Kommunikáció- és médiatudomány MA

Kommunikáció- és médiatudomány MA

A kommunikáció- és médiatudomány mesterképzési szakot a Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet gondozza. A szakot azoknak ajánljuk, akik nyitottak, érdeklődnek a közösségek, társadalmak sorsa iránt, könnyen megtalálják a hangot az emberekkel és szívesen dolgoznának tévéknél, lapoknál, cégeknél kommunikációs szakemberként, újságíróként, riporterként, szerkesztőként, reklám vagy PR-területen.

A Média és Kommunikáció Tanszék weboldala
A Média és Kommunikáció Tanszék Facebook oldala
A Média és Kommunikáció Tanszék Instagram oldala
A Szabadbölcsészeti és Médiakutatási Intézetek Képviseletének Facebook oldala

A képzésről röviden

Az ELTE Kommunikáció- és médiatudomány mesterszakja neked való, ha már magas szinten ismered a legfontosabb társadalomtudományi összefüggéseket. Ismereteid kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.

Tantárgyízelítő:

  • kortárs kultúra
  • kulturális örökség
  • kritika műfajai
  • kreatív gazdaság

A felvehető tantárgyak részletes listája ITT található.

Ők is itt végeztek:

  • Mohai Fanni – rendezvényszervező, Kreatív projektmenedzser - Interjú
  • Nagy Mercédesz – HVG folyóirathoz tartozó Műértő című művészeti és műkereskedelmi folyóirat szerkesztője - Interjú
  • Koncsik Fanni – Bookrkids szerkesztője - Interjú
  • Breuner Anna – Szervezetfejlesztés, Neosys tanácsadója és trénere - Interjú
  • Halász Glória – Díjnyertes filmrendező - Interjú
  • Trubek Zsuzsa – Az MVM kommunikációs szakértője - Interjú
  • dr. Munk Veronika – a Telex volt főszerkesztője, jelenleg tartalomfejlesztési vezetője
  • Dull Szabolcs János – az Index volt, a Telex jelenlegi főszerkesztője
  • Fazekas Áron – a BASF Digitals kommunikációs szakembere
  • Tóth Orsolya – a Nők Lapja magazin szerkesztője
  • Kovács Kinga – az RTL Klub újságírója
  • Pap Réka Kinga – az Eurozine főszerkesztője
  • Marczisovszky Márton – a Telex újságírója
  • Zsilák Szilvia – az Átlátszó újságírója
  • Stump Krisztina – az Európai Bizottság szerzői jogi osztályának osztályvezető helyettese
  • Jász Annamária – a WeLoveBudapest újságírója
  • Fülöp Eszter – a Universal Music munkatársa
  • Beke Dániel – a Hírcsárda alapítója, Comedy Central munkatársa
  • Gergely Márton – a HVG újságírója
  • Dávid Sándor – Head of Communications & External Affairs at Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
  • Szirmai Gergely – a Hollywood Hírügynökség YouTube csatorna tulajdonosa
  • Rozgonyi Krisztina – a Bécsi Egyetem oktatója, az osztrák médiahatóság tanácsadó testületének tagja
  • Tóth Mónika – a KézenFogva Alapítvány nemzetközi programvezetője - Interjú
  • Matyasovszki Fanni – a Direkt36 oknyomozó újságírója
  • Szabó Krisztián – az Átlátszó Junior Prima-díjas újságírója
  • További ELTE Média Alumni-interjúk itt olvashatóak.

Érdekesség a szakról

Ha kíváncsi vagy, milyen kurzusokon kell részt venned, olvasd el friss kurzusprospektusunkat, melyben nemcsak az oktatók, hanem a hallgatók szemszögéből is megismerheted az egyes tanegységeket.

Az ELTE Médián olyan kurzusok közül is válogathatsz, melyeket más médiaszakokon nem feltétlenül találhatsz meg. Akár saját startupokat tervezhettek a Média és innováció kurzuson, melynek célja, hogy bemutassa a média és kommunikációs piacot, valamint az új projektek és vállalkozások indításához szükséges módszereket, ezáltal inspirálva az innovatív ötleteket. A divatkommunikációról és a fenntartható divatról tart órákat Kudron Anna, a PINKPONILO alapítója, tanszékünk volt hallgatója. Nemcsak az alapvető médiaműfajokat tanulhatod meg, akár üzleti kommunikációval is foglalkozhatsz Hermann Irén, a Szabadszínész startup vezetőjének, valamint a Kreatív, a Forbes és az Index korábbi munkatársának kurzusain.

Ha a filmezés érdekel, olyan szakemberektől tanulhatsz, mint Haragonics Sári dokumentumfilm-rendező és részvételi filmes szakértő. Óráin a a részvételi videóval és a katalizátor módszerrel is megismerkedhetnek a hallgatók. Akkor pedig, ha igazi rajongója vagy az animációnak, két féléven keresztül is részt vehetsz az animációismereti kurzuson, ahol az elméleti alapok után magatok is kipróbálhatjátok a műfaj technikáit Vécsey Virág segítségével.


Felvételi információk

Kommunikáció- és médiatudomány mesterszakra az alábbi szakokról felvételizhetsz:

EGYENES BEMENETTEL, azaz teljes kreditérték beszámításával:

  • kommunikáció- és médiatudomány alapképzési szak
  • főiskolai szintű kommunikáció alapképzési szak (régi típusú)

KREDITELISMERÉSI ELJÁRÁSSAL

Amennyiben van legalább 30 kredited* a hálózati kommunikáció, a gazdálkodás és menedzsment, a HR, a kulturális antropológia, a kultúratudomány, a kommunikáció, a marketing, a médiaelmélet, a médiakultúra, a médiaműveltség, a munkapszichológia, az interkulturális alapismeretek, a művészet és művészetközvetítés, a nyelvtudomány, a nemzetközi kommunikáció, a speciális médiaismeretek, a szociológia, a szociálpszichológia és a PR területeiről, akkor első sorban az alábbi szakokról várjuk a jelentkezésedet:

  • bölcsészettudomány BA szakjai
  • gazdaságtudományok BA szakjai
  • jogi képzési terület BA szakjai
  • informatika BA szakjai
  • művészet BA szakjai
  • művészetközvetítés BA szakjai
  • társadalomtudomány BA szakjai

A fenti szakokon túl bármilyen alap- és mesterszakos diplomával jelentkezhetsz, ha rendelkezel a kért kreditekkel.  

FIGYELEM! 
Régi típusú főiskolai vagy egyetemi diplomákkal is érdemes jelentkezni, a Kreditelismerési Bizottság tudja megállapítani az elvégzett tanulmányok kreditértékét.

Amennyiben felsőfokú végzettséggel rendelkezel, de a mesterszakra való bejutásodhoz nem ismerhető el megfelelő számú kredit, és nem vagy az Egyetem hallgatója, az előtanulmányok elvégzése céljából – külön felvételi eljárás nélkül – önköltséges részismereti képzésben is részt vehetsz. Erről bővebb információ ITT olvasható.

* A kreditelismerési kérelmeket a tavaszi szorgalmi időszak végéig lehet benyújtani, tehát még a tavaszi tantárgyfelvételkor is van lehetőséged a választott mesterszakhoz szükséges kreditek beszerzésére.

Az elmúlt év felvételi ponthatára:

  • államilag támogatott: 71
  • önköltséges: 55

Önköltséges képzés esetén: 400 000 Ft / félév

felvételi vizsga követelményei az aktuális felvételi információkat tartalmazó oldalunkon található.

További információk az aktuális felsőoktatási felvételi tájékoztatóban olvashatóak.


A képzés részletei

A kommunikáció- és médiatudomány mesterképzési szak célja a munkaerőpiac új és folyamatosan változó kihívásaira jól reagáló kommunikáció- és médiaszakértő szakemberek képzése, akik magabiztos ismeretekkel és tudással rendelkeznek a társadalmat működtető alrendszerek kommunikációs és mediális meghatározottságára vonatkozóan. Ismerik és működtetni tudják a kommunikáció és média különböző intézményeit, illetve felkészültek ezen intézmények elemző értékelésére is, valamint kutatási programokba való bekapcsolódásra. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.

Akik a kommunikáció- és médiatudományi kutató specializációt választják, azok olyan alapos társadalomtudományi felkészültséggel rendelkező szakemberek lesznek, akik a kortárs társadalmi jelenségek döntő kérdésének tekinthető medializációs folyamatokban eligazodnak, azokat önállóan kutatják, tanítják, és egyetemi oktatóként, tudományos kutatóként, médiakritikusként, kommunikációs elemzőként helyezkednek el.

A kommunikációs és médiaszakember specializáció társadalom- és bölcsészettudományi felkészültséggel és gyakorlati képességekkel rendelkező szakembereket képez, akik a kortárs média és kommunikációs ipar különböző területein dolgoznak vezetőként, szerkesztőként, programkészítőként, nemzetközi projektek irányítójaként, kommunikációs szakértőként, médiatanácsadóként, szakújságíróként.

Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: okleveles kommunikáció- és médiaszakértő

Képzési forma: nappali

Időtartam: 4 félév

Helyszín: Budapest

Főbb szakterületek

  • 15-20 kredit: a kommunikáció- és médiatudomány társadalomtudományi beágyazottsága [a kommunikáció és média társadalomtudományi vizsgálata, a kommunikáció és média interdiszciplináris megközelítése; a kommunikáció és média szabályozásának elméletei (például jogi, etikai, gazdasági, politikai, kulturális)]
  • 74-79 kredit: a kommunikáció- és médiakutatás szakmai ismeretei, problématerületei (a közvetlen emberi kommunikáció elméletei, a társadalmi kommunikáció elméletei, kultúra és kommunikáció, szervezeti és intézményi kommunikáció, kommunikációs kutatás-módszertani ismeretek, kommunikációs technológiák, szakmai gyakorlati ismeretek)
  • 30-40 kredit: a képző intézmény által ajánlott specializáció a szakterület műveléséhez alkalmas, a személyes képességeket fejlesztő, az egyéni érdeklődéshez kapcsolódóan sajátos kompetenciákat eredményező elméleti és gyakorlati ismeret. A választható ismeretek kreditértéke a kommunikáció- és médiakutatás szakmai ismeretei, problématerületei stúdiumok

Specializációk

  • kommunikáció-médiatudományi kutatói
  • kommunikációs és médiaszakember
  • digitális üzleti kommunikáció
  • kulturális újságírás

Nyelvi kimenet

A záróvizsga letétele nem igazol idegennyelv-tudást.

A szak részletes ismertetése a felvi.hu-n.


Továbblépési és karrierlehetőségek

Az ELTE-n szerzett kommunikáció- és médiatudományi diploma nagy tekintélynek örvend a munkaerőpiacon és az egyetemi világban is. Az elhelyezkedésben sokaknak segített a szakmai gyakorlaton szerzett kapcsolat és tapasztalat.

Korábbi hallgatóink a média- és kommunikációs szféra sokféle területre eljutottak. Egy részük az országos médiában helyezkedett el újságíróként, riporterként, szerkesztőként, vannak közöttük, akiknek nap mint nap látjuk az arcát a képernyőn, és vannak, akik talán kevésbé látványos, de nem kevésbé fontos és felelősségteljes háttérmunkát végeznek. Mások civil és állami szervek sajtóosztályán kaptak állást, és vannak, akik kapcsolattartóként dolgoznak nemzetközi cégek marketingosztályain. Sokan választották a továbbtanulást, közülük többen is tekintélyes nyugat-európai és amerikai egyetemeken folytattak vagy folytatnak posztgraduális tanulmányokat.

Jellemző munkahelyek: az írott és elektronikus média intézményei, önkormányzatok, civil szervezetek, költségvetési intézmények, vállalkozások

Jellemző munkakörök: újságíró, kommunikációs referens, sajtómunkatárs, PR asszisztens, kiadói munkatárs, kutató, sajtószóvivő, projektadminisztrátor, rendezvényszervező


Kutatási lehetőségek

A mesterszakos hallgatók több kutatásba is becsatlakozhatnak, amelyek a tanszéken folynak. Ezek általában kurzusokhoz kapcsolódnak. Szakmai együttműködőkkel együtt tartott órák és kutatási projektek:

A legfontosabb a tudományos diákköri kutatócsoport, amelyben mentori segítséget kapsz a saját kutatásodhoz és felkészülhetsz a kétévente megrendezésre kerülő OTDK-ra, ahol a dolgozatoddal versenybe léphetsz. A ELTE Média hallgatói itt hagyományosan nagyon jó helyezéseket érnek el. Dolgozataikat tanulmánnyá alakítva publikálhatják, többek között például a nagy presztízsű Médiakutatóban.

Az érdeklődők bővebben az ELTE Média oldal „Kutatás” legördülő menüjében tájékozódhatnak.