„Ki kell próbálni, aztán meg kell bukni” – avagy mitől sikeres az énmárka?

2023.05.17.
„Ki kell próbálni, aztán meg kell bukni” – avagy mitől sikeres az énmárka?
A Kommunikáció és Médiatudomány Tanszék kurzusán a márkaalapításról, selfbrandingről és az egyéni vállalkozás sajátosságairól beszélgettek híres ELTE Médiás öregdiákok.

Az Életkezdés és pályaképek, dilemmák a kreatív gazdaságban kurzus kerekasztal-beszélgetésén D. Tóth Kriszta (WMN, Elviszlek magammal), Katona Éva (ëviköt, NOS), Linczényi Márkó (Antilope Kid, Probléma) és Márk Szonja (Édesem, VAJ) beszélgettek a márkaalapítás személyes megéléséről, életutatkról, társadalmi kérdésekben való állásfoglalásról és önreflexiókról Koltai Réka (Citi, ELTE) moderálása mellett.

Annak ellenére, hogy az egyéni vállalkozás one man show, a közösségépítés és a társadalmi ügyek szolgálata az önállóan felépített márkák fő motívumai közé tartoznak. Ahogy egy életmód magazin szerkesztősége, úgy egy önerőből felépített cukrászda vásárlóköre és egy 80-as évek stílusából építkező művészműhely közönsége is egy csapat. Olyan fajta szubkulturális termékek fogyasztói, amelyek egy marginális társadalmi csoport igényeit szolgálják ki. De kizárólag a közösség igényei ezek?

A 2010-es években Magyarországon nem volt megfelelő hangvételű, sem kielégítő mennyiségű tartalom az érett, középkorú nők számára. A 2009-ben az év médiaszemélyisége díjat elnyerő D. Tóth Kriszta saját bőrén vette észre először, hogy amellett, hogy a média nem kezeli felnőttként neme miatt, a televíziós szakmában rabszolgamunkát végez és nem marad ideje kreatív energiái levezetésére sem. Így született meg a ma is ismert WMN, ahol az alapító igényei mágnesként rántották maguk köré a közönségben is felébredt érdeklődést.

„Teljes fedésben vagyok magammal”

hangzott el Krisztától, aki immár nem a folyamatos terjeszkedést és a médiatér meghódítását tartja szem előtt, hanem a minőségi tartalmak gyártását és azok emberi oldalának bemutatását, ahogy ezt az Elviszlek magammal You Tube rovatban is teszi. Ennek célja, hogy a globális társadalmat érintő problémákat feltárja olvasó és nézőközönsége előtt és erősítse a valahová tartozást érzését bennük.

A közlésvágy persze nem csak az újságírói szféra sajátja. A zene és a zenélés Linczényi Márkó életében központi szerepet kapott, hiszen a The KOLIN után Antilope Kid néven folytatta tovább karrierjét. Az egyszemélyes zenekarnak megvannak a szépségei, a szabadág, a kizárólag saját ötletekből felépített és azelőtt nem látott sikereket arató zeneszámok megvalósítása és egy vállalkozáshoz szükséges összes munkakör kitanulása. Ekkor ébred rá a művész, hogy nem kell erőltetni a zenekari tevékenykedést, hisz a jelenlegi társadalomban, ahol a tartalomfogyasztó a gyártó szerepét is betöltheti sokszor az „intézményesség kontraproduktív”. Márkó a Probléma című műsor vezetője Hajós Andrással az élen, és ahogy azt a podcast elnevezése is mutatja, emberi érzések, traumák, megküzdési módok és belső vívódások kerülnek a felszínre egy kollektív reziliencia elősegítése és a közösségérzés megteremtése érdekében.

Márk Szonja, Katona Éva, Linczényi Márkó, D. Tóth Kriszta

Márk Szonja a Kreatív újságnál töltött öt éve alatt a médiapiac egyik legsikeresebb időszakában vett részt, a reklámszakma szárnyalt, mégsem ez volt a végcél, ahova megérkezett. Szonja a sütésben élte meg önkifejezését, ebből fejlődött ki organikusan az Édesem édesség brand, amelyben a hagyományos és a progresszív konyha fortélyait ötvözi. A közösség érkezett magától, workshopok és egy lojális vásárlókör kialakulásával, ami bár sikeresnek bizonyult, eltelítővé vált. A kreatív ötletek megvalósításán túl az egészséges alapanyagok felhasználása és az egészséges táplálkozás népszerűsítése motiválta az unikális márka megalkotására.

A sikeres énmárkák és brandek az intézményesített kommunikációs szakmák szabályait jól ismerik. A stratégiák, korlátok, behatárolt üzenetek útvesztője bőven jelen van a kommunikáció marketing vonalán, amivel sokszor nehéz azonosulni a gyártójának is. Gépies lesz és unalmassá törpül a szakember életében ez az egyébként kreatív munka, vagy egész egyszerűen kidobja magából.

„Ki kell próbálni, aztán meg kell bukni”

mondta Linczényi Márkó. Nem kell brandek és márkák teljes spektrumát átfogni és mindenhol otthonosan mozogni, magáénak érezni. Elég, ha az ember önazonos és ezt képes is megmutatni a közönségnek. Így lehet az, hogy egy zenész előbb influenszer, aztán csak utána művész.

Így lehet az is, hogy a MÜPA kommunikációs szakembere beköltözik egy apró üzlethelyiségbe és vintage üzletet nyit és a nyolcvanas évek divatját kezdi újra kötni. Katona Éva a Kreatívban eltöltött négy éve, a hőskorát élő Origonál betöltött újságírói munkaköre, majd a MÜPA csordulásig töltött eseménynaptárának managelése után nyitotta meg az ëviköt webshopot és vesz részt a NOS vingtage store működtetésében. Webshopja és hobbija mellett művészeti közösségiterek megreformálásával igyekszik spot light-ot irányítani a feltörekvő kortárs tehetségekre. Szeret elhatárolódni a mainstreamtől, a nagy üzemitől, és inkább a fiatal művészek szubkultúrájának szolgáltat találkozóhelyet, segít kapcsolatokat kialakítani és a kötés mellett a kapcsolati hálót is szőni.

A beszélgetésből kiderült, hogy a brandek nem akarásból és tudatosan jöttek létre és a médiaszakról az egyéni vállalkozás igazgatásához sem egyenes az út. Rengeteg tanulság, tenni akarás és egyedi gondolkodásmód áll a kulisszák mögött, a társadalmi hiányosságok pótlására érzett késztetéssel karöltve.