Velich Andrea

2019.11.11.
Velich Andrea

Pályázó neve: Velich Andrea

Pályázázó intézete, tanszéke: Angol-Amerikai Intézet, Anglisztika Tanszék

Pályázat tárgyköre: előadás külföldi konferencián (utazás-támogatás)

 

Konferencia címe: Another Brick in the Wall: Rethinking Education

Időpontja: 2019. november 11-15.

Helyszíne: Hollandia, Amszterdam

Az előadás címe: Various Aspects of Multiperspectivity in Teaching English History: The Other Boleyn Girl and Another Tudor History?

 

Beszámoló:

Az Interkulturális oktatás kétévente rendezett nemzetközi konferenciáját idén az európai történelemtanárok egyesületével, az Euroclio szervetettel együtt rendezték meg 2019. november 11-15 között Amszterdamban.

A konferencia a DENISE nevű általános- és középiskolában került megrendezésre, amit az interkulturális oktatás jegyében alapítottak és működtetnek. A konferencia érdekessége volt, hogy a 3 napos akadémiai konferencia programján kívül az első, előző 2 napon szakmai-módszertani workshopokat is rendeztek, amiken való részvételből nagyon sokat tanultam az interkulturális oktatásról, a nemzetközi diákokkal történő foglalkozás jó és rossz tapasztalatairól, a jelenleg is folyó kutatásokról és eredményeikről, különösen az Angol-Amerikai Intézetbe érkező mind nagyobb számú nemzetközi diák miatt.

Kiemelném a svéd művészettörténész kolléganő, Linda Leib előadását egy stockholmi középiskola kihívásai címmel, hogy a nemzetközi diákoknál hogyan lehet a művészeti/kulturális/vizuális oktatásba beemelni gyakorlatban a multiperspektivitást, illetve egy japán professzornő előadását a nemzetközi diákok közti közösségépítés kísérleteiről és tanulságairól, illetve a magyar Varsányi Mária holland iskola és programalapító tapasztalatait.

A DENISE Iskola angol nyelvű programjaiban tanuló diákjai a multikulturális élet-oktatás és együttműködés sikereiről és kudarcairól számoltak be az egyik workshopon vezető tanáruk segítségével. Amint az iskolaigazgató és a konferencia egyik fő szervezőjének, Barry van Driel plenáris előadásából kiderült Amszterdam 15 éves korú lakosságának 37% holland állampolgár, a többség bevándorló az EU-ból és a világ minden tájáról érkezik, így az interkulturális oktatás, a konferencia fő témája a multiperspektivitás különösen fontos aspektus a mai európai oktatás minden szintjén.

Az interkulturális workshopok és előadások mellett a történelem szekcióban vettem részt, ahol a fókusz szintén a multiperspektivitás szerepe és fontossága az európai történelemtanításban volt, meghallgattam a világ számos tudósának előadását mind a módszertani, mind az interkulturalitás és multiperspektivitás szempontjából, illetve magam is tartottam egy előadást a történelemtanítás filmekkel nehézségeiről, egy esettanulmány, Boleyn Anna és a reformáció tanítása filmeken keresztül nehézségeiről és örömeiről.

Előadásom után kérdéseket kaptam mind a filmes oktatás tapasztalatairól, mind a kelet-európai átalakulás utáni történelemtanítás oktatási-módszertani problémáiról, illetve a mind nagyobb számú nemzetközi diák filmes oktatáson keresztül történő integrálásáról. A fogadáson és a kérdés-válasz időkben, ebédszünetekben barátságok sorát kötöttem számos nemzetközi kollégával, és tervezem az előadásom szövegét publikálni is a konferencia kötetében, amennyiben elfogadják azt.

Összegezve szakmailag tanulságos, hálózatépítő és egyetemünket minden szinten képviselő 4 napot töltöttem Amszterdamban.