveléséhez alkalmas, a személyes képességeket fejlesztő, az egyéni érdeklődéshez kapcsolódóan sajátos kompetenciákat eredményező elméleti és gyakorlati ismeret. A választható ismeretek kreditértéke a kommunikációs elméleti és gyakorlati stúdiumokon belül 40-44 kredit.

A szakhoz tarozó specializációk:

  • médiatudomány
  • médiadizájn
  • újságíró
  • részvételi médiakultúra

Minor szakként felvehető-e: Igen

A minor szakokon felvehető tantárgyak részletes listája ITT található.

Nyelvi kimenet: A záróvizsga letétele nem igazol idegennyelv-tudást.

Szakmai gyakorlatok követelményei: A szakirány részét képezi a meghirdetett kurzusokhoz kapcsolódóan külső intézményeknél, szerkesztőségeben, kommunikációs ügynökségeknél és más civil vagy piaci szervezetknél végzett szakmai gyakorlat (12 kredit).

A szak részletes ismertetése a felvi.hu-n.


Továbblépési és karrierlehetőségek

Az ELTE-n szerzett kommunikáció- és médiatudományi diploma nagy tekintélynek örvend a munkaerőpiacon és az egyetemi világban is. Az elhelyezkedésben sokaknak segített a szakmai gyakorlaton szerzett kapcsolat és tapasztalat.

Korábbi hallgatóink a média- és kommunikációs szféra sokféle területre eljutottak. Egy részük az országos médiában helyezkedett el újságíróként, riporterként, szerkesztőként, vannak közöttük, akiknek nap mint nap látjuk az arcát a képernyőn, és vannak, akik talán kevésbé látványos, de nem kevésbé fontos és felelősségteljes háttérmunkát végeznek. Mások civil és állami szervek sajtóosztályán kaptak állást, és vannak, akik kapcsolattartóként dolgoznak nemzetközi cégek marketingosztályain. Sokan választották a továbbtanulást, közülük többen is tekintélyes nyugat-európai és amerikai egyetemeken folytattak vagy folytatnak posztgraduális tanulmányokat.

Továbblépési lehetőségek az ELTE BTK mesterképzésének keretében:

Egyenes ágon, azaz különbözeti tanulmányok nélkül:

  • alkalmazott nyelvészet
  • fordító és tolmács,
  • kommunikáció-és médiatudomány,
  • kulturális örökség tanulmányok

Karrierlehetőségek:

Jellemző munkahelyek: az írott és elektronikus média intézményei, önkormányzatok, civil szervezetek, költségvetési intézmények, vállalkozások

Jellemző munkakörök: újságíró, kommunikációs referens, sajtómunkatárs, PR asszisztens, kiadói munkatárs, kutató, sajtószóvivő, projektadminisztrátor, rendezvényszervező