Innováció a kenyai egyetemi könyvtárakban

2025.06.11.
Innováció a kenyai egyetemi könyvtárakban
Barátné Hajdu Ágnes, Kiszl Péter és Fredrick Otike Kari Publikációs Díjban részesült tanulmánya „The puzzle of innovation and innovation strategies in Kenyan academic libraries” címmel jelent meg a Digital Library Perspectives Q1-es SJR-besorolású folyóiratban.

A technológia fejlődése sok bizonytalanságot hozott az felsőoktatási könyvtárakban fellelhető információforrásokhoz való hozzáférésben és azok felhasználásában. A kutatás meghatározza, hogy a kenyai egyetemi könyvtárak milyen mértékben vesznek részt az innovációban és milyen mértékben alkalmaznak innovatív stratégiákat. Ezen túlmenően ennek a tanulmánynak az a célja, hogy azonosítsa a könyvtárak által alkalmazott konkrét innovációs gyakorlatokat és stratégiákat annak biztosítására, hogy hatékonyan megfeleljenek a felhasználók információs igényeinek, és továbbra is hasznosak legyenek a kenyai társadalom számára.

A szerzők kvalitatív kutatási tervet készítettek. Az adatokat személyes interjúk segítségével gyűjtötték, amelyek a kenyai felsőoktatási könyvtári rendszer munkatársait célozták meg, beleértve a tájékoztató könyvtárost, a kölcsönzőkönyvtárost, valamint a digitális- és rendszerkönyvtárost.

Kenyában 74 egyetem működik, ebből 37 magánegyetem és 37 állami egyetem. A tudományterületeket és képzési szinteket széles körben lefedő egyetemek száma azonban ténylegesen 49, amelyek közül 31 állami egyetem és 18 magánegyetem. A tanulmány „telítettségi” pontja a hetedik egyetemnél ért véget, ahol már észrevehető volt, hogy a válaszadóktól nem sikerült új információkat gyűjteni. Ezért a tanulmányhoz kiválasztott egyetemi könyvtárak a következők voltak: University of Nairobi, Moi University, Jomo Kenyatta University of Agriculture and Technology, Maseno University, Masinde Muliro University of Science and Technology, United States International University-Africa and Kenya Methodist University. A mintában szereplő egyetemek közül két magánegyetem és öt állami egyetem. A 7 egyetemen összesen 21 válaszadóval készítettek interjút, ami minden egyetemen 3 könyvtárost jelentett.

Az adatgyűjtés a működési dokumentumok, például a felsőoktatási könyvtári szabályzatok, az egyetemi honlapok és a könyvtári brosúrák vagy más források vizsgálatával történt. Az interjúk igazolják a kenyai egyetemi könyvtárak különböző erőfeszítéseit, amelyek célja, hogy biztosítsák az innovációt és a relevanciájuk fenntartását az információs szektorban, továbbá választ adjanak a technológia fejlődése által okozott különböző kihívásokra és elkerüljék a veszélyeket. A könyvtárak visszajelzéseiből kiderült, hogy számos új és innovatív terméket és szolgáltatást kezdeményeztek (például elektronikus könyvek és folyóiratok a nyomtatott dokumentumok helyett, a könyvtárak átszervezését a könyvtárhasználói szokások változásának követése érdekében, a más egyetemekkel/karokkal/tanszékekkel való együttműködést az új szolgáltatások bevezetésében, új szolgáltatási pontok létrehozását a könyvtárakban, illetve még sok más területet).

A tanulmány egyúttal azonban feltárta, hogy sürgető szükség mutatkozik a változtatásra a kenyai felsőoktatási könyvtári környezetben. Megállapította, hogy az innováció és az innovációs stratégiák fogalma még mindig új a kenyai felsőoktatási könyvtárakban, és a könyvtárak tevékenységre jórészt továbbra is hagyományos, ún. rutinfeladatokra korlátozódik. Hiányoznak a megfelelő cselekvések az innovációs gyakorlatok/stratégiák fejlesztésére az felsőoktatási könyvtárakban. A cikk ezért javasolja a kenyai felsőoktatási könyvtárak munkájának innovációközpontú átgondolását. Az egyetemeknek prioritásként kell kezelniük könyvtárakat megfelelő pénzügyi forrással és felkészültségű munkatárssal történő ellátását, mérsékelniük szükséges a bürokráciát az intézmények irányításában. 

A technológiai fejlődés felkarolásával, a hagyományos szolgáltatások újragondolásával, valamint a kreativitás és kísérletezés kultúrájának előmozdításával a könyvtárak nélkülözhetetlen erőforrásként pozícionálhatják magukat a digitális korban is. 

A felsőoktatási könyvtáraknak folyamatosan felül kell vizsgálniuk stratégiai dokumentumaikat az új trendek megjelenésével, és végül a könyvtárosokat folyamatosan képezni kell, hogy lépést tudjanak tartani a folyamatosan változó technológiával.


Otike, F., Hajdu Barát, Á. and Kiszl, P. (2024), The puzzle of innovation and innovation strategies in Kenyan academic libraries, Digital Library Perspectives, Vol. 40 No. 3, pp. 453-483.