Kommunikáció- és médiatudomány MA

Kommunikáció- és médiatudomány MA

A kommunikáció- és médiatudomány mesterképzési szakot a Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet gondozza. A szakot azoknak ajánljuk, akik nyitottak, érdeklődnek a közösségek, társadalmak sorsa iránt, könnyen megtalálják a hangot az emberekkel és szívesen dolgoznának tévéknél, lapoknál, cégeknél kommunikációs szakemberként, újságíróként, riporterként, szerkesztőként, reklám vagy PR-területen.

A Média és Kommunikáció Tanszék weboldala
A Média és Kommunikáció Tanszék Facebook oldala
A Média és Kommunikáció Tanszék Instagram oldala
A Szabadbölcsészeti és Médiakutatási Intézetek Képviseletének Facebook oldala

A képzésről röviden

Az ELTE Kommunikáció- és médiatudomány mesterszakja neked való, ha már magas szinten ismered a legfontosabb társadalomtudományi összefüggéseket. Ismereteid kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.

Tantárgyízelítő:

  • kortárs kultúra
  • kulturális örökség
  • kritika műfajai
  • kreatív gazdaság

A felvehető tantárgyak részletes listája ITT található.

Ők is itt végeztek:

  • Mohai Fanni – rendezvényszervező, Kreatív projektmenedzser - Interjú
  • Nagy Mercédesz – HVG folyóirathoz tartozó Műértő című művészeti és műkereskedelmi folyóirat szerkesztője - Interjú
  • Koncsik Fanni – Bookrkids szerkesztője - Interjú
  • Breuner Anna – Szervezetfejlesztés, Neosys tanácsadója és trénere - Interjú
  • Halász Glória – Díjnyertes filmrendező - Interjú
  • Trubek Zsuzsa – Az MVM kommunikációs szakértője - Interjú
  • dr. Munk Veronika – a Telex volt főszerkesztője, jelenleg tartalomfejlesztési vezetője
  • Dull Szabolcs János – az Index volt, a Telex jelenlegi főszerkesztője
  • Fazekas Áron – a BASF Digitals kommunikációs szakembere
  • Tóth Orsolya – a Nők Lapja magazin szerkesztője
  • Kovács Kinga – az RTL Klub újságírója
  • Pap Réka Kinga – az Eurozine főszerkesztője
  • Marczisovszky Márton – a Telex újságírója
  • Zsilák Szilvia – az Átlátszó újságírója
  • Stump Krisztina – az Európai Bizottság szerzői jogi osztályának osztályvezető helyettese
  • Jász Annamária – a WeLoveBudapest újságírója
  • Fülöp Eszter – a Universal Music munkatársa
  • Beke Dániel – a Hírcsárda alapítója, Comedy Central munkatársa
  • Gergely Márton – a HVG újságírója
  • Dávid Sándor – Head of Communications & External Affairs at Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
  • Szirmai Gergely – a Hollywood Hírügynökség YouTube csatorna tulajdonosa
  • Rozgonyi Krisztina – a Bécsi Egyetem oktatója, az osztrák médiahatóság tanácsadó testületének tagja
  • Tóth Mónika – a KézenFogva Alapítvány nemzetközi programvezetője - Interjú
  • Matyasovszki Fanni – a Direkt36 oknyomozó újságírója
  • Szabó Krisztián – az Átlátszó Junior Prima-díjas újságírója
  • További ELTE Média Alumni-interjúk itt olvashatóak.

Érdekesség a szakról

Ha kíváncsi vagy, milyen kurzusokon kell részt venned, olvasd el friss kurzusprospektusunkat, melyben nemcsak az oktatók, hanem a hallgatók szemszögéből is megismerheted az egyes tanegységeket.

Az ELTE Médián olyan kurzusok közül is válogathatsz, melyeket más médiaszakokon nem feltétlenül találhatsz meg. Akár saját startupokat tervezhettek a Média és innováció kurzuson, melynek célja, hogy bemutassa a média és kommunikációs piacot, valamint az új projektek és vállalkozások indításához szükséges módszereket, ezáltal inspirálva az innovatív ötleteket. A divatkommunikációról és a fenntartható divatról tart órákat Kudron Anna, a PINKPONILO alapítója, tanszékünk volt hallgatója. Nemcsak az alapvető médiaműfajokat tanulhatod meg, akár üzleti kommunikációval is foglalkozhatsz Hermann Irén, a Szabadszínész startup vezetőjének, valamint a Kreatív, a Forbes és az Index korábbi munkatársának kurzusain.

Ha a filmezés érdekel, olyan szakemberektől tanulhatsz, mint Haragonics Sári dokumentumfilm-rendező és részvételi filmes szakértő. Óráin a a részvételi videóval és a katalizátor módszerrel is megismerkedhetnek a hallgatók. Akkor pedig, ha igazi rajongója vagy az animációnak, két féléven keresztül is részt vehetsz az animációismereti kurzuson, ahol az elméleti alapok után magatok is kipróbálhatjátok a műfaj technikáit Vécsey Virág segítségével.


Felvételi információk

Kommunikáció- és médiatudomány mesterszakra az alábbi szakokról felvételizhetsz:

EGYENES BEMENETTEL, azaz teljes kreditérték beszámításával:

  • kommunikáció- és médiatudomány alapképzési szak
  • főiskolai szintű kommunikáció alapképzési szak (régi típusú)

KREDITELISMERÉSI ELJÁRÁSSAL

Amennyiben van legalább 30 kredited* a hálózati kommunikáció, a gazdálkodás és menedzsment, a HR, a kulturális antropológia, a kultúratudomány, a kommunikáció, a marketing, a médiaelmélet, a médiakultúra, a médiaműveltség, a munkapszichológia, az interkulturális alapismeretek, a művészet és művészetközvetítés, a nyelvtudomány, a nemzetközi kommunikáció, a speciális médiaismeretek, a szociológia, a szociálpszichológia és a PR területeiről, akkor első sorban az alábbi szakokról várjuk a jelentkezésedet:

  • bölcsészettudomány BA szakjai
  • gazdaságtudományok BA szakjai
  • jogi képzési terület BA szakjai
  • informatika BA szakjai
  • művészet BA szakjai
  • művészetközvetítés BA szakjai
  • társadalomtudomány BA szakjai

A fenti szakokon túl bármilyen alap- és mesterszakos diplomával jelentkezhetsz, ha rendelkezel a kért kreditekkel.  

FIGYELEM! 
Régi típusú főiskolai vagy egyetemi diplomákkal is érdemes jelentkezni, a Kreditelismerési Bizottság tudja megállapítani az elvégzett tanulmányok kreditértékét.

Amennyiben felsőfokú végzettséggel rendelkezel, de a mesterszakra való bejutásodhoz nem ismerhető el megfelelő számú kredit, és nem vagy az Egyetem hallgatója, az előtanulmányok elvégzése céljából – külön felvételi eljárás nélkül – önköltséges részismereti képzésben is részt vehetsz. Erről bővebb információ ITT olvasható.

* A kreditelismerési kérelmeket a tavaszi szorgalmi időszak végéig lehet benyújtani, tehát még a tavaszi tantárgyfelvételkor is van lehetőséged a választott mesterszakhoz szükséges kreditek beszerzésére.

Az elmúlt év felvételi ponthatára: 73

Önköltséges képzés esetén: 400 000 Ft / félév

Felvételi vizsga követelményei

További információk az aktuális felsőoktatási felvételi tájékoztatóban olvashatóak.


A képzés részletei

A kommunikáció- és médiatudomány mesterképzési szak célja a munkaerőpiac új és folyamatosan változó kihívásaira jól reagáló kommunikáció- és médiaszakértő szakemberek képzése, akik magabiztos ismeretekkel és tudással rendelkeznek a társadalmat működtető alrendszerek kommunikációs és mediális meghatározottságára vonatkozóan. Ismerik és működtetni tudják a kommunikáció és média különböző intézményeit, illetve felkészültek ezen intézmények elemző értékelésére is, valamint kutatási programokba való bekapcsolódásra. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.

Akik a kommunikáció- és médiatudományi kutató specializációt választják, azok olyan alapos társadalomtudományi felkészültséggel rendelkező szakemberek lesznek, akik a kortárs társadalmi jelenségek döntő kérdésének tekinthető medializációs folyamatokban eligazodnak, azokat önállóan kutatják, tanítják, és egyetemi oktatóként, tudományos kutatóként, médiakritikusként, kommunikációs elemzőként helyezkednek el.

A kommunikációs és médiaszakember specializáció társadalom- és bölcsészettudományi felkészültséggel és gyakorlati képességekkel rendelkező szakembereket képez, akik a kortárs média és kommunikációs ipar különböző területein dolgoznak vezetőként, szerkesztőként, programkészítőként, nemzetközi projektek irányítójaként, kommunikációs szakértőként, médiatanácsadóként, szakújságíróként.

Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: okleveles kommunikáció- és médiaszakértő

Képzési forma: nappali

Időtartam: 4 félév

Helyszín: Budapest

Főbb szakterületek:

  • 15-20 kredit: a kommunikáció- és médiatudomány társadalomtudományi beágyazottsága [a kommunikáció és média társadalomtudományi vizsgálata, a kommunikáció és média interdiszciplináris megközelítése; a kommunikáció és média szabályozásának elméletei (például jogi, etikai, gazdasági, politikai, kulturális)]
  • 74-79 kredit: a kommunikáció- és médiakutatás szakmai ismeretei, problématerületei (a közvetlen emberi kommunikáció elméletei, a társadalmi kommunikáció elméletei, kultúra és kommunikáció, szervezeti és intézményi kommunikáció, kommunikációs kutatás-módszertani ismeretek, kommunikációs technológiák, szakmai gyakorlati ismeretek)
  • 30-40 kredit: a képző intézmény által ajánlott specializáció a szakterület műveléséhez alkalmas, a személyes képességeket fejlesztő, az egyéni érdeklődéshez kapcsolódóan sajátos kompetenciákat eredményező elméleti és gyakorlati ismeret. A választható ismeretek kreditértéke a kommunikáció- és médiakutatás szakmai ismeretei, problématerületei stúdiumok

Specializációk:

  • kommunikáció-médiatudományi kutatói
  • kommunikációs és médiaszakember
  • digitális üzleti kommunikáció
  • kulturális újságírás

Nyelvi kimenet:

A mesterfokozat megszerzéséhez legalább egy idegen nyelvből államilag elismert felsőfokú (C1), komplex típusú nyelvvizsga vagy egy, az alapfokozat megszerzéséhez szükséges nyelvtől eltérő további nyelvből államilag elismert középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy ezekkel egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél megszerzése szükséges.

A szak részletes ismertetése a felvi.hu-n.


Továbblépési és karrierlehetőségek

Az ELTE-n szerzett kommunikáció- és médiatudományi diploma nagy tekintélynek örvend a munkaerőpiacon és az egyetemi világban is. Az elhelyezkedésben sokaknak segített a szakmai gyakorlaton szerzett kapcsolat és tapasztalat.

Korábbi hallgatóink a média- és kommunikációs szféra sokféle területre eljutottak. Egy részük az országos médiában helyezkedett el újságíróként, riporterként, szerkesztőként, vannak közöttük, akiknek nap mint nap látjuk az arcát a képernyőn, és vannak, akik talán kevésbé látványos, de nem kevésbé fontos és felelősségteljes háttérmunkát végeznek. Mások civil és állami szervek sajtóosztályán kaptak állást, és vannak, akik kapcsolattartóként dolgoznak nemzetközi cégek marketingosztályain. Sokan választották a továbbtanulást, közülük többen is tekintélyes nyugat-európai és amerikai egyetemeken folytattak vagy folytatnak posztgraduális tanulmányokat.

Jellemző munkahelyek: az írott és elektronikus média intézményei, önkormányzatok, civil szervezetek, költségvetési intézmények, vállalkozások

Jellemző munkakörök: újságíró, kommunikációs referens, sajtómunkatárs, PR asszisztens, kiadói munkatárs, kutató, sajtószóvivő, projektadminisztrátor, rendezvényszervező


Kutatási lehetőségek

A mesterszakos hallgatók több kutatásba is becsatlakozhatnak, amelyek a tanszéken folynak. Ezek általában kurzusokhoz kapcsolódnak. Szakmai együttműködőkkel együtt tartott órák és kutatási projektek:

A legfontosabb a tudományos diákköri kutatócsoport, amelyben mentori segítséget kapsz a saját kutatásodhoz és felkészülhetsz a kétévente megrendezésre kerülő OTDK-ra, ahol a dolgozatoddal versenybe léphetsz. A ELTE Média hallgatói itt hagyományosan nagyon jó helyezéseket érnek el. Dolgozataikat tanulmánnyá alakítva publikálhatják, többek között például a nagy presztízsű Médiakutatóban.

Az érdeklődők bővebben az ELTE Média oldal „Kutatás” legördülő menüjében tájékozódhatnak.