Kurzusajánló a 2022/23-as őszi félévre
Tárgyfelvételi időszakok:
- Előzetes jelentkezés: 2022.05.15., 17:00 – 2022.09.02., 16:00
- Rangsorolásos jelentkezés: 2022.09.02., 20:00 – 2022.09.08., 17:00
- Versenyjelentkezés: 2022.09.09., 08:00 – 2022.09.16., 16:00
A BESZÉDGYAKORLATTÓL A ZENETÖRTÉNETIG
A tanegységek s TANM-ÉNE-500-as kódon érhetők el, érdeklődni a music@btk.elte.hu e-mail címen lehet.
Beszédgyakorlat: a beszéd ismerete, technikai feltételei: anatómiai / fiziológiai ismeretek és gyakorlati megoldások (színpadi mozgás, megjelenés)
Előadói gyakorlat: a kurzus felvételével a jelentkező részt vehet a tanszék kórusainak próbáin és szereplésein, emellett a fellépéseken saját énekes/hangszeres tudásának szólisztikus bemutatására is lehetőség nyílhat
Zenetörténet (a 3. szemesztertől): a tantárgy különböző történeti korszakok zenéjének lényegét és sajátos jellemzőit elemzi
A KÉPREGÉNYKULTÚRÁK SAJÁTOSSÁGAI
A képregény formanyelvének, elbeszéléstechnikáinak elméleti megközelítései mellett a kurzuson részt vevő hallgatók több szempont és különböző tematikák szerint sajátíthatják el a képregények értelmezési lehetőségeit. A kurzusok felvetőtő tematikák közül többek között szerepel a képregény és adaptáció kérdésköre, a test reprezentációinak képregényes lehetőségei, valamint a nők és a nőiség helyzete a képregényekben. A tematikákon végigvezetett képregénykultúrák sajátosságainak ismertetése mellett a kurzus kitér a kortárs képregényes perspektívákra is.
- BMVD-135:05
- Oktató: Császár Tímea Irma (PhD-hallgató)
- Kedd, 10:00-11:30
- Múzeum krt. 4, D. ép. II. em., 216.
A középkori filozófia és teológia története
- Előadó: Borbély Gábor
- Kedd 14:00-15:30
- BBV-020.45, BMVD-020.45
A kurzus tematikája:
- A középkori filozófia historiográfiájának áttekintése. A történeti és az analitikus megközelítés.
- A görög, arab és zsidó filozófia recepciója a XII-XIII. században.
- Filozófiai és teológiai iskolák a XII. században. A középkori egyetemek. Oktatási formák, a filozófiai és teológiai irodalom műfajai.
- A középkori filozófia és teológia módszertani és terminológiai bázisa. Jelelmélet és logika a középkorban.
- Canterbury-i Anselmus és az ontológiai istenérv. Aquinói Tamás bírálata.
- Petrus Abaelardus. Az univerzáléprobléma. A jó és a rossz szemantikai elemzése.
- A filozófia és a teológia kapcsolata a XIII. századi gondolkodásban. Az 1270-es és 1277-es elítélő határozatok.
- XIII. századi viták a lélek természetéről és a világ örökkévalóságáról.
- Metafizika a XIII. században. Aquinói Tamás, az újító.
- Duns Scotus metafizika-kritikája: az individualitás, a modalitás és az akaratszabadság új értelmezése.
- Ockham redukcionista metafizikája és teológiája. Notitia intuitiva és notitia abstractiva, szkepticizmus és isteni mindenhatóság.
- Az angliai filozófia recepciója a kontinensen a XIV. században. Johannes Buridanus, via antiqua, via moderna, nominalizmus, realizmus a késő-középkori egyetemeken.
Alkalmazott kommunikációtan
A kurzus a kommunikációtan és a pragmatika elméleti kiindulópontjából gyakorlati kérdések mentén mutatja be közérthetően az emberi kommunikáció általános nyelvi, társas és kulturális jellemzőit. Az előadás különböző nyelvi színtereken végzett vizsgálatok eredményein keresztül ismerteti a kommunikációs kutatások alkalmazási lehetőségeit. Így többek között kitér a hivatalos nyelvhasználat, az önéletrajz és motivációs levél, a tudományos írások, a tanár-diák kapcsolat, az orvos-beteg konzultáció, a fórum- és csetnyelv, valamint a digitális kommunikáció, továbbá a reklámnyelv jellemzőinek kérdéseire. Az előadást mindenkinek ajánljuk, akit érdekelnek a kommunikációtan mindennapi alkalmazási lehetőségei.
- Kód: BMA-ANYD-221 (előadás, 4 kredit)
- Oktató: Dr. Kuna Ágnes adjunktus (kuna.agnes@btk.elte.hu)
A Logika Tanszék kurzusai
Kódok |
Cím a kurzus nyelvén |
G/K |
Hely |
Időpont |
Oktató |
---|---|---|---|---|---|
BBV-020.01/a BMVD-020/03 |
Érveléstechnikai és logikai ismeretek |
K |
228 |
Cs 12:00-13:30 |
Zvolenszky Zsófia egy.tan.
|
BBV-020.01/b BMVD-020/05 |
Érveléstechnikai és logikai ismeretek |
K |
228 |
Cs 10:15-11:45 |
Zvolenszky Zsófia egy.tan. |
BBV-020:02 BMVD-020:02 |
Mi a címe ennek a kurzusnak? Játékos bevezetés a logikába |
K |
221 |
P 14:00-15:30 |
Máté András ny. docens |
BBV-020.24 BMVD-020.04
|
Philosophy of Science |
K |
221 |
Cs 18:00-19:30 |
E. Szabó László egy. tan. |
A MAI OROSZ TÁRSADALOM ÉS ÁLLAM
- BMA-RUSD-206:2
- Oktató: Gyóni Gábor
Tematika:
- A régi orosz társadalom
- A szovjet társadalom
- Értékelések, vélemények az orosz állam és társadalom átalakulásáról a szovjet korszak végétől napjainkig
- Az orosz állam és társadalom átalakulása a szovjet korszaktól napjainkig
- Az új orosz elit
- A középosztály Oroszországban
- Oroszország demográfiája
- Nemzetiségi kérdés a mai Oroszországban
- Oroszok Oroszország határain túl
- Női (nemi) szerepek, nők és férfiak Oroszország múltjában és jelenében.
- A hatalomhoz való viszony az orosz társadalomban (kultúrában).
- Falu és város Oroszországban.
- Vallások, vallásosság Oroszországban. Az állam és a társadalom viszonya a vallásokhoz.
A Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet teljes kínálata
Tárgy kódja | Tárgy neve | Kurzustípus | Oktatók |
---|---|---|---|
BBN-KOM-112.01 | Bevezetés a kommunikáció- és médiatudományba | Előadás | Hammer Ferenc Dr., Kövesdi Veronika |
BBN-KOM-114 | A mindennapi élet politikája | Előadás | György Péter |
BBN-KOM16-101 | A társadalomelmélet alapjai 1. | Előadás | Obláth Márton |
BBN-KOM16-103 | Társadalomtörténet 1. | Előadás | Obláth Márton |
BBN-KOM-231 | Médiatörténet 1. | Előadás | Hargitai Henrik István |
BBN-KOM-251 | Politológia, politikai kommunikáció 1. | Előadás | Szilágyi-Gál Mihály |
BBN-KOM-282.PG | Társtudományok: Kultúrpolitika | Előadás | Polyák Gábor György Dr. |
BBN-KOM-512 | Médiaelmélet | Előadás | Müllner András Dr. |
BBN-KOM-542.SZM | Társtudományok 2.: Filozófia | Előadás | Szilágyi-Gál Mihály |
BBN-KOM-582 | Művészet és média | Előadás | Házas Nikoletta |
BBN-MTU-412 | A technológiai médiumok társadalomtörténete | Előadás | Hargitai Henrik István |
BBN-MTU-441 | Emlékezet és kommunikáció | Előadás | Orbán Katalin |
BBN-ESZ-202.01 | Magyar nyelvű szakszövegolvasás - Humorelméletek | Gyakorlat | Bartha Judit |
BBN-ESZ-251:29 | Virgina Woolf: Mrs. Dalloway | Előadás | Bartha Judit |
BBN-ESZ-261.15 | Gótika | Gyakorlat | Bartha Judit |
BBN-ESZ-271.SZ | Bevezetés a környezetesztétikába | Előadás | Szécsényi Endre |
BMA-ESZD-370.SB | Deleuze: Proust | Előadás | Somlyó Bálint |
A nyelv térben és időben
Az előadás célja: a magyar nyelv- és nyelvjárástörténettel kapcsolatos legfontosabb ismeretek átadása, a hallgatók nyelv- és művelődéstörténeti ismereteinek a bővítése. A kurzus segíteni kívánja a történetiségben való időbeli és térbeli tájékozódás fejlesztését. A nyelvi változás általános kérdéseinek és a diakrón nyelvészeti kutatások forráscsoportjainak a megismertetése mellett a magyar nyelvtörténet korszakainak a bemutatása történik meg a nyelvben tükröződő művelődéstörténeti vonatkozások kiemelésével.
Az előadás tartalma: 1. A nyelvtörténet tárgya, részterületei, érintkező tudományai. A nyelvi változás általános törvényszerűségei. 2. A magyar nyelvtörténet korszakainak főbb jellemzői. 3. A nyelvtörténet-kutatás forrásai. 4. A magyar nyelv eredete és az ősmagyar kori műveltség a szavak tükrében. 4. A magyar nép elhelyezkedése a Kárpát-medencében. A kultúraváltás tükröződése a nyelvben. 5. Nyelv és nyelvjárás. A magyar nyelvjárások jellemzése. 6. Nyelvföldrajz és népiségtörténet. A székelyek és a csángók településtörténete a nyelvföldrajz szemszögéből. 7. A középmagyar kor történelmi, kulturális és nyelvi eseményei. 8. Az irodalmi nyelvi norma kialakulása. 9. A felvilágosodás és a reformkor nyelvi mozgalmai, különös tekintettel a nyelvújításra és a magyar nyelv státusára. 10. Az újabb magyar kor divergens és konvergens nyelvi változásai.
- Kód: BBN-MNY11-243 (előadás, 3 kredit)
- Oktató: Dr. N. Fodor János adjunktus (nfodor.janos@btk.elte.hu)
A nyelvtudomány története
Az előadás célja: az általános és a magyar nyelvtudomány történetének bemutatása a kezdetektől a XX. századig. Az előadás tudatosítani kívánja, hogy a modern nyelvtudomány kérdésfeltevései, kategóriái és terminológiája a klasszikus kori európai modellen alapulnak, problémáit pedig az okozza, hogy ez a modell egy adott nyelvtípusra volt alkalmas elemzési eszköz.
Az előadás tartalma: A szóbeli kultúráktól az első grammatikákig. A klasszikus grammatikai modell: a görög és a latin nyelvészet. A középkori filozófiai nyelvtanok. A, a humanizmus, a reformáció és a népnyelvi grammatikák kora. A felvilágosodás: racionalista grammatikák. A funkcionális mondatelemzés megjelenése. A történeti-összehasonlító nyelvészet. Saussure. A korai magyar grammatikák. A finnugor nyelvhasonlítás kezdetei. A romantikus nyelvészet és a gyökelmélet. Az akadémiai nyelvtanhoz vezető út.
- Kód: BMA-ANYD17-881, BMA-MAGD21-NY-881 (előadás, 3 kredit)
- Oktató: Constantinovitsné dr. Vladár Zsuzsa docens (vladar. zsuzsa@btk.elte.hu)
Arisztotelész
A kurzus Arisztotelész filozófiáját tekinti át, a Kategóriák elméletétől kiindulva, a természetfilozófiai és elmefilozófiai fejtegetéseken keresztül az arisztotelészi metafizikáig és etikáig.
A főbb témakörök: a létezők típusai és ezek kapcsolati rendszere; az okok típusai, a természet mint magyarázó elv; a mozdulatlan mozgató; a dolgok anyagra és formára történő elemzése; a lélek mint az élőlény formája; az értelem és a halhatatlanság kapcsolata; az érzékelés és az értelmi megismerés; a létezőnek mint létezőnek a megismerése; a metafizika mint teológia; a boldogság, az erény mint kiválóság, az ember funkciója, ill. rendeltetése. Mindezen témakörök tárgyalása során megkülönböztetett figyelmet fogunk szentelni az arisztotelészi fejtegetések és a platóni álláspont közötti kapcsolatoknak. Közismereti kódon (BMVD-020.011 vagy BBV-020.005) felvéve a kurzus Arisztotelész filozófiájáról szóló zárthelyivel zárul.
- Előadó: Bodnár István
- Péntek 14:00-15:30
- BBV-020.005; BMVD-020.011 (kollokvium)
A változó nyelv
Az előadás célja: a magyar nyelv történetével kapcsolatos tényszerű nyelvi, művelődéstörténeti és módszertani ismeretek átadásán kívül a szemléletformálás: a múlt és jelen, a nyelvi szintek egymás közötti, illetve a nyelv és társadalom közötti (történeti) összefüggéseknek a meglátását és értelmezését segítő szemléletmód kialakítása.
Az előadás tartalma: a nyelvi változás természete; a történelmi, társadalmi, kulturális hatások érvényesülése a nyelvi rendszer és a nyelvhasználat alakulásában. A főbb témakörök: a nyelvtörténet forrásai, a magyar nyelvtörténet korszakolása, a művelődés és a nyelv viszonya (a szókészlettörténetben, az írásbeliség történetében és a jelentéstörténetben), a nyelvi rendszer belső működése (néhány példával bemutatva), a diakrón nyelvészet kapcsolata más nyelvészeti tudományterületekkel.
- Kód: OT-MAGY-150 (előadás, 2 kredit)
- Oktatók: Dr. Sárosi Zsófia docens (sarosi.zsofia@btk.elte.hu), Dr. Szentgyörgyi Rudolf adjunktus (szentgyorgyi.rudolf@btk.elte.hu) (különböző időpontokban)
Az Általános Filozófia Tanszék kurzusai
- Réz Anna: Magánvétkek, közerkölcsök (BBV-020.46; BMVD-020.46)
- Kodaj Dániel: Bevezetés a filozófiába (BBV-020.002)
- Kodaj Dániel: Science fiction and philosophy (BBV-020.47; BMVD-020.47)
- Kodaj Dániel: Virtuális valóság (BBV-020.48; BMVD-020.48)
Az Angol-Amerikai Intézet teljes kurzuskínálata
Tárgy kódja | Kurzuskód | Kurzustípus | Tárgy angol neve | Tárgy magyar neve | Oktatók | Órarendi információ |
---|---|---|---|---|---|---|
BA kurzusok | ||||||
BBN-AME17-322.11 | 1 | Gyakorlat | Cognitive Linguistics | Kognitív nyelvészet | Jávor-Szelid Veronika Petra Dr. | SZE:10:00-11:30(Rákóczi út 5 IV.em 433. Szeminárium (BR-4-433-01-12)) |
BBN-AME17-322.28 | 1 | Gyakorlat | Ethnic Minorities in the US | Etnikai kisebbségek az Egyesült Államokban | Touihri Rabeb | H:13:30-15:00(Rákóczi út 5 IV.em 433. Szeminárium (BR-4-433-01-12)) |
BBN-AME17-322.37 | 1 | Gyakorlat | US-Hungarian Relations, Hungarian Emigration and Hungarian Communities in the USA | Amerikai-magyar kapcsolatok, magyar kivándorlás és magyar közösségek az USA-ban | Hasulyó-Pintz Katalin | H:15:00-16:30(Rákóczi út 5 III.em 356. Előadóterem (BR-3-356-01-11)) |
BBN-AME17-322.86 | 1 | Gyakorlat | US Latinos: Immigration and Culture | Az amerikai latinók: bevándorlás és kultúra | Szabó Éva Eszter | CS:10:00-11:30(Rákóczi út 5 III.em 356. Előadóterem (BR-3-356-01-11)) |
BBN-AME17-312.58 | 1 | Gyakorlat | American Drama in the 20th Century | Amerikai dráma a XX. században | Cseh Dávid Sándor | H:10:00-11:30(Rákóczi út 5 III.em 356. Előadóterem (BR-3-356-01-11)) |
BMA-AMED17-312.03 | 1 | Előadás | Inter-American Relations | Amerika- közi kapcsolatok | Szabó Éva Eszter | P:08:30-10:00(Rákóczi út 5 III.em 356. Előadóterem (BR-3-356-01-11)) |
BBN-AME17-312.60 | 1 | Gyakorlat | Jewish American Literature in the 21st Century | Zsidó amerikai irodalom a 21. században | Vilmos Eszter Judit | SZE:10:00-11:30(Rákóczi út 5 IV.em 451. Szeminárium (BR-4-451-01-12)) |
BBN-ANG-141 | 1 | Előadás | Foundations of Phonology | Hangtani alapozó | Szigetvári Péter | Wed 11:00-11:45 |
BBN-ANG-151 | 1 | Előadás | Foundations of Syntax | Mondattani alapozó | Newson, Mark | Wed 10:00-10:45 |
BBN-ANG-241 | 1 | Előadás | Phonology | Hangtan | Kiss Zoltán / Starcevic Attila / Szigetvári Péter / Törkenczy Miklós | Mon 10:00-10:45 |
BBN-ANG-249 | 1 | Előadás | History of English | Az angol nyelv története | Starcevic Attila | Fri 10:30-11:15 |
BBN-ANG-251 | 1 | Előadás | Syntax | Haladó mondattan | Burukina, Irina | Wed 08:30-10:00 |
BBN-FLN1-101/eng | 1 | Előadás | Foundations of Linguistics | A nyelvtudomány alapjai | den Dikken, Marcel | Wed 15:30-17:00 |
MA kurzusok | ||||||
BMVD-015.102 | 1 | Gyakorlat | The basic texts of American Studies | Az amerikanisztika alapszövegei | Hegyi Pál Dr. | H:11:30-13:00(Rákóczi út 5 III.em 356. Előadóterem (BR-3-356-01-11)) |
BMVD-015.103 | 1 | Előadás | Theories of American Studies | Az amerikanisztika elméletei | Benczik Vera | P:09:00-10:30(Rákóczi út 5 IV.em 433. Szeminárium (BR-4-433-01-12)) |
BMVD-015.112 | 1 | Előadás | American historiography | Amerikai historiográfia | Cseh Dániel | CS:10:00-11:30(Rákóczi út 5 IV.em 433. Szeminárium (BR-4-433-01-12)) |
BMVD-015.AMED17-110 | 1 | Előadás | The American People: A Social History | Az amerikai társadalom története | Magyarics Tamás László | K:10:00-11:30(Rákóczi út 5 IV.em 432. Szeminárium (BR-4-432-01-12)) |
BMVD-015.AMED17-130 | 1 | Előadás | An Interdisciplinary Approach to American English | Az amerikai angol nyelv interdiszciplináris megközelítése | Lazányi Orsolya Dr. | SZE:12:30-14:00(Rákóczi út 5 IV.em 432. Szeminárium (BR-4-432-01-12)) |
BMVD-015.AMED17-141 | 1 | Gyakorlat | American Descriptive Grammar and Composition | Leíró amerikai angol nyelvtan és írástechnika | Benczik Vera, Cseh Dániel | H:15:00-16:30(Rákóczi út 5 IV.em 433. Szeminárium (BR-4-433-01-12)); SZE:09:00-10:30(Rákóczi út 5... |
BMVD-015.AMED17-303.02 | 1 | Előadás | Contemporary American Short Fiction | Kortárs amerikai rövidpróza | Hegyi Pál Dr. | H:13:30-15:00(Rákóczi út 5 III.em 356. Előadóterem (BR-3-356-01-11)) |
BMVD-015.AMED17-312.03 | 1 | Előadás | Inter-American Relations | Amerika- közi kapcsolatok | Szabó Éva Eszter | P:08:30-10:00(Rákóczi út 5 III.em 356. Előadóterem (BR-3-356-01-11)) |
BMVD-015.313.03 | 1 | Előadás | American Foreign Policy Yesterday and Today | Az amerikai külpolitika tegnap és ma | Magyarics Tamás László | K:08:30-10:00(Rákóczi út 5 IV.em 432. Szeminárium (BR-4-432-01-12)) |
BMVD-015.AMED17-323.02 | 1 | Gyakorlat | Religious Diversity in the United States | Vallási sokszínűség az Egyesült Államokban | Kathleen Garces-Foley | CS:11:30-13:00(Rákóczi út 5 III.em 356. Előadóterem (BR-3-356-01-11)) |
BMVD-015.AMED17-330.03 | 1 | Előadás | Intercultural communication: a Cognitive Linguistic approach | Interkulturális kommunikáció kognitív nyelvészeti megközelítésben | Jávor-Szelid Veronika Petra Dr. | SZE:12:00-13:30(Rákóczi út 5 III.em 356. Előadóterem (BR-3-356-01-11)) |
BMA-ANGD17-A2 | 1 | Előadás | Linguistic Theory | Nyelvelmélet | Burukina, Irina / den Dikken, Marcel / Kiss Zoltán / Lázár A. Péter / Newson, Mark / Starcevic Attila / Szécsényi Krisztina / Szigetvári Péter / Törkenczy Miklós | Mon 15:00-16:30 |
BMA-ANGD17-CNy13b.2 | 1 | Gyakorlat | CV Phonology and Historical Linguistics II | CV fonológia és a történeti nyelvészet II | Starcevic Attila | Fri 12:30-15:30 |
BMA-ANGD17-CNy17a.55 | 1 | Gyakorlat | Introduction to Formal Semantics | Bevezetés a formális szemantikába | Burukina, Irina / den Dikken, Marcel | Wed 13:30-15:00 |
OTAK | ||||||
OT-ANG-220 | d | Gyakorlat | American culture | Amerikai kultúra | Baus Jeffrey Mark | K:17:30-19:00(Rákóczi út 5 IV.em 433. Szeminárium (BR-4-433-01-12)) |
OT-ANG-220 | c | Gyakorlat | American culture | Amerikai kultúra | Baus Jeffrey Mark | K:15:30-17:00(Rákóczi út 5 IV.em 433. Szeminárium (BR-4-433-01-12)) |
OT-ANG-220 | g | Gyakorlat | American culture | Amerikai kultúra | Daniel Allen Bishop | CS:17:30-19:00(Rákóczi út 5 IV.em 433. Szeminárium (BR-4-433-01-12)) |
OT-ANG-220 | e | Gyakorlat | American culture | Amerikai kultúra | Baus Jeffrey Mark | CS:10:00-11:30(Rákóczi út 5 IV.em 432. Szeminárium (BR-4-432-01-12)) |
OT-ANG-220 | f | Gyakorlat | American culture | Amerikai kultúra | Daniel Allen Bishop | CS:12:30-14:00(Rákóczi út 5 IV.em 433. Szeminárium (BR-4-433-01-12)) |
AZ EURÓPAI UNIÓ KELETI BŐVÍTÉSE – A KGST-TŐL SCHENGENIG
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat az EU (és a NATO) keleti bővítésének folyamatával, a bővítés mechanizmusával és az EU intézményeinek működésével. Továbbá kitekintést ad az EU esetleges újabb keleti bővítésének lehetőségeire, illetve az EU és a posztszovjet térség (elsősorban Oroszország és Ukrajna), valamint az EU és a Nyugat-Balkán kapcsolataira.
- BBN-TSP13-319
- Létszám: 15 fő
- Oktató: Mezei Bálint
- 239-es terem (ELTE BTK, Központi Épület, 2. emelet)
Követelmények: hallgatói prezentáció, aktív órai részvétel, beadandó dolgozat (5-6 oldal terjedelemben).
Tematika:
- A KGST szerkezeti felépítése, működése, ellentmondásai, válsága, felbomlása
- A Varsói Szerződés felépítése, működése, ellentmondásai, felbomlása
- Az Európai Közösségek létrejötte, az EU létrejötte és intézményei
- A KGST és az EK kapcsolatai
- Rendszerváltások Közép-Kelet-Európában (1989/90) és a Szovjetunióban
- Privatizáció (tulajdonáthelyezés) Közép-Kelet-Európában és a posztszovjet térségben
- A PHARE-program
- A Visegrádi Együttműködés (eredeti célok, új perspektívák)
- A NATO keleti bővítése (országok, országcsoportok szerinti bontásban)
- Az EU keleti bővítése (országok, országcsoportok szerinti bontásban)
- Az EU és a Nyugat-Balkán (Szerbia, Montenegró, Bosznia-Hercegovina, Koszovó, Macedónia) kapcsolatai
- Az EU és a FÁK kapcsolatai, az EU és a posztszovjet térség (elsősorban: Oroszország és Ukrajna) kapcsolati
AZ OROSZ TÖRTÉNELEM NAGY KORSZAKAI
- BMA-RUSD-104
- Oktató: Gyóni Gábor, Mezei Bálint
Tematika:
- A szlávok legkorábbi története, a Rusz kialakulása
- A középkori Rusz története: régiók, modellek, alternatívák
- Moszkva kiemelkedése, a moszkvai hatalmi politika gyökerei
- A „hosszú” 16. század
- A „rövid” 17. század
- Szofja Alekszejevna régenssége, I. Péter uralkodása és reformjai (1682–1725)
- Palotaforradalmak kora (1725–1762)
- II. Katalin és a felvilágosult abszolutizmus. I. Pál uralkodása (1762–1801)
- „A meg nem valósult reformok kora” és a „harmincéves ellenforradalom”
- II. Sándor uralkodása és reformjai
- A birodalom utolsó évtizedei – „ellenreformok” és út a forradalmakhoz
- A polgárháborútól a NEP-korszak lezárásáig
- A sztálini államszocializmus (az első ötéves tervtől Sztálin haláláig)
- Hruscsov főtitkársága és leváltása
- Gorbacsov főtitkársága, a peresztrojka és a rendszerváltás
Az Ókortudományi Intézet teljes kurzuskínálata
Oktatók | Tárgy kódja | Tárgy neve | Kurzus heti óraszám | Órarendi információ | Kurzustípus |
---|---|---|---|---|---|
Buzási Gábor Dr. | BA-ERA-IACS-S-005 | The Bible in the Graeco-Roman World | 2 | Gyakorlat | |
Jarmalov Rezső | BA-ERA-IACS-S-010 | Latin Language Course | 2 | Gyakorlat | |
Rung Ádám | BA-ERA-IACS-S-011 | Plautus and Roman Comedy (The Poenulus) | 2 | Gyakorlat | |
Jasper Kata Dr. | BBN-EGY-101 | Bevezetés az egyiptomi nyelvbe 1. | 4 | K:10:00-11:30(B ép. földszint 012. Szeminárium (BB-0-012-01-12)); K:12:00-13:30(B ép. földszint 0... | Gyakorlat |
Irsay-Nagy Balázs János Dr. | BBN-EGY-121 | Bevezetés az ókori egyiptomi kultúrába 1. | 2 | SZE:14:00-15:30(B ép. földszint 012. Szeminárium (BB-0-012-01-12)) | Gyakorlat |
Jasper Kata Dr. | BBN-EGY-234 | Bevezetés a kopt nyelvbe 1. | 2 | H:10:00-11:30(B ép. földszint 012. Szeminárium (BB-0-012-01-12)) | Gyakorlat |
Irsay-Nagy Balázs János Dr. | BBN-EGY-302.02 | Egyiptom filmen 1. | 2 | K:16:00-17:30(Távolléti oktatás (TÁVOLLÉTI)) | Gyakorlat |
Irsay-Nagy Balázs János Dr. | BBN-EGY16-253 | A Nílus-völgy története 3. | 2 | K:14:00-15:30(B ép. földszint 015. Szeminárium (BB-0-015-01-12)) | Előadás |
Bács Tamás Antal | BBN-EGY16-281 | A Nílus-völgy régészete 1. | 2 | H:12:00-13:30(B ép. földszint 012. Szeminárium (BB-0-012-01-12)) | Előadás |
Irsay-Nagy Balázs János Dr. | BBN-EGY16-291 | A Nílus-völgy vallása 1. | 2 | SZE:12:00-12:30(B ép. földszint 012. Szeminárium (BB-0-012-01-12)) | Előadás |
Borbély Gábor | BBN-FIL-213.01 | A középkori filozófia és teológia története | 2 | K:14:00-15:30(i.ép II.em 224 Oktatói szoba (BI-2-224-01-13)) | Előadás |
Borbély Gábor | BBN-FIL-361.04 | Vallásfilozófia | 2 | K:16:00-17:30(i.ép II.em 228 Bence György terem (BI-2-228-01-11)) | Előadás |
Borbély Gábor | BBN-FIL18-233.01 | A középkori filozófia és teológia története | 2 | SZE:14:00-15:30(i.ép II.em 221 PhD szoba (BI-2-221-01-12)) | Gyakorlat |
Borbély Gábor | BBN-FIL18-362 | Vallásfilozófia | 2 | SZE:16:00-17:30(i.ép II.em 221 PhD szoba (BI-2-221-01-12)) | Gyakorlat |
Koltai Kornélia | BBN-HEB-101 | Klasszikus héber nyelv és szövegolvasás 1. | 4 | H:10:30-12:00(F.ép II. emelet 233. Szeminárium (BF-2-233-01-12)); CS:14:00-15:30(F.ép II. emelet ... | Gyakorlat |
Csősz László | BBN-HEB-341.17 | Fénnyel írt emlékezet: fotográfiák a holokausztról | 2 | SZE:14:00-15:30(oktatóterem belső (SOA) (EK-0-F020)) | Gyakorlat |
Kormos Szilvia | BBN-HEB-342 | Modern héber nyelv haladóknak: társalgás | 2 | H:08:30-10:00(F.ép II. emelet 233. Szeminárium (BF-2-233-01-12)) | Gyakorlat |
Kormos Szilvia | BBN-HEB-342 | Modern héber nyelv haladóknak: társalgás | 2 | CS:10:00-11:30(F.ép II. emelet 231/c. Oktatói szoba (BF-2-231/c-01-13)) | Gyakorlat |
Kormos Szilvia | BBN-HEB11-111 | Modern héber nyelv 1. | 2 | K:11:30-12:30(F.ép II. emelet 232. Folyóirat olvasó (BF-2-232-03-45)); CS:08:30-09:00(Távolléti o... | Gyakorlat |
Kormos Szilvia | BBN-HEB11-213 | Modern héber nyelv 3. | 2 | K:12:30-13:30(F.ép II. emelet 232. Folyóirat olvasó (BF-2-232-03-45)); CS:09:00-09:30(Távolléti o... | Gyakorlat |
Bíró Tamás Sándor | BBN-HEB11-221 | Zsidó vallás és kultúra 1. | 2 | SZE:13:00-14:30(F.ép földszint 1. Kerényi Károly terem (BF-0-01-01-11)) | Előadás |
Bányai Viktória | BBN-HEB11-232.2 | Zsidó történelem 2: középkor és koraújkor | 2 | H:12:00-13:30(F.ép II. emelet 233. Szeminárium (BF-2-233-01-12)) | Előadás |
Novák Attila András dr. | BBN-HEB11-234.12 | Izrael: az előtörténet. A cionizmus útja az államalapításig | 2 | SZE:09:00-10:30(F.ép II. emelet 233. Szeminárium (BF-2-233-01-12)) | Előadás |
Kelenhegyi Andor | BBN-HEB11-300.14 | Bibliai szövegelemző szeminárium | 2 | Gyakorlat | |
Buzási Gábor Dr., Koltai Kornélia | BBN-HEB11-302 | Bibliai irodalomtörténet | 2 | K:10:00-11:30 | Előadás |
Csősz László | BBN-HEB11-401.19 | Spártától Darfurig. Fejezetek a népirtások világtörténetéből | 2 | K:17:00-18:30(oktatóterem belső (SOA) (EK-0-F020)) | Előadás |
Bányai Viktória | BBN-HEB11-401.21 | Fejezetek az izraeli kultúrából | 2 | SZE:17:30-19:00(F.ép földszint 1. Kerényi Károly terem (BF-0-01-01-11)) | Előadás |
Dezső Csaba | BBN-IND11-331:5 | Hinduizmus | 2 | SZE:14:00-15:30 | Előadás |
Horváth László, Horváth Janka Júlia | BBN-KLF-121 | Bevezetés az ógörög nyelvbe 1. | 2 | K:10:00-11:30(F.ép II. emelet 217. Szeminárium (BF-2-217-01-12)) | Gyakorlat |
Bolonyai Gábor | BBN-KLF-121 | Bevezetés az ógörög nyelvbe 1. | 2 | K:08:15-09:45(F.ép II. emelet 212. Szeminárium (BF-2-212-01-12)) | Gyakorlat |
Horváth Janka Júlia, Horváth László | BBN-KLF-122 | Bevezetés az ógörög nyelvbe 2. | 2 | P:13:30-15:00(Eötvös Collegium, 019 terem (KE--1-80)) | Előadás |
Bolonyai Gábor | BBN-KLF-122 | Bevezetés az ógörög nyelvbe 2. | 2 | P:08:15-09:45(F.ép II. emelet 212. Szeminárium (BF-2-212-01-12)) | Előadás |
Kozák Dániel Dr. | BBN-KLF-131 | Bevezetés a latin nyelvbe 1. | 2 | H:10:00-11:30(F.ép II. emelet 212. Szeminárium (BF-2-212-01-12)) | Gyakorlat |
Kozák Dániel Dr. | BBN-KLF-132 | Bevezetés a latin nyelvbe 2. | 2 | Előadás | |
Bolonyai Gábor | BBN-KLF11-411 | Ógörög irodalomtörténet | 2 | H:16:00-17:30(F.ép II. emelet 212. Szeminárium (BF-2-212-01-12)) | Előadás |
Kósa Gábor Dr. | BBN-OKE11-121.1 | Összehasonlító vallástörténet | 2 | P:12:00-13:30(F.ép földszint 1. Kerényi Károly terem (BF-0-01-01-11)) | Előadás |
Dezső Tamás Dr. | BBN-TÖR-202:6 | Ókori Kelet története előadás | 2 | K:14:00-15:30(Gólyavár I. emelet 100. Mária Terézia terem (BG-1-100-01-11)) | Előadás |
Nakos Konstantinos, Solti Dóra Eszter Dr. | BBN-UJG11-101 | Újgörög nyelv kezdőknek 1. | 6 | Gyakorlat | |
Nakos Konstantinos | BBN-UJG11-130 | Bevezetés az újgörög tanulmányokba | 2 | Előadás | |
Siapanidou Eleftheria | BBN-UJG16-211 | Újgörög nyelv haladóknak 1. | 4 | Gyakorlat | |
Földváry Miklós István | BBN-VAL-171 | Összehasonlító vallástörténet 1. | 2 | H:10:00-11:30(A ép. IV. emelet 428. Előadóterem (BA-4-428-01-11)) | Előadás |
Vér Ádám | BBN-VAL-172 | Összehasonlító vallástörténet 2. | 2 | SZE:10:00-11:30(F.ép II. emelet 212. Szeminárium (BF-2-212-01-12)) | Gyakorlat |
Földváry Miklós István | BBN-VAL11-101.02 | Bevezetés a vallástudományba | 2 | SZE:16:00-17:30(F.ép földszint 1. Kerényi Károly terem (BF-0-01-01-11)) | Előadás |
Földváry Miklós István | BBN-VAL11-151.26 | Kultusz és művészet | 2 | H:16:00-17:30(F.ép II. emelet 216. Könyvtár (BF-2-216-03-43)) | Előadás |
Endreffy Katalin Sára | BMA-EGYD-222 | Az egyiptomi vallás forrásai | 2 | Gyakorlat | |
Bács Tamás Antal | BMA-EGYD-301 | Egyiptom régészete és művészete I. | 2 | SZE:12:00-13:30(B ép. földszint 015. Szeminárium (BB-0-015-01-12)) | Gyakorlat |
Buzási Gábor Dr. | BMA-HEBD-113.05 | Nyelvi fejlesztés: bibliai görög | 4 | Gyakorlat | |
Sturovics Andrea | BMA-HEBD-113.06 | Nyelvi fejlesztés: modern héber | 4 | H:12:00-13:30(F.ép II. emelet 232. Folyóirat olvasó (BF-2-232-03-45)); SZE:12:00-13:30(F.ép II. e... | Gyakorlat |
Sturovics Andrea | BMA-HEBD-114.04 | Nyelvi fejlesztés: modern héber (haladó) | 4 | H:15:45-17:15(F.ép II. emelet 232. Folyóirat olvasó (BF-2-232-03-45)); SZE:14:30-16:00(F.ép II. e... | Gyakorlat |
Déri Balázs | BMA-VALD-102:11 | Bibliai latin: a latin mint szent nyelv 3. | 2 | SZE:14:00-15:30(F.ép II. emelet 217. Szeminárium (BF-2-217-01-12)) | Gyakorlat |
Varga Benjámin | BMA-VALD-102:9 | Bibliai latin: a latin mint szent nyelv 1. | 2 | CS:14:00-15:30(F.ép II. emelet 217. Szeminárium (BF-2-217-01-12)) | Gyakorlat |
Vér Ádám | BMA-VALD-220 | A vallásszociológia klasszikusai | 2 | K:10:00-11:30(F.ép II. emelet 216. Könyvtár (BF-2-216-03-43)) | Előadás |
Balti civilizáció 1.
Szó esik e nyelvek, valamint a már kihalt óporosz nyelv jellegzetességeiről, helyükről az indoeurópai nyelvek között, a balti népek kultúrájának sajátosságairól, a balti mitológia kérdéseiről, magyar-litván és magyar-lett kapcsolatokról a tárgyalt időszakban.
- A kurzus kódja: BBN-LIT17-231
- Az órák időpontja: hétfő 12.00-13.30
- Oktató: Laczházi Aranka (laczhazi.aranka@btk.elte.hu)
Baszk nyelv és kultúra órák
Baszk nyelv
A félév végére a hallgatók alapszinten elsajátítják a baszk nyelvet, valamint megértik a baszk nyelvtan sajátosságait és különlegességeit.
- BBV-134:16
- kedd 14:00-15:30
Baszk történelem és kultúra spanyol nyelven
A félév végére a hallgatók megismerkednek:
- a baszk nyelv és nép eredetére vonatkozó elméletekkel
- a baszk történelem jelentős eseményeivel
- a baszk kultúra érdekességeivel
- a baszk nyelv jelenével
- a baszk nacionalizmus kialakulásával
- BBV-134:44
- szerda 14-15:30
A tanszék weboldala és Facebook oldala.
Befejezzük Déry „A befejezetlen mondat”-át!
A kurzus teljesítésének alapját 3–5 fős csoportokban végzett projektfeladatok (Déry-szótár, Wikipédia-szócikk és térképkészítés) adják, amelyek egyúttal sorvezetőként is szolgálnak az olvasottak közös megbeszéléséhez és feldolgozásához. A tervek szerint a szeminárium során emellett kihelyezett órákra, külső előadók szereplésére, filmvetítésre, valamint érdeklődés és lehetőség esetén egy bécsi tanulmányútra is sor kerül.
- Oktatók: Lendeczki Kinga, Tóth Anna és Tóth Károly
- BBN-ESZ-402:147
- Múzeum körút 6–8., 321-es terem
- kedd, 16:00–17:30
Betiltott könyvek
Olyan 20. századi műveket fogunk olvasni és elemezni, melyek nagy vitát váltottak ki saját korukban vagy később (egészen napjainkig), melyeket megcsonkítottak vagy teljesen betiltottak, s amelyeket aztán esetenként illegálisan is terjesztettek. Számot vetünk a szellemi és alkotói szabadság kérdéseivel, ezek szerepével a társadalomban, a szólásszabadság és cenzúra eljárásaival, valamint azzal, hogy miként viszonyul a hatalom az irodalomhoz a különféle politikai és morális rendszerekben. Mindezek a kérdések szorosan kötődnek mai dilemmákhoz, hiszen az, hogy mi szerepeljen a középiskolai, sőt a felsőoktatási olvasmányok között, állandó vita tárgya.
Mi a kánon és hogyan tekintsünk a kanonizációra egy olyan társadalomban, melyben sokféle és egymással gyakran összeegyeztethetetlen kulturális értékrendszerek élnek egymás mellett? Vannak olyan szövegek, amelyeket el kell rejteni a diákok vagy a felnőtt társadalom szeme elől? Ha erre nincs szükség, miért nincs, s ha mégis, milyen alapon lehet egy ilyen érzékeny közegben konszenzust megteremteni? Egy adott kulturális rendszerben egy szöveg státusa miként befolyásolja a recepcióját? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keres választ a kurzus, miközben az egyes órákon a világirodalom jelentős alkotásait értelmezzük.
- Óraadó: Scheibner Tamás
- Időpont: Kedd 16:00 – 17:30 (BMA-MAGD-IR-332:2) vagy Szerda 14:00 – 15:30 (OT-MAGY-250)
- Helyszín: MUK A/322
- Kurzus típusa: szeminárium
Bevezetés a fantasztikus irodalomba
Tzvetan Todorov kötete, a Bevezetés a fantasztikus irodalomba mint alapmű segít az olyan kérdések meghatározásában, mint: Mi a fantasztikum? Milyen fajtái vannak? Milyen műfajokban van jelen? Milyen értelemben, miért szokás transzgresszív, vagy akár szubverzív, határhelyzeteket előidéző narratív elemként kezelni? A kérdések mentén szükséges elemeznünk Farah Mendlesohn könyvét is ( Rhetorics of Fantasy ), amelyben a fantasztikum fajtáit vizsgálja aszerint, hogy ez a különös elem – ha egy műben jelen van – miként határozza meg annak narratíváját.
A már említett kötetből több fejezetet, illetve Rosemary Jackson Fantasy: The Literature of Subversion című művének egyes részeit értelmeznénk, mivel ezek a művek megkerülhetetlenek, hiszen Jackson a fantasztikum felforgató erejét vizsgálja, arra keres magyarázatot, hogy az miként van jelen, miért köthető össze a fantasztikum (maga a fantasztikus irodalom az összes műfajával) a szubverzióval. Ehhez kötődően kitérünk a fantasztikum antropológiai vonatkozásaira is, arra, hogy mennyiben módosítja, rekonstruálja az emberről alkotott képünket ( Rosi Braidotti kötete lesz segítségünkre ebben, a The Posthuman ). Mindezt műelemzések által vizsgálnánk, a következő írások relevánsak, ám a lista igény szerint bővíthető: Moskát Anita: Irha és bőr , Stanislaw Lem: Solaris , Paolo Bacigalupi Mika Modell , Brandon Sanderson: The Empreror’s Soul .
- (BBN-ESZ-402:146)
- Helyszín: Múzeum körút 6–8., földszint, 039-es terem
- Időpont: hétfő, 12:30-14:00
- Oktató: Szapora Márk Aurél
Alapvető Szakirodalom:
Braidotti, Rosi: The Posthuman , Polity Press, Cambridge, 2013.
Jackson, Rosemary: Fantasy: The literature of Subversion. London, Methuen, 1981.
Maár Judit: A fantasztikus irodalom . Szerk.: Kurucz Dóra, Osiris Kiadó, Budapest, 2001.
Mendlesohn, Farah: Rhetorics of Fantasy . Wesleyan University Press, Middletown, 2008.
Todorov, Tzvetan: Bevezetés a fantasztikus irodalomba . Ford.: Gelléri Gábor, Napvilág Kiadó, Budapest, 2002.
Bevezetés a kultúratudományba
Az emberi cselekedetek és döntések, vágyak és tervek éppúgy valamely kultúrába ágyazottan értelmezhetőek, mint az irodalmi szövegek és művészeti alkotások. A kulturális gyakorlatok köre a mindennapok legegyszerűbb jelenségeitől az esztétikai tapasztalat összetett formáiig ível. Ennek megfelelően a kultúra, amelyben benne élünk, és amely cselekedeteinknek és mások tetteinek az értelmezését is nagyban befolyásolja, maga is sokszínű, rétegzett és történetileg változó. A kurzus ezért olyan kérdéseket helyez előtérbe, hogy miképpen jönnek létre az egyes kulturális jelenségek; mi teszi őket jelentésessé és jelentőssé; hogyan viszonyulnak egymáshoz a különböző kulturális rétegek (populáris, hétköznapi, elit- és szubkultúra); mennyiben lehetséges a kultúra rétegei közötti határok áthágása, például milyen csatornái vannak a magas és mindennapi kultúra közötti közvetítésnek; milyen változásokat eredményez a kulturális gyakorlatok széles köre terén korunk digitális fordulata.
- Bengi László
- BBN-CUL-200
- Csütörtök, 12-13:30 BA-330
Bevezetés a nyelvtudományba
Az előadás célja a hallgatók megismertetése a nyelvtudomány legalapvetőbb témáival, területeivel és alapfogalmaival.
Az előadás tartalma: A nyelvészet mint tudomány, a nyelvtudomány területei. Az emberi és állati kommunikáció jellemzői, az emberi nyelv kialakulása. A jelek világa, a nyelv mint jelrendszer. Írott nyelv, hangzó nyelv, jelelt nyelv. A nyelv leírása: hangok, szavak, mondatok, jelentések. Nyelvi rendszer és nyelvhasználat. Nyelv és társadalom, nyelv és kultúra. Nyelvi változatok, nyelvi változás. Nyelvek érintkezése, típusai, rokonsága.
- Kód: OT-MAGY-110, BBN-MNY11-121 (előadás, 3 kredit)
- Oktatók: Constantinovitsné dr. Vladár Zsuzsa docens (vladar.zsuzsa@btk.elte.hu), Dr. Farkas Tamás docens (farkas.tamas@btk.elte.hu) (különböző időpontokban)
Bevezetés a színháztudományba
A színház nemcsak művészet, hanem komplex társadalmi esemény is. Nem pusztán egy épület, ahol előadások láthatók, hanem jól szervezett alkalom: a társadalom találkozásainak színtere. A színház minden eleme; a közönség és a játéktér elrendezése, egyéb nyilvános helyei, fizikai megjelenése, még városon belüli elhelyezkedése is fontos részét képezi annak a folyamatnak, amely által a közönség színházi tapasztalatát megszervezi. Az imént sorolt elemek a színház szociális funkcióinak a szimbólumai is, melyek arról árulkodnak, hogy az adott társadalom mit gondolt önmagáról, a világról és a művészetnek erről a fajtájáról. A kurzus azt vizsgálja, hogy a színháztörténet során a színházi esemény helyének megszervezése és elrendezése hogyan reflektál arra a társadalomra, amelyben a színházi folyamat megvalósul.
- Imre Zoltán
- BBN-THE-200
- Csütörtök, 10-11:30 BA-330
Bibliai latin: a latin mint szent nyelv 1.
A kurzus az alapoktól vezet be a bibliai-szentírási latin ismeretébe a latin Szentírásból vett, a nehézség szintje és nyelvi jelenségek szerint csoportosított mondatok segítségével. A tanuláshoz szükséges segédeszközöket az órán kapják meg a hallgatók.
- Varga Benjámin
- BMA-VALD-102:9
- CS:14:00-15:30(F.ép II. emelet 217. Szeminárium (BF-2-217-01-12)
Bibliai latin: a latin mint szent nyelv 3.
A kurzus az alapoktól vezet be a bibliai-szentírási latin ismeretébe a latin Szentírásból vett, a nehézség szintje és nyelvi jelenségek szerint csoportosított mondatok segítségével. A tanuláshoz szükséges segédeszközöket az órán kapják meg a hallgatók.
- Déri Balázs
- BMA-VALD-102:11
- SZE:14:00-15:30(F.ép II. emelet 217. Szeminárium (BF-2-217-01-12)
BIRODALMI ESZMÉK KÖZÉP- ÉS DÉLKELET-EURÓPÁBAN A 19. SZÁZADBAN
A kurzus a 19-20. században Európa keleti felén mindenhol jelentkező túlhajtott nemzeti büszkeség formáit tekinti át (a hajdani nagyság mítosza, annak ellentéteként az aktuális gyenge uralmi pozíció vagy éppen elnyomott helyzet, történeti és irodalmi hamisítványok, messianizmus, a szomszédokkal szembeni előítéletek), vizsgálva azok működését az egyes nemzetek történeti tudatában, kultúrájában, ideológiájában és adott esetben politikai gyakorlatában, mind a kurzus folyamán, mind összegzésként rávilágítva e jelenségek hasonló természetére, az idegen példák erejére és a kölcsönzések gyakorlatára.
- BMVD-135:17 (kollokvium: írásbeli)
- max. 15 fő
- Oktató: Ábrahám Barna
Digitális bölcsészeti bevezető
Érdekel, hogyan segíthet Arany János egy chatbot létrehozásában? Szeretnéd megismerni, milyen történeti kérdések megválaszolására képes egy webarchívum? Kíváncsi vagy rá, hogyan segíthet a mesterséges intelligencia ismeretlen szerzők felkutatásában, évszázados rejtélyek megoldásában? Szívesen megtanulnád, hogyan lehet érdekes, informatív, hiteles infografikákat létrehozni, és azok segítségével összefoglalni egy kutatás eredményeit?
Ezekre és sok más hasonló kérdésre kaphatsz választ a hetente tartott előadások keretein belül, ahol minden alkalommal megismerkedhetsz egy új projekttel és a projekten dolgozó kutatókkal. Az előadásokat műhelymunka egészíti ki. Akkor is nyugodtan részt vehetsz rajtuk, ha nem rendelkezel programozói előismeretekkel.
A tárgy az újonnan induló Digitális Bölcsészet Minor egyik bevezető tárgya. A minorra a tavaszi félév végén fogsz tudni jelentkezni.
- oktató: Dr. Palkó Gábor
- kód: BBV-184/10
- időpont: SZ: 16:00-17:30
- helyszín: ELTE BTK Főépület II. emelet 207-es terem
- kurzus típusa: előadás
DRAKULÁTÓL BÁTHORY ERZSÉBETIG (MAGYAR ÉS ROMÁN BOSZORKÁNYOK, VÁMPÍROK)
- BMVD-135:13, 5 kredit
- Múzeum krt. 4. D. ép. földszint 1.
- Péntek, 10:00-11:30 (az időpont az igényeknek megfelelően változhat)
- Oktató: Dr. Nagy Levente
Tematika:
- Antonio Bonfini, Janus Pannonius és Heltai Gáspár Drakuláról (recepció- és fordítástörténet)
- Drakuláról kiadott korabeli röplapok és Michael Beheim históriája
- A Drakuláról készült századi oltárképek és metszetek (15-17. század)
- Drakula azt bünteti, akit szeret: az orosz Drakula-történetek
- Drakula, a szentek és a cigányok
- Drakula-amnézia és Drakula-reneszánsz (Bram Stoker regénye: a vámpír, az idegen és a migránsok)
- Drakula-amnézia és Drakula-reneszánsz (Bram Stoker regénye: a vámpír és a szexualitás)
- Drakula-feldolgozások filmen: Werner Herzog: Nosferatu
- Drakula-feldologzások filmen: Farncis Ford Coppola: Dracula
- Egy magyar vámpír (Báthory Erzsébet) és Drakula egymásra találása (Andrei Codrescu regénye)
- A magyar női Drakula: Báthory Erzsébet – bűnös (vádbeszéd)
- A magyar női Drakula: Báthory Erzsébet – ártatlan (védőbeszéd)
- A legenda születése: egy jezsuita írása Báthory Erzsébetről
- Báthory Erzsébet és a film: Jurij Jakubisko, Bathory – A legenda másik arca
- A bűnbakképzés mechanizmusai és a kegyetlenség formái a középkortól a felvilágosodásig (René Girard és mások)
Fejezetek az izraeli kultúrából
Ízelítő a témákból: jellegzetes izraeli tárgyak, nyelvek Bábele, szakácskönyvek, politikai kultúra, Jézus az izraeli művészetben, színházi élet, vallási turizmus, dalirodalom, emlékezés kultúrája, kulturális kisebbségek
- Időpont: szerdánként 17:30-19
- Helyszín: F. épület, Kerényi terem
Fénnyel írt emlékezet: fotográfiák a holokausztról
Az archív fényképek központi szerepet játszanak a modern kori történelemről alkotott nézeteink és a közösségi emlékezet formálásában. A második világháborús zsidóüldözések és a holokauszt ikonikus fotóit sokszor még azok is ismerik, akiknek ténybelitudásaegyébként csekély erről a korszakról. Ezek afotográfiák erős emlékeztető erővel bírnak, azonban csak töredékükismert szélesebbkörben, és ezek esetében sem ritka, hogy a hozzájuk kapcsolt információk vagy értelmezések tévesek, pontatlanok. Az oktatásban, megemlékezések alkalmával, sőt a szakirodalomban is megesik, hogy a holokauszt-fotográfiák kontextusból kiragadottan vagy pusztán illusztrációként szerepelnek,pedig a fotók az írásos forrásokkal egyenértékű történelmi dokumentumok, amelyek esetében szintúgy indokolt a gondos forráskritikaés elemzés.Nem ritka jelenség a holokauszttal és más modern genocídiumokkal kapcsolatos vizuális dokumentumok szándékos hamisítása, manipulálása sem.
- Csősz László
- BBN-HEB-341.17
- SZE:14:00-15:30 (oktatóterem belső (SOA) (EK-0-F020)
Francia nyelvű kurzusok
Kérjük, hogy az érdeklődő hallgatók minden esetben vegyék fel a kapcsolatot az adott kurzus oktatójával.
- Hatékony és intenzív nyelvfejlesztés pontosan kidolgozott tematikák alapján
- A gimnáziumban tanultak átismétlése és elmélyítése erős haladó (B2+) szinten
- Nyelvtani rendszerezés, a francia nyelvtan, kiejtés és helyesírás szabályainak és szabálytalanságainak áttekintése
- Tematikus szókincsbővítés, francia kifejezések és beszédfordulatok elsajátítása
- Francia nyelvészeti, irodalmi, kultúrtörténeti, országismereti kurzusok
- Átfogó kép a francia nyelvről és kultúráról
Generatív szintaxis
Ezen az órán a mondattani szerkezetek alapjaival ismerkedünk meg, az ún. X-vonás elméleti keretét használva. A kurzus lefedi a főnévi, melléknévi, igei és adpozíciós szerkezetek felépítését, továbbá a mondat belső szerkezetét. Az órák magyarul lesznek, a tankönyv és az átbeszélendő példák viszont angol nyelvűek, ezért az angol nyelv magas szintű ismerete elengedhetetlen.
- oktató: Dékány Éva
- csütörtök 8.00-9.30, Nyelvtudományi Kutatóközpont (Benczúr u. 33.), 206. terem
- BBV-025.23, BMVD-025.23, előadás, 4 kredit
Gilles Deleuze: Proust
A célja pedig kettős. A nyilvánvaló cél a megismerkedés egy kivételesen izgalmas 20. századi filozófus egészen sajátos művészetértelmezésével: Deleuze megítélésem szerint alternatív filozófiai lehetőségként tekint Proust regényére, ennek megfelelően értelmezése bizonyos fokig eminensen filozófiai írás, nem pedig műelemzés, még kevésbé mondjuk irodalomtörténeti vállalkozás. Egyben lehetséges bevezetésnek is tekinthető bizonyos deleuze-i problémákba. A kevésbé nyilvánvaló, mintegy következményes cél pedig némi kedvcsinálás Proust tapasztalataim szerint mostanság nem túlzottan népszerű regényéhez. Nyilvánvaló ugyanis, hogy csak akkor lehet érdemben Deleuze-t olvasni, ha közben magát a regényt is ismerjük, legalábbis valamennyire. (Tekintve a mű terjedelmét nem gondolok feltétlenül az összes kötet elolvasására, inkább szabad tallózásra.)
Részletes program megadásának nem látom értelmét, egyszerűen fejezetről fejezetre haladunk majd, elképzelésem szerint referátumokkal tarkított szemináriumi beszélgetések formájában. Erőnktől és időnktől függően szóba kerülhetnek más deleuze szövegek is, elsősorban a Bacon-könyv, amely a szervek nélküli test kategóriájával közvetlenül is kapcsolatba hozható a Proust-könyv egyébként utólagos zárófejezetével, valamint a Kafka-könyv és a frissen magyarul megjelent Mi a filozófia is.
A kurzus teljesítése szóbeli beszámolóval vagy a szöveg valamely problémájáról készített szemináriumi dolgozattal lehetséges – részleteket az első órán beszélünk meg.
- Oktató: Somlyó Bálint
- Kód: BMA-ESZD-370.SB
Gótika
A szemináriumon a 19. századi angolszász és német rémtörténetek (Gothic novel és Schauerroman) eszmetörténeti hátterét, műfaji sokszínűségét, narratív kliséit vizsgáljuk romantikus szerzők (Bonaventura, E. T. A. Hoffmann, Mary Shelley, Jane Austen, Edgar Allan Poe, Robert Louis Stevenson, Bram Stoker stb.) mostanra klasszikussá vált elbeszéléseinek elemzésével.
- Oktató: Batha Judit
- Kód: BBN-ESZ-261.15
- A teljesítés feltétele: zh vagy szemináriumi dolgozat.
Háborúk és konfliktusok a keleti kultúrákban
A csütörtökönként fél 5-kor kezdődő előadások különféle nézőpontokból vizsgálják a háborúk és konfliktusok jelenségét, irodalmi, történelmi, kultúrtörténeti, vallástörténeti és nyelvészeti előadások egyaránt találhatók a színes palettán. Az előadók az intézet tanszékeinek oktatói és doktoranduszai.
A kurzus közismereti kurzusként és az "India kultúrája" minor tanegységeként is elvégezhető, kódjai: BBN-IKU-104:02, BBN-IND-304:21, BMVD-105:57.
A KURZUS MENETRENDJE
1. Szeptember 15. Péri Benedek: A Fű és a Bor háborúja a klasszikus török irodalomban
2. Szeptember 22. Czentnár András: Ugor hősök, török vitézek
3. Szeptember 29. Laki Áron Bence: A keresztes háborúk arab szemmel
4. Október 6. Barati András: Egy győztes nélküli háború: Az első öbölháború (1980‒1988) története
5. Október 13. Dallos Edina: Felkoncoltam, szétziláltam, megbékítettem: A háború (és a béke) szókincse a türk feliratokon
6. Október 20. Szombathy Zoltán: A "kisebb dzsihád": Szent háborúk az iszlám hagyományban
(Október 27. Őszi szünet)
7. November 3. Németh Ágnes: Háború és béke a modern perzsa irodalomban
8. November 10. Zsom Dóra: A "nagyobb dzsihád": Belső küzdelem a rossz ösztönök ellen az iszlám misztikus hagyományban
9. November 17. Ferenczi Roland: Haragvó királyok és vérben táncoló démonok: Ótamil dalok háborúról és halálról
10. November 24. Csontos Eszter Luca: A kerbelai csata emlékezete: Asúra (= középkori vértanúk) a mai Iránban
11. December 1. Ittzés Máté: Az árják ellenségei
12. December 8. Dezső Csaba: A cél és az eszközök: Krisna szerepe a Bháraták nagy háborújában
13. December 15. Sági Péter: Az ellenfelek végtére találkoznak? Dél-Ázsia politikai megosztottsága a modern korban
Helynevek gyűjtése és kutatása
A gyakorlaton a hallgatók az új Magyar Nemzeti Helynévtár készítésébe kapcsolódhatnak be, névadatbázis készítésével és élőnyelvi gyűjtéssel. A kurzus nyitott a magyaron kívül más szakos résztvevők felé is: történelem és néprajz szakos hallgatóknak különösen ajánlott.
- Kód: OT-MAGY-313:2 (gyakorlat, 3 kredit)
- Oktató: Dr. Bárth János adjunktus (barth.janos@btk.elte.hu)
HINDUIZMUS
Néhány érintett téma: Mi a hinduizmus? A kezdetek: Indus civilizáció, védikus vallás. Lemondó hagyományok, jóga. Narratív tradíciók, korai vaisnavizmus. Bhakti tradíciók. Tantrikus saiva irányzatok. Istennőkultusz, sákta tradíciók. Hindu rítusok. Hindu teológia és filozófia. Modern hinduizmus.
- oktató: Dezső Csaba
- kód: BBN-IND11-331:5
- időpont és helyszín: szerda 14:00–15:30; Rákóczi út 5. IV. em. 414.
INDIAI ORSZÁGISMERET
Az óra célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a világ legnagyobb demokráciájának mindennapjairól, miközben megismerkednek India tájegységeivel, kulturális életének alapfogalmaival és örökségének sokszínűségével. Az egyes előadásokon végigjárjuk tagállamait, illetve számot vetünk e nagy és gyakran félreértett országgal kapcsolatban hallható közhelyekkel.
- oktató: Sági Péter
- BBN-IND11-311
- időpont és helyszín: csütörtök 10:00–11:30; A ép. IV. em. 428.
Izrael: az előtörténet. A cionizmus útja az államalapításig
Nem csak a cionista mozgalom történetével ismerkedhetünk meg, de azzal a társadalmi kontextussal is, amely lehetségessé tette ennek a megszületését a konkrét időben. A szellemi (és konkrét) utazás fő helyszíne Közép-Kelet-Európa, a félév során pedig arra keresünk választ, miért alakulhatott ki éppen ezen a tájon a modern zsidó nemzeti mozgalom, valamint ennek milyen hagyományos és modern zsidó és általános elemei voltak.
- Novák Attila András
- BBN-HEB11-234.12
- SZE:09:00-10:30(F.ép II. emelet 233. Szeminárium (BF-2-233-01-12)
Kortárs egyetemes film
A félév írásbeli vizsgával zárul. Ennek első fele egy filmismereti teszt a kötelezően megnézendő filmek alapján. A teszt minimum 70%-os teljesítése a jegyszerzés alapfeltétele. Az írásbeli vizsga második fele (teszt és esszékérdések a szakirodalom és az előadások anyaga alapján) csak akkor értékelhető, ha a beugró teszt sikerült.
- Oktató: Varga Balázs
- Kódok:
- FLM-242.04
- FLMD16-111.11
- OT-MMK-253.06
- MOZ-103
- szerda 12.30-14.00, 34-es terem
A félév menete, az órák témái:
- Bevezető: A kortárs filmkultúra értelmezési lehetőségei.
- Globalizáció és filmkultúra. Vándorló filmek, műfajok, témák és alkotók.
- A kortárs film és a digitális kultúra a streaming korszakban – a gyártás, terjesztés és film/sorozatfogyasztás átalakuló trendjei és platformjai.
- Hollywood 2.0. Az amerikai filmipar átalakulása. Látványfilmek, blockbusterek és szuperhősök. Hollywood és a franchise-filmkultúra.
- Indiewood. Az amerikai független film az elmúlt évtizedekben.
- A latin-amerikai film új útjai és szerzői.
- Trauma, emlékezés, újrajátszás és személyesség a kortárs dokumentumfilmben.
- Slow cinema.
- Az európai filmkultúra trendjei. Globális szerzők, átalakuló nemzeti filmkultúrák.
- Extremitás, provokáció és szerzőiség a kortárs európai filmben.
- Régi és új realizmusok az európai filmben.
- Asia International. Délkelet-ázsiai szerzők a nemzetközi porondon. A kortárs dél-koreai film.
- A kínai film az ötödik generáció után és a kortárs blockbustereken innen.
Lett nyelv 1.
A litván és a lett nyelvek az indoeurópai nyelveken belül a balti nyelvek csoportjába tartoznak. A nyelvtudomány számára azért különösen érdekesek, mert grammatikai rendszerükben és szókincsükben számos archaikus elemet őriznek. A balti népek történelme, kultúrája attól különleges, hogy a balti hagyományok mellett a közép-európai, szláv, finnugor és skandináv népekkel való sok évszázados érintkezések alakították. A mai Litvánia és Lettország megismerésére a nyelvórákon kívül nyári egyetemeken, hosszabb részképzéseken is lehetősége van hallgatóinknak.
Egy kis ízelítő a lett nyelvből és a lektorátus programjaiból itt található.
A kurzus kódja: BBN-SLA-11-201.15
További információ: laczhazi.aranka@btk.elte.hu, óramegbeszélés a regisztrációs héten lesz.
Litván irodalom a XX. század második felétől napjainkig
A kurzus célja átfogó képet nyújtani a litván irodalom fő korszakairól és alkotóiról a kezdetektől egészen napjainkig, majd ebben a keretben XX. és XXI. századi alkotók magyar fordításban megjelent műveit olvassuk, értelmezzük. Litván nyelvtudás nem szükséges.
A kurzus teljesítése: az órákon való részvétel + a) a félév végén beadandó, választott műről vagy alkotó életművéről írt esszé vagy b) választott versek vagy rövid prózai szövegek fordítása magyarra, angol, német vagy más közvetítő nyelvről.
- A kurzus kódja: BMVD-141:044, BBV-141:77
- Oktató: Laczházi Aranka (laczhazi.aranka@btk.elte.hu)
- Az órák időpontja: Az órák a szeptember 26-i héttől kezdve, 7 alkalommal, heti 90 perces időtartamban lesznek megtartva. Az óra pontos időpontját a regisztrációs héten e-mailben egyeztetjük.
Litván nyelv 1.
A litván és a lett nyelvek az indoeurópai nyelveken belül a balti nyelvek csoportjába tartoznak. A nyelvtudomány számára azért különösen érdekesek, mert grammatikai rendszerükben és szókincsükben számos archaikus elemet őriznek. A balti népek történelme, kultúrája attól különleges, hogy a balti hagyományok mellett a közép-európai, szláv, finnugor és skandináv népekkel való sok évszázados érintkezések alakították. A mai Litvánia és Lettország megismerésére a nyelvórákon kívül nyári egyetemeken, hosszabb részképzéseken is lehetősége van hallgatóinknak.
Egy kis ízelítő a litván nyelvből és a lektorátus programjaiból itt található.
A kurzus kódja: BBN-SLA-11-201.15
További információ: laczhazi.aranka@btk.elte.hu, óramegbeszélés a regisztrációs héten lesz.
Macedón nyelvi és kultúra órák
Tökéletesítsd tudásod - részvételi lehetőség macedón téli és nyári egyetemen! (kezdőknek és haladóknak is). A nyári egyetemen a gyönyörű Ohridban tanulhatod a macedón nyelvet!
Fontos! Az órák időpontját a diákok igényeinek figyelembevételével határozzuk meg – mindig megtaláljuk a megoldást, amely minden érdeklődőnek megfelel! Jelentkezzetek bátran a macedón nyelvi kurzusokra!
Kezdő kurzusok:
- BBN-SLA11-201.05 Második szláv nyelv alapjai 1. / Macedón nyelv 1.
- BBV-143:27 Macedón nyelv 1.
- BMVD-143:27 Macedón nyelv 1.
- BBV-143:55 Macedón kultúra
- BMVD-143:55 Macedón kultúra
- BBV-143:34 Macedón országismeret
- BMVD-143.89 Macedón országismeret
Haladó kurzusok:
- BBN-SLA11-202.05 Második szláv nyelv alapjai 2.
- BBV-143:28 Macedón nyelv 2.
- BMVD-143:28 Macedón nyelv 2.
- BBV-143:29 Macedón nyelv 3.
- BMVD- 143:10 Macedón nyelv 3.
- BBV-143:45 Macedón nyelv 4.
- BMVD-143:53 Macedón nyelv 4.
- BMVD-143:160 Macedón nyelv 5.
A macedón lektor elérhetősége: panzov.zlatko@btk.elte.hu
Magyar Grammatika
Kiknek ajánljuk? − Azoknak, akik szeretnék funkcionális nézőpontból megismerni a magyar nyelvtan rendszerszerű összefüggéseit; áttekintést akarnak kapni a legalapvetőbb grammatikai kategóriákról és műveletekről.
Miről lesz szó? − A kurzus azokat a műveleteket tárgyalja, amelyek lehetővé teszik a nyelvi kifejezések összekapcsolását. Ezek a műveletek arra valók, hogy a nyelvi tevékenységben összetett kifejezéseket hozzunk létre, és ezáltal hatékonnyá tegyük egymás megértését.
Csak magyar szerkezeteket vizsgálunk? − Alapvetően valóban magyar kifejezések elemzésével foglalkozunk, de hangsúlyt fektetünk a nyelvi kifejezésnek nemcsak a nyelvspecifikus, hanem az általános (főként az emberi kogníció általi) motiváltságára is.
- Kód: BBN-MAM11-264, BBN-MNY19-264 (előadás, 4 kredit)
- Oktató: Dr. Laczkó Krisztina Renáta docens (laczko.krisztina@btk.elte.hu)
Magyar nyelvű szakszövegolvasás – Humorelméletek
Paul de Man „ironológiá”-ja a német romantikus filozófiában keresi eredőjét, s annak dekonstrukciójaként értelmezi magát. Bahtyin „karnevalizáció”-ja a humort a menipposzi szatírákig vezeti vissza, elválasztva azt a német romantikusok számára mintául szolgáló szókratészi dialógusoktól. A karneválban rejlő össznépi nevetés pozitív, életigenlő erejének hangsúlyozása ugyanakkor szembemegy a Bergson által megfogalmazott negatív elvvel is, amely a nevetés okát az élőben rejlő élettelen mechanizmusokban találja meg. Ritter szintén a bergsoni észelvű magyarázatok egyoldalúságát veszi célba, amikor a komikumot kettős mozgásként mutatja be a rendellenest kinyilvánító ész határán. Plessner pedig, kitágítva a vizsgálati mezőt a filozófiai antropológia területére, a sírás és a nevetés közös gyökereit kutatva azokra az ösztönös reakciókra irányítja a figyelmet, amelyekkel az ember az őt hatalmába kerítő külső provokációkra válaszol.
- Oktató: Bartha Judit
- Kód: BBN-ESZ-202.01
- A teljesítés feltétele: zh vagy szemináriumi dolgozat
Neurolingvisztika
A neurolingvisztika az emberi nyelvet az agy organikus neurológiai szerkezete termékének tekinti. Ekkor érdekes kérdés, hogy a nyelvtani elvek/szabályok vajon mentálisan is reálisak-e, tehát az általuk kifejezett tulajdonság az agyi működés számára is megkülönböztetett más nyelvi tulajdonságoktól?
Az ilyen problémák megértése feltételezi a nyelv, az agy és az elme viszonyainak vizsgálatait, és ebben a laboratóriumi kísérletes módszertan alkalmazását. Például annak kutatását, hogy milyen agyi-neurológiai alapja és háttere van az újszülöttek és csecsemők hatalmas kognitív teljesítményének, melyet az anyanyelv elsajátítása során produkálnak. Vagy milyen kapcsolat van az agy neurológiai szerkezetének sérülése, betegsége (agyvérzés, afázia, Alzheimer kór) és a beszédprodukció és értés korlátozódása között. A neurológiai sérülések és a nyelvi következményeik ismeretében belátásokhoz juthatunk az ép nyelvi rendszer agyi hátterére, funkcionálásra. Ilyen témakörökben tanulmányozunk laboratóriumi kísérleteket, azok eredményeit, köztük saját kísérleteinket is.
- oktató: Bánréti Zoltán
- szerda 16.30-18.00, Nyelvtudományi Kutatóközpont (Benczúr u. 33.), 206. terem
- BBV-025.17, BMVD-025.17, gyakorlat, 4 kredit
Női szerzői életművek
A fogalom megvitatása érdekében női filmrendezők filmjeit fogjuk vizsgálni, egy-egy alkotótól több alkotást is kiemelve. A félév során megvitatandó fő kérdések: van-e értelme megkülönböztetni a női és férfi hangot a művészetben? Van-e értelme a filmeket a szerzők neme alapján elemezni? A női filmesek feminista filmeket készítenek-e? Mi a "feminista" film? Egyedi módon használják a női alkotók a filmnyelvet?
A félév során az alábbi női alkotók filmjeit fogjuk megvizsgálni alapos közös filmelemzéseken keresztül:
- Mészáros Márta
- Lucrecia Martel
- Kawase Naomi
- Angela Sanelec
A kurzus során várhatóan lesz két vagy három alkalom, amikor külföldi vendégelőadóval dolgozunk, ezek az órák teljes egészében angol nyelven fognak zajlani.
Kurzus teljesítésének követelményei:
1. Órai prezentáció: mindenkinek kell legalább egy, valamely olvasmányhoz vagy filmhez kapcsolódóan kiselőadást tartania.
2. Filmismereti tesztek: minden óra elején a feladott filmből rövid filmismereti tesztet írunk. Nem kaphat félévi jegyet, akinek nincs valamennyi filmből sikeres filmismereti tesztje.
3. Szemináriumi dolgozat: a félévi jegy megszerzése szemináriumi dolgozattal történik. A dolgozatban a félév során tárgyalt szempontok alkalmazásával egy filmet vagy szerzői életművet kell elemezni.
4. Órai munka: a félévi jegybe az órai aktivitás is beleszámít.
Nem kaphat gyakorlati jegyet az a hallgató, aki a félév során háromnál több alkalommal hiányzott (15 percnél hosszabb késés hiányzásnak számít).
- FLMD-322.107
- Oktató: Vincze Teréz
- Péntek 10.45–12.15, alagsor 137. terem
- Kurzus típusa: szeminárium
Nyelvészeti alapfogalmak (nyelvleírás) előadás
E bevezető kurzus célja megismertetni a hallgatókat azzal, hogy különféle hangtani, alaktani, mondattani és jelentéstani jelenségeket megfigyelve és azokat áttekinthető adathalmazzá alakítva a nyelvészek milyen módszereket használnak a nyelv szabályszerűségeinek megállapítására, illetve hogy egyes szabályszerűségek érvényességét hogyan lehet nyelvi adatok gyűjtésével alátámasztani.
- oktató: Baló András Márton
- szerda 10.00-11.30, Nyelvtudományi Kutatóközpont (Benczúr u. 33.), 206. terem
- BBV-025.15, BMVD-025.15, előadás, 4 kredit
Nyelvészeti alapozó: bevezetés a nyelvtudományba
A kurzus a nyelvtudomány fő céljait és területeit mutatja be, különös tekintettel a jelentéstan, hangtan, alaktan és a mondattan fő fogalmaira, problémáira és legjelentősebb elméleti megközelítéseire. Foglalkozik ezen kívül a nyelvi változások természetével, a nyelvi képesség lelki alapjaival, és a főbb nyelvszemléletekkel.
- oktató: Gyuris Beáta
- szerda, 12.00-13.30, Gólyavár A (Mária Terézia terem)
- BBV-025.13, BMVD-025.13, előadás, 4 kredit
Nyelvpolitika a volt Jugoszláviában és utódállamaiban
Az egykori délszláv államban lingua francaként használt szerbhorvát/horvátszerb nyelv sorsa az 1990-es évek elején pecsételődött meg, ugyanis a valamikori szocialista föderatív köztársaság utódállamaiban nem csupán jelentős gazdasági, politikai és társadalmi, hanem nyelvi, nyelvpolitikai változások is bekövetkeztek, amelynek eredményeképp ma már az egykori egységes nyelv helyett önálló bosnyák, horvát, montenegrói és szerb nyelvről beszélünk. A kurzus során ezt az utat járjuk be, különös tekintettel arra a sajátos etnikai, nyelv és vallási kontextusra, amelynek ismerete a folyamatok megértése szempontjából nélkülözhetetlen.
- A kurzus nyelve: magyar
- A kurzus kódja: BBV-145, BMVD-145
- Helye és ideje: szerda, 12.30-14.00 óra, D. épület, 1. emelet, 103.
- Oktató: Dudás Előd adjunktus
Nyílt tudományos ismeretek
A Könyvtár- és Információtudományi Intézet által indított kurzus célja, hogy megismertesse az érdeklődőket a nyílt tudomány (Open Science) koncepciójával és a kutatásmódszertan 21. század elején zajló változásaival. A kurzus a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) és a European Open Science Cloud (EOSC) együttműködésével valósul meg.
A félév témái:
- Bevezetés a nyílt tudományba
- Publikációs gyakorlati ismeretek
- Open access publikálás
- Kutatási adatok kezelése, FAIR-alapelvek
- Kutatásértékelési rendszerek
- European Open Science Cloud (EOSC)
- Általános kutatástámogatási szolgáltatások
- Oktató: Lencsés Ákos
- Tárgykód: BMVD-044
- Időpont és helyszín: Páros heteken csütörtökön 14.30-16.00, MUK 6-8. -102.
ÓIND IRODALOMTÖRTÉNET
Néhány érintett téma és szerző: dráma (Kālidāsa, Śūdraka, Caturbhāṇī, Viśākhadatta, Bhavabhūti, Bhaṭṭa Jayanta), eposz (Bhāravi, Māgha, Bhaṭṭi, Abhinanda), próza (Subandhu, Bāṇa, Daṇḍin), elbeszélések (Dāmodaragupta, Śukasaptati), antológiák, líra (Jayadeva). A tárgyalt művek többsége magyarul nem, csak angol fordításban olvasható, ezért a kurzus elvégzéséhez angol nyelvtudás szükséges.
- oktató: Dezső Csaba
- kód: BBN-IND-261
- időpont és helyszín: hétfő 11:00–11:45; Ifjúsági ép. I. em. 101.
Pszicholingvisztika
Az előadás célja: A pszicholingvisztika kialakulásának, előzményeinek, kutatási területeinek bemutatása.
Az előadás tartalma: Részletesen tárgyalt területek: az agy, felépítése, agyműködési elméletek. A beszédprodukció folyamata: modellek, vizsgálati lehetőségek. A beszédészlelés és a beszédmegértés folyamata: hipotézisek, modellek, az egyes szintek működése, kísérleti megközelítés, a percepciós bázis. A mentális lexikon felépítése, a lexikális hozzáférés. Az anyanyelv-elsajátítás elméleti kérdései, szakaszai, általános és magyar nyelvi sajátosságok.
- Kód: OT-MAGY-181, BBN-MNY11-291(előadás, 3 kredit)
- Oktató: Dr. Bóna Judit docens (bona.judit@btk.elte.hu)
Politikai filozófia a kezdetektől a 16. századig
Az előadás címben jelzett téma főbb mozzanatait tekinti át, kitér az ajánlott olvasmányokra, a középkori skolasztika esetében magyarra le nem fordított szövegekre is. Az értékelés – kizárólag a kötelező anyag alapján – szóbeli vizsga nyomán történik. A vizsga alapjául szolgáló kötelező olvasmányok hozzáférhetőek lesznek a kurzus Canvas-felületén.
- Előadó: Molnár Péter
- Hétfő 12:00-13:30
- BBV-020.001, BMVD-020.001
Portugália és a portugál nyelvű országok természet- és társadalomföldrajza
- Kód: BBN-POR11-141
- Oktató: Dr. Rákóczi István
A kurzus témái:
- Portugália morfológiai adottságai
- A természetföldrajzi alapok
- A Mediterráneum medencéje és az Atlantikum ún. gazdasági-földrajzi komplexumának eltérő hatásai
- A gazdaságföldrajzi és demográfiai adatok, összefüggések, trendek Portugáliában
- Brazília sajátságos jegyei a dél-amerikai kontinensen belül: régiók Brazíliája. Angola és Mozambik
- Kelet-Timor, Macau
- A portugál diaszpóra szerte a világban
Portugália és a portugál világ története
A XV–XVI. századi tengerjáró, terjeszkedő Portugália kereskedelmi gyarmatbirodalma és kolonizációja három kontinensen zajlott. A fűszer és a cukorbirodalom után az ún. III. vagy afrikai gyarmatbirodalom a XIX. században új lendületet adott a kolonializmusnak, majd hatással volt a modern Portugália intézményeire és struktúrájára a dekolonizáció is. A kurzus célja az, hogy aktualizálja e területen az ismereteket: az atlanti- és indiai-óceáni hajózások és a kereskedelmi behatolás vonatkozásában és egyben felvázolja a kolonizáció régió specifikus vonásait klasszikus alapművek segítségével. Brazília modernkori történelme külön figyelmet kap.
- Kód: BBN-POR22-134
- Oktató: Dr. Rákóczi István
Research in applied linguistics
The course presents the applications of research results in phonetics and psycholinguistics in teaching methodology, speech-language pathology, speech and language technology, translation, and in everyday life. It covers areas such as research methodology in speech sciences, atypical first language acquisition, assessment and treatment of speech and language disorders, elderly speech and language symptoms of dementia, bilingualism and foreign language learning, interpreting and translation, written language acquisition, and applications in speech- and language technology. It also deals with applied linguistic topics regarding proper names: legal regulation of their use (e.g. name-giving, name changes, names of married people), translation of proper names, stereotypes and prejudices based on names etc. No preliminary linguistic knowledge is needed.
- Code: BA-ERA-IHLFUS-S-03 (seminar, 6 credit)
- Teachers: Dr. Bóna, Judit associate professor (bona.judit@btk.elte.hu), Dr. Sliz, Marianna Ilona associate professor (sliz.marianna@btk.elte.hu)
Római építészet: Középületek
A bevezető órákon a témáról rendelkezésre álló írott, képi és tárgyi források kerülnek bemutatásra, majd a római építőipar szervezetét és a tervezés folyamatát ismertetjük. A kurzus óráinak fő anyagát az egyes épülettípusok kialakulásának és fejlődésének áttekintése adja, név szerint: 1. a római forum és épületei, 2. basilica, 3. macellum, 4. színház, 5. amphitheatrum, 6. fürdő valamint 7. diadalív. A kurzus szóbeli vizsgával zárul.
- Előadó: dr. Dobosi Linda
- Kurzuskódok: REG-2020.A103; REG-220.R103; REGD-SP231.AR103
- Időpont: Csütörtök 11:30-13:00
- Helyszín: B ép. alagsor 133. Olvasóterem (BB—1-133-03-45)
Spártától Darfurig. Fejezetek a népirtások világtörténetéből
A bevezető előadást és időrendi áttekintést regionális és tematikus esettanulmányok követik, amelyek során a tényanyag és válogatott források megismerése mellett olyan történelmi problémákat elemzünk, mint a modern népirtások eredete és összefüggései korábbi történelmi kataklizmákkal, etnikai konfliktusok, a modern antiszemitizmus és rasszizmus, az első világháború következményei és a nácizmus felemelkedése, az extrém nacionalizmus, abirodalmi gondolat és az etnikai tisztogatások összefüggései, az út a faji háborútól az iparszerű tömeggyilkosságig, az elkövetők, az úgynevezett kívülállók és az áldozatok nézőpontjai, a felelősségre vonás és a nemzetközi dimenziók, valaminta népirtásokmegelőzésének problematikája.
- Csősz László
- BBN-HEB11-401.19
- K:17:00-18:30(oktatóterem belső (SOA) (EK-0-F020)
Szóbeli bántalmazás
- Oktató: dr. Borbás Gabriella Dóra PhD, adjunktus
- BBN-MNY11-317:9, BBV-060:20
- Hétfő 14.00—15.30 óráig
- ELTE BTK MúK D épület fszt. 21.
Megajánlott jegy lehetőségével, előfeltétel nincs, bármely egyetemről, karról lehet jönni.
Jegyszerzés: 2 db hatoldalas nyelvi gyűjteménnyel: a verbális agresszió kategóriái és az agressziót kísérő további nyelvi jelenségek körében (ezek pontosítása: szeptember elején).
Tematika
- A szóbeli bántalmazás 47 kategóriája
- Az egyes szóbeli bántalmazásos kategóriák nyelvi megfogalmazásai. Miket mondanak, akik viccnek akarnak beállítani egy bántást, és miket mondanak azután, hogy ezt lelepleztük? Miket mondanak, akik féltésnek álcáznak bántalmazást; akik úgy állítják be, hogy valamire rosszul emlékszünk? Stb.
- Milyen nyelvi megfogalmazásokkal bagatellizálják ismerősök, ha próbáljuk megfogalmazni valaki bántásait?
- Milyen nyelvi megfogalmazásokkal mentegetik ismerősök a bántalmazónkat?
- Milyen nyelvi megfogalmazásokkal mentegetjük mi magunk a bántalmazónkat?
- Az együttműködő és az uraló kommunikáció.
- A verbális agresszió szándékos.
- Az áldozathibáztatás.
- Agresszió, passzív agresszió.
- A bántalmazó kapcsolat dinamikája, projekció.
- Stockholm-szindróma, kognitív disszonancia.
- A fájdalom szerepe, a mentális hierarchia létrehozásának szerepe.
- Tévhitek a bántalmazóról/a bántalmazó kapcsolatról.
- Szóbeli bántalmazás: munkahely, szülő-gyermek kapcsolat, párkapcsolat, baráti kapcsolat.
- Kívülről hogyan ismerhető fel egy bántalmazó kapcsolat? Hogyan tudunk segíteni?
- Gyakran a bántalmazott tűnik bántalmazónak, a bántalmazó pedig egy vidám, humoros, intelligens embernek. Gyakran terapeuták sem ismerik fel a dinamikát.
- Honnan tudom, hogy bántanak?
- Nincs fizikai bántalmazás verbális nélkül.
- A társadalom bagatellizálja/tagadja a verbális agresszió egyes megjelenéseit/romboló erejének nagyságát.
- Hogyan tudom megelőzni, hogy manipuláljanak?
Orientáló irodalmak
Borbás Gabriella Dóra 2020. A verbális agresszió kevésbé nyilvánvaló esetei és leleplezésük. In: TNTeF 10. évf. (2) 25–98. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/tntef/article/view/34164/33310
Evans, Patricia 1996/2012. Szavakkal verve. Szóbeli erőszak a párkapcsolatokban. Budapest. Háttér Kiadó–NANE Egyesület.
A verbális agresszió társadalmi szalonképessége és az agresszióindexek. In: TNTeF 11. évf. (2) 2021. 109–131. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/tntef/article/view/43614/42653
SZÖVEGTAN ÉS STILISZTIKA
Az előadás célja: A szövegek nyelvi szerveződésének és működésének bemutatása a megértett beszédhelyzetben dinamikusan alakuló jelentésképzés szempontjából, amelynek keretében a stílus a szövegek létrehozásának és megértésének integráns részeként nyer értelmezést.
Az előadás tartalma: A szöveg fogalomértelmezésének kérdései. A szöveg a nyelvi interakcióban: adaptáció, figyelemirányítás, kontextualizáció. A protoszövegek és a szövegtípusok, műfajok. A szövegértelem makroszintje: szövegvilág és nézőpont. A szövegértelem mikroszintje: lehorgonyzás, deixis és koreferencia. A szövegértelem mezoszintje: fogalmi séma és topikfolytonosság. A stílus fogalomértelmezésének kérdései. A stílus a nyelvi interakcióban: stílustulajdonítás, stílusminta, stílusérték, stílushatás. A stílus szociokulturális tényezői és tipikus együttállásaik. A nyelvi konstrukciók stilisztikai potenciálja, az alakzatok és a trópusok.
- Kód: OT-MAGY-171, BBN-MAM11-284 (előadás, 3 kredit)
- Oktató: Dr. Tátrai Szilárd docens (tatrai.szilard@btk.elte.hu)
TÁRSADALMI-NEMZETI KÉRDÉSEK A KELET-EURÓPAI REGÉNYBEN
A kurzus a történet- és az irodalomtudomány látásmódját ütköztetve az egyén szemével láttatja Európa keleti felének 19-20. századi társadalmi és nemzeti problémáit (földkérdés, proletarizálódás, az elitek elidegenedése, falu és város ellentéte, etnikai többség és kisebbség viszonya, spontán és erőszakos asszimiláció, etnikai konfliktusok) közép- és délkelet-európai szerzők klasszikus vagy elfeledett művei alapján.
- BMVD-135:16 (kollokvium: írásbeli)
- max. 15 fő
- Oktató: Ábrahám Barna
Test és lélek az antik filozófiában
Az ókori görög filozófiában a 6. századtól a lelket (pszükhé) tekintették az életfunkciók letéteményesének, a megismerés központjának, valamint a morális felelősség hordozójának. A szemináriumon a klasszikus kori, hellenisztikus és késő antik lélekelméletek közül vizsgálunk meg néhányat: Platón elméletét, mely szerint a lélek a testtől fajtájában különböző, önálló létező, Arisztotelész teóriáját, mely a lelket a test formája vagy teljesültsége gyanánt elemzi, a sztoikusok és epikureusok korporealista lélekfilozófiáját, valamint az újplatonikus Plótinosz teóriáját, mely részletesen kibontja a lélek testetlenségének metafizikai következményeit.
A test és lélek viszonyának kapcsán olyan speciálisabb témák is szóba kerülnek, mint az érzékelés, az emlékezet, az emóciók, vagy az a kérdés, hogy miként mozgatja a lélek a testet. A szeminárium résztvevőinek a félév során 5 témához rövid esszét kell írniuk 3-500 szó terjedelemben, valamint önálló 2 kérdést/problémafelvetést megfogalmazniuk. Egy további, hasonló terjedelmű dolgozat a BA hallgatók esetében egy magyar nyelvű, az MA hallgatók esetében egy angol nyelvű cikk vagy könyvfejezet tömör összefoglalása (az oktatóval egyeztetendő).
- Előadó: Bene László
- Csütörtök 10:00-11:30
- BBV-020.026, BMVD-020.027
Tudományos és kulturális menedzsment
A tantárgy célja, hogy betekintést adjon a szervezés és menedzselés elméleti és gyakorlati kérdéseibe. Ehhez kapcsolódóan egyrészt előtérbe kerül az egyén önértékelése, önmenedzselése a munkaerőpiacon (állásinterjú, önéletrajz, motivációs levél, időmenedzsment, prezentálás stb.) és a pályázatok és projektek témakörében. Másrészt az előadás kitér az arculatépítés, a marketing és a design kérdésköreire, valamint ezekhez kapcsolódóan folyamatosan reflektál a kommunikáció jelentőségére.
- Kód: BMA-ANYD21-101, BMA-MAGD21-NY-101 (előadás, 3 kredit)
- Oktató: Dr. Kuna Ágnes adjunktus (kuna.agnes@btk.elte.hu)
Az Újkori és Jelenkori Filozófia Tanszékkurzusai
- UllmannTamás: Kortárs filozófia, BBV-020.49, MBVD-020.49 (hétfő 14:00-15:30, I ép. 221)
- Szalai Judit: Elmefilozófia, BBV-020.50, BMVD-020.50 (hétfő 12:00-13:30, I ép. 228)
- Mráz Attila: Politikai filozófia, BBV-020.51, BMVD-020.51 (kedd 14:00-15:30, I ép. I ép. 221)
- Forczek Ákos: Az ifjú Marx, BBV-020.52, BMVD-020.52 (hétfő 14:00-15:30, I ép. 129)
Virginia Woolf: Mrs. Dalloway
Virginia Woolf mostanra klasszikussá vált Mrs. Dalloway (1925) című regényének olvasása megidézi az 1910-es években alakuló Bloomsbury-kör avantgárd esztétikáját, az angol írónő alkotói pályáját, feminista elképzeléseit, filozófiai, képzőművészeti ihletésű modernista regényteóriáját és -praxisát (tudatfolyam-ábrázolás, impresszionista „képiség”, költői szimbolizmus és formalizmus), valamint műve intertextuális továbbélését napjainkban.
- Oktató: Bartha Judit
- Kód: BBN-ESZ-251:29
- A teljesítés feltétele: írásbeli vizsga
Mozart és az opera seria
A kurzus első blokkja a XVIII. századi itáliai komoly opera, az opera seria műfaji sajátosságait és jelentőségét, valamint a Mozart-életműben betöltött szerepét és annak változó megítélését tárgyalja. A zenetörténeti bevezetőt követően térünk ki a konkrét operák elemzésére ( Mitridate, Idomeneo , Titus kegyelme ), majd arra, hogy a kortárs rendezői színháznak és operajátszásnak milyen specifikus kihívásokkal kell e művek színpadra állításakor megbirkóznia.
A kurzus elvégzéséhez zenei előképzettség nem szükséges. A kurzus során használt szakirodalom, zene- és videóanyag Google Drive mappán keresztül elérhető lesz.
- (BBN-ESZ-402:145)
- Helyszín: Múzeum körút 6–8., földszint, 039-es terem
- Időpont: hétfő, 14:15-15:45
- Oktató: Gyárfás Orsolya