Szabadon választható kurzusok a Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetben
Filmtudomány Tanszék
Dokumentumfilm: elmélet, történet, módszerek
A kurzus keretében a dokumentumfilmmel kapcsolatos legfontosabb elméleti kérdéseket tekintjük át szövegek értelmezése, illetve kortárs európai, amerikai és magyar dokumentumfilmek, valamint néhány filmtörténeti klasszikus alkotás (filmrészletek vagy teljes filmek) elemzése segítségével.
oktató: Varga Balázs
BBN-FLM-242.10
Modernizmus a hatvanas években
A kurzus témái:
- A francia új hullám és a Cahiers du cinema
- A francia új hullám témái és stílusa Godard
- A „balparti csoport” Fellini a hatvanas években
- Bergman modern korszaka
- Pasolini és a mitológia Tarkovszkij indulása és a modern szovjet film
- Tarkovszkij nagy korszaka
- A német új film Straub és Fassbinder Wenders és Herzog
oktató: Kovács András Bálint
BBN-FLM-242.06
Esztétika Tanszék
Bevezetés az esztétikába
A kurzus célja annak körbejárása, milyen tényezők alakították ki az esztétika szűkebb értelemben vett, jellegzetesen modernkori diszciplínáját. Melyek azok a szellemi problémák, amelyek megválaszolására a művészet modern elmélete kínált lehetséges megoldást.
oktató: Somlyó Bálint
BBN-ESZ-101
Kafka
Kafka művét számos jelentős értelmező tette tárgyává, elég itt Benjaminra, Blanchotra, Camusre, Deleuzere, Canettire, vagy éppen Derridára és az ő nyomán Gaschéra utalni. A félév során ezekkel a jelentős kísérletekkel kívánok számot vetni, s persze folyamatosan kitekintünk Kafka írásaira, amelynek egyik legbensőbb magyarázatát egy másik írótól kaptuk meg (Canetti).
oktató: Bacsó Béla
BBN-ESZ-251:02
Az avantgarde elmélete
A kurzuson az avantgárd fogalmának jelentésváltozásaival foglalkozunk az elmúlt kétszáz év művészetének történetében. Áttekintjük a híresebb avantgárd elméleteket, korabeli manifesztumokkal kiegészítve, és megpróbáljuk felvetni a kérdést, hogy létezik-e ma avantgárd a művészetben, s ha igen, a fogalom milyen értelmében, ha pedig nem, mi lehet ennek az oka.
oktató: Seregi Tamás
BBN-ESZ-281.75