Kommunikáció- és médiatudomány MA
A kommunikáció- és médiatudomány mesterképzési szakot a Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet gondozza. A szakot azoknak ajánljuk, akik nyitottak, érdeklődnek a közösségek, társadalmak sorsa iránt, könnyen megtalálják a hangot az emberekkel és szívesen dolgoznának tévéknél, lapoknál, cégeknél kommunikációs szakemberként, újságíróként, riporterként, szerkesztőként, reklám vagy PR-területen.
A Média és Kommunikáció Tanszék weboldala
A Média és Kommunikáció Tanszék Facebook oldala
A Média és Kommunikáció Tanszék Instagram oldala
A Szabadbölcsészeti és Médiakutatási Intézetek Képviseletének Facebook oldala
A képzésről röviden
Tantárgyízelítő:
- kortárs kultúra
- kulturális örökség
- kritika műfajai
- kreatív gazdaság
A felvehető tantárgyak részletes listája ITT található.
Ők is itt végeztek:
- Mohai Fanni – rendezvényszervező, Kreatív projektmenedzser - Interjú
- Nagy Mercédesz – HVG folyóirathoz tartozó Műértő című művészeti és műkereskedelmi folyóirat szerkesztője - Interjú
- Koncsik Fanni – Bookrkids szerkesztője - Interjú
- Breuner Anna – Szervezetfejlesztés, Neosys tanácsadója és trénere - Interjú
- Halász Glória – Díjnyertes filmrendező - Interjú
- Trubek Zsuzsa – Az MVM kommunikációs szakértője - Interjú
- dr. Munk Veronika – a Telex volt főszerkesztője, jelenleg tartalomfejlesztési vezetője
- Dull Szabolcs János – az Index volt, a Telex jelenlegi főszerkesztője
- Fazekas Áron – a BASF Digitals kommunikációs szakembere
- Tóth Orsolya – a Nők Lapja magazin szerkesztője
- Kovács Kinga – az RTL Klub újságírója
- Pap Réka Kinga – az Eurozine főszerkesztője
- Marczisovszky Márton – a Telex újságírója
- Zsilák Szilvia – az Átlátszó újságírója
- Stump Krisztina – az Európai Bizottság szerzői jogi osztályának osztályvezető helyettese
- Jász Annamária – a WeLoveBudapest újságírója
- Fülöp Eszter – a Universal Music munkatársa
- Beke Dániel – a Hírcsárda alapítója, Comedy Central munkatársa
- Gergely Márton – a HVG újságírója
- Dávid Sándor – Head of Communications & External Affairs at Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
- Szirmai Gergely – a Hollywood Hírügynökség YouTube csatorna tulajdonosa
- Rozgonyi Krisztina – a Bécsi Egyetem oktatója, az osztrák médiahatóság tanácsadó testületének tagja
- Tóth Mónika – a KézenFogva Alapítvány nemzetközi programvezetője - Interjú
- Matyasovszki Fanni – a Direkt36 oknyomozó újságírója
- Szabó Krisztián – az Átlátszó Junior Prima-díjas újságírója
- További ELTE Média Alumni-interjúk itt olvashatóak.
Érdekesség a szakról
Ha kíváncsi vagy, milyen kurzusokon kell részt venned, olvasd el friss kurzusprospektusunkat, melyben nemcsak az oktatók, hanem a hallgatók szemszögéből is megismerheted az egyes tanegységeket.
Az ELTE Médián olyan kurzusok közül is válogathatsz, melyeket más médiaszakokon nem feltétlenül találhatsz meg. Akár saját startupokat tervezhettek a Média és innováció kurzuson, melynek célja, hogy bemutassa a média és kommunikációs piacot, valamint az új projektek és vállalkozások indításához szükséges módszereket, ezáltal inspirálva az innovatív ötleteket. A divatkommunikációról és a fenntartható divatról tart órákat Kudron Anna, a PINKPONILO alapítója, tanszékünk volt hallgatója. Nemcsak az alapvető médiaműfajokat tanulhatod meg, akár üzleti kommunikációval is foglalkozhatsz Hermann Irén, a Szabadszínész startup vezetőjének, valamint a Kreatív, a Forbes és az Index korábbi munkatársának kurzusain.
Ha a filmezés érdekel, olyan szakemberektől tanulhatsz, mint Haragonics Sári dokumentumfilm-rendező és részvételi filmes szakértő. Óráin a a részvételi videóval és a katalizátor módszerrel is megismerkedhetnek a hallgatók. Akkor pedig, ha igazi rajongója vagy az animációnak, két féléven keresztül is részt vehetsz az animációismereti kurzuson, ahol az elméleti alapok után magatok is kipróbálhatjátok a műfaj technikáit Vécsey Virág segítségével.
Felvételi információk
Kommunikáció- és médiatudomány mesterszakra az alábbi szakokról felvételizhetsz:
EGYENES BEMENETTEL, azaz teljes kreditérték beszámításával:
- kommunikáció- és médiatudomány alapképzési szak
- főiskolai szintű kommunikáció alapképzési szak (régi típusú)
KREDITELISMERÉSI ELJÁRÁSSAL
Amennyiben van legalább 30 kredited* a hálózati kommunikáció, a gazdálkodás és menedzsment, a HR, a kulturális antropológia, a kultúratudomány, a kommunikáció, a marketing, a médiaelmélet, a médiakultúra, a médiaműveltség, a munkapszichológia, az interkulturális alapismeretek, a művészet és művészetközvetítés, a nyelvtudomány, a nemzetközi kommunikáció, a speciális médiaismeretek, a szociológia, a szociálpszichológia és a PR területeiről, akkor első sorban az alábbi szakokról várjuk a jelentkezésedet:
- bölcsészettudomány BA szakjai
- gazdaságtudományok BA szakjai
- jogi képzési terület BA szakjai
- informatika BA szakjai
- művészet BA szakjai
- művészetközvetítés BA szakjai
- társadalomtudomány BA szakjai
A fenti szakokon túl bármilyen alap- és mesterszakos diplomával jelentkezhetsz, ha rendelkezel a kért kreditekkel.
Régi típusú főiskolai vagy egyetemi diplomákkal is érdemes jelentkezni, a Kreditelismerési Bizottság tudja megállapítani az elvégzett tanulmányok kreditértékét.
Amennyiben felsőfokú végzettséggel rendelkezel, de a mesterszakra való bejutásodhoz nem ismerhető el megfelelő számú kredit, és nem vagy az Egyetem hallgatója, az előtanulmányok elvégzése céljából – külön felvételi eljárás nélkül – önköltséges részismereti képzésben is részt vehetsz. Erről bővebb információ ITT olvasható.
* A kreditelismerési kérelmeket a tavaszi szorgalmi időszak végéig lehet benyújtani, tehát még a tavaszi tantárgyfelvételkor is van lehetőséged a választott mesterszakhoz szükséges kreditek beszerzésére.
Az elmúlt év felvételi ponthatára:
- államilag támogatott: 71
- önköltséges: 55
Önköltséges képzés esetén: 400 000 Ft / félév
A felvételi vizsga követelményei az aktuális felvételi információkat tartalmazó oldalunkon található.
További információk az aktuális felsőoktatási felvételi tájékoztatóban olvashatóak.
A képzés részletei
Akik a kommunikáció- és médiatudományi kutató specializációt választják, azok olyan alapos társadalomtudományi felkészültséggel rendelkező szakemberek lesznek, akik a kortárs társadalmi jelenségek döntő kérdésének tekinthető medializációs folyamatokban eligazodnak, azokat önállóan kutatják, tanítják, és egyetemi oktatóként, tudományos kutatóként, médiakritikusként, kommunikációs elemzőként helyezkednek el.
A kommunikációs és médiaszakember specializáció társadalom- és bölcsészettudományi felkészültséggel és gyakorlati képességekkel rendelkező szakembereket képez, akik a kortárs média és kommunikációs ipar különböző területein dolgoznak vezetőként, szerkesztőként, programkészítőként, nemzetközi projektek irányítójaként, kommunikációs szakértőként, médiatanácsadóként, szakújságíróként.
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: okleveles kommunikáció- és médiaszakértő
Képzési forma: nappali
Időtartam: 4 félév
Helyszín: Budapest
Főbb szakterületek
- 15-20 kredit: a kommunikáció- és médiatudomány társadalomtudományi beágyazottsága [a kommunikáció és média társadalomtudományi vizsgálata, a kommunikáció és média interdiszciplináris megközelítése; a kommunikáció és média szabályozásának elméletei (például jogi, etikai, gazdasági, politikai, kulturális)]
- 74-79 kredit: a kommunikáció- és médiakutatás szakmai ismeretei, problématerületei (a közvetlen emberi kommunikáció elméletei, a társadalmi kommunikáció elméletei, kultúra és kommunikáció, szervezeti és intézményi kommunikáció, kommunikációs kutatás-módszertani ismeretek, kommunikációs technológiák, szakmai gyakorlati ismeretek)
- 30-40 kredit: a képző intézmény által ajánlott specializáció a szakterület műveléséhez alkalmas, a személyes képességeket fejlesztő, az egyéni érdeklődéshez kapcsolódóan sajátos kompetenciákat eredményező elméleti és gyakorlati ismeret. A választható ismeretek kreditértéke a kommunikáció- és médiakutatás szakmai ismeretei, problématerületei stúdiumok
Specializációk
- kommunikáció-médiatudományi kutatói
- kommunikációs és médiaszakember
- digitális üzleti kommunikáció
- kulturális újságírás
Nyelvi kimenet
A záróvizsga letétele nem igazol idegennyelv-tudást.
A szak részletes ismertetése a felvi.hu-n.
Továbblépési és karrierlehetőségek
Korábbi hallgatóink a média- és kommunikációs szféra sokféle területre eljutottak. Egy részük az országos médiában helyezkedett el újságíróként, riporterként, szerkesztőként, vannak közöttük, akiknek nap mint nap látjuk az arcát a képernyőn, és vannak, akik talán kevésbé látványos, de nem kevésbé fontos és felelősségteljes háttérmunkát végeznek. Mások civil és állami szervek sajtóosztályán kaptak állást, és vannak, akik kapcsolattartóként dolgoznak nemzetközi cégek marketingosztályain. Sokan választották a továbbtanulást, közülük többen is tekintélyes nyugat-európai és amerikai egyetemeken folytattak vagy folytatnak posztgraduális tanulmányokat.
Jellemző munkahelyek: az írott és elektronikus média intézményei, önkormányzatok, civil szervezetek, költségvetési intézmények, vállalkozások
Jellemző munkakörök: újságíró, kommunikációs referens, sajtómunkatárs, PR asszisztens, kiadói munkatárs, kutató, sajtószóvivő, projektadminisztrátor, rendezvényszervező
Kutatási lehetőségek
A mesterszakos hallgatók több kutatásba is becsatlakozhatnak, amelyek a tanszéken folynak. Ezek általában kurzusokhoz kapcsolódnak. Szakmai együttműködőkkel együtt tartott órák és kutatási projektek:
- Invitel – sorozatelemző kutatás, ahol a résztvevők a téma sokszínűségét és a társadalomra gyakorolt hatásait kutatják.
- Minor Média/Kultúra Kutatóközpont - Egy 2019 és 2023 között futó OTKA-pályázat támogatásával a magyarországi részvételi alapú mozgóképes kultúrát vizsgáljuk. A hallgatók interjú- és filmkészítéssel, valamint egyéb módokon vehetnek részt ebben a kutatásban.
- Romakép Műhely – egyetemi kurzus és nyitott filmprogram
- Magyar Hangjátéktörténeti Kutatócsoport
A legfontosabb a tudományos diákköri kutatócsoport, amelyben mentori segítséget kapsz a saját kutatásodhoz és felkészülhetsz a kétévente megrendezésre kerülő OTDK-ra, ahol a dolgozatoddal versenybe léphetsz. A ELTE Média hallgatói itt hagyományosan nagyon jó helyezéseket érnek el. Dolgozataikat tanulmánnyá alakítva publikálhatják, többek között például a nagy presztízsű Médiakutatóban.