Innováció a kenyai egyetemi könyvtárakban

A technológia fejlődése sok bizonytalanságot hozott az felsőoktatási könyvtárakban fellelhető információforrásokhoz való hozzáférésben és azok felhasználásában. A kutatás meghatározza, hogy a kenyai egyetemi könyvtárak milyen mértékben vesznek részt az innovációban és milyen mértékben alkalmaznak innovatív stratégiákat. Ezen túlmenően ennek a tanulmánynak az a célja, hogy azonosítsa a könyvtárak által alkalmazott konkrét innovációs gyakorlatokat és stratégiákat annak biztosítására, hogy hatékonyan megfeleljenek a felhasználók információs igényeinek, és továbbra is hasznosak legyenek a kenyai társadalom számára.
A szerzők kvalitatív kutatási tervet készítettek. Az adatokat személyes interjúk segítségével gyűjtötték, amelyek a kenyai felsőoktatási könyvtári rendszer munkatársait célozták meg, beleértve a tájékoztató könyvtárost, a kölcsönzőkönyvtárost, valamint a digitális- és rendszerkönyvtárost.
Kenyában 74 egyetem működik, ebből 37 magánegyetem és 37 állami egyetem. A tudományterületeket és képzési szinteket széles körben lefedő egyetemek száma azonban ténylegesen 49, amelyek közül 31 állami egyetem és 18 magánegyetem. A tanulmány „telítettségi” pontja a hetedik egyetemnél ért véget, ahol már észrevehető volt, hogy a válaszadóktól nem sikerült új információkat gyűjteni. Ezért a tanulmányhoz kiválasztott egyetemi könyvtárak a következők voltak: University of Nairobi, Moi University, Jomo Kenyatta University of Agriculture and Technology, Maseno University, Masinde Muliro University of Science and Technology, United States International University-Africa and Kenya Methodist University. A mintában szereplő egyetemek közül két magánegyetem és öt állami egyetem. A 7 egyetemen összesen 21 válaszadóval készítettek interjút, ami minden egyetemen 3 könyvtárost jelentett.
Az adatgyűjtés a működési dokumentumok, például a felsőoktatási könyvtári szabályzatok, az egyetemi honlapok és a könyvtári brosúrák vagy más források vizsgálatával történt. Az interjúk igazolják a kenyai egyetemi könyvtárak különböző erőfeszítéseit, amelyek célja, hogy biztosítsák az innovációt és a relevanciájuk fenntartását az információs szektorban, továbbá választ adjanak a technológia fejlődése által okozott különböző kihívásokra és elkerüljék a veszélyeket. A könyvtárak visszajelzéseiből kiderült, hogy számos új és innovatív terméket és szolgáltatást kezdeményeztek (például elektronikus könyvek és folyóiratok a nyomtatott dokumentumok helyett, a könyvtárak átszervezését a könyvtárhasználói szokások változásának követése érdekében, a más egyetemekkel/karokkal/tanszékekkel való együttműködést az új szolgáltatások bevezetésében, új szolgáltatási pontok létrehozását a könyvtárakban, illetve még sok más területet).
A tanulmány egyúttal azonban feltárta, hogy sürgető szükség mutatkozik a változtatásra a kenyai felsőoktatási könyvtári környezetben. Megállapította, hogy az innováció és az innovációs stratégiák fogalma még mindig új a kenyai felsőoktatási könyvtárakban, és a könyvtárak tevékenységre jórészt továbbra is hagyományos, ún. rutinfeladatokra korlátozódik. Hiányoznak a megfelelő cselekvések az innovációs gyakorlatok/stratégiák fejlesztésére az felsőoktatási könyvtárakban. A cikk ezért javasolja a kenyai felsőoktatási könyvtárak munkájának innovációközpontú átgondolását. Az egyetemeknek prioritásként kell kezelniük könyvtárakat megfelelő pénzügyi forrással és felkészültségű munkatárssal történő ellátását, mérsékelniük szükséges a bürokráciát az intézmények irányításában.
A technológiai fejlődés felkarolásával, a hagyományos szolgáltatások újragondolásával, valamint a kreativitás és kísérletezés kultúrájának előmozdításával a könyvtárak nélkülözhetetlen erőforrásként pozícionálhatják magukat a digitális korban is.
A felsőoktatási könyvtáraknak folyamatosan felül kell vizsgálniuk stratégiai dokumentumaikat az új trendek megjelenésével, és végül a könyvtárosokat folyamatosan képezni kell, hogy lépést tudjanak tartani a folyamatosan változó technológiával.