Gyerekjáték az anyanyelv?
![Gyerekjáték az anyanyelv?](https://btk.elte.hu/media/bd/9a/4d0269424ee7c7882fc7c89797f7bb42f109e9dcac7e44d4f49bc06a5a58/diszciplina-3-gyereknyelv-1200-700-px-sima-thumb.png?v202209270307)
2022. április 27. 18:00
ELTE BTK Kari Tanácsterem (1088 Budapest, Múzeum krt. 4/A fsz. 39.)
2022. április 27. 18:00 -
ELTE BTK Kari Tanácsterem (1088 Budapest, Múzeum krt. 4/A fsz. 39.)
A Tudományos Bizottság kezdeményezésére indult beszélgetés-sorozat keretében egy-egy bölcsészettudományi kutatócsoport, szakmai műhely vezetője/képviselője hív meg olyan beszélgetőtársakat, akik más tudományterületek felől közelítve mutatnak érdeklődést a kutatásaik iránt. A harmadik esemény fókuszába a gyermeknyelvi kutatások kerülnek.
Az elmúlt néhány évtizedben a gyermeknyelv elemzése mind a pszicholingvisztikai, nyelvelméleti vizsgálatoknak, mind a gyakorlati szakemberek érdeklődésének fókuszába került. Az anyanyelv-elsajátítás folyamata egyidejűleg több tudományterületet érint, így például a nyelvészetet, a pszichológiát, a pedagógiát és a logopédiát is. A különböző diszciplínák különböző módszereket használnak a gyermeknyelv kutatásához, de a közös céljuk az anyanyelv-elsajátítás folyamatának minél pontosabb megismerése, az atipikus folyamatok felismerése, az elmaradást mutató gyermekek fejlesztési lehetőségeinek kidolgozása.
Amíg korábban az anyanyelv-elsajátítás folyamatát vizsgáló tudományos kutatások többsége főként a kezdeti szakaszra és az iskolába lépésre fókuszált, ma már egyre több a vizsgálat a későbbi nyelvfejlődési szakaszokról is. Miben más a beszédkutató nyelvész és a logopédus megközelítésmódja? Milyen módszereket, eszközöket használnak a vizsgálataikhoz? Hogyan tudja egymás munkáját kölcsönösen segíteni a kutató és a gyakorlati szakember? A beszélgetés során a vendégek többek között ezekre a kérdésekre adnak választ.
Beszélgetőpartnerek: Bóna Judit, habilitált egyetemi docens, az ELTE Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszéken működő gyermeknyelvi kutatócsoport vezetője, Jordanidisz Ágnes, a NILD Tanulási Terápia közép-európai képviselője, a magyar nyelvű program alkotója és oktatója, a Hátország Egyesület munkatársa, Kas Bence, egyetemi docens, az ELTE BGGYK és a Nyelvtudományi Kutatóközpont tudományos munkatársa.
Az eseményt Bartus Dávid, az ELTE Bölcsészettudományi Kar dékánja nyitja meg, moderál Varga Zsuzsanna egyetemi tanár, az ELTE Új- és Jelenkori Magyar Történeti Tanszék vezetője.