Borhy László megnyitotta a tanévet
Az osztatlan tanárképzés harmadik új évfolyamának tanévnyitó ünnepségét 2015. szeptember 3-án rendezték a Trefort-kerti Gólyavárban. Az idei évben 880 leendő általános és középiskolai tanár kezdi meg tanulmányait intézményünkben, közülük 579-en osztatlan tanárszakokon.
"Tisztelt Tanárszakos Hallgatók!
2015 őszén 579-en kezdik meg a tanévet az Eötvös Loránd Tudományegyetemen tanárszakosként. Köszöntöm Önöket!
A Bölcsészettudományi Kar dékánjaként különösképpen köszöntöm azt a 380-at, akik bölcsésztanári szakot választottak. Ők 21 szakon kezdik meg nálunk tanulmányaikat. Így valamennyi akkreditált tanárszakunkon vannak hallgatóink, ami külön örömömre szolgál.
A köszöntés után a köszöneté a szó. Köszönöm, hogy minket választottak, az Eötvös Loránd Tudományegyetemet. Választásukkal sok mindent nyertek: tudós tanárok társaságát, érdeklődésüket kielégítő komoly stúdiumokat, remekül szervezett hallgatói önkormányzatot, külföldi tanulmányutak lehetőségét, a belváros SZIGETÉT — a Trefort-kertet, és természetesen egymás társaságát. Ezek a mi ajánlataink, az Önök dolga ezekkel élni, ezeket megélni.
Választásuk mögött azonban van, ha szabad így mondanom, egy mélyebb, talán még öntudatlan, még ki nem mondott, de már formálódó másik választás: Önök a jövendőbeli általános, középiskolai vagy éppen egyetemi diákok tudatában nyomot akarnak hagyni, jó emlékű, nagy tudású, gyakran idézett — a legtöbb esetben ezekről mit sem fognak tudni —, szigorú, de igazságos tanárok akarnak lenni. Talán, mindez meglepi Önöket. Márpedig azért jöttek ide, hogy egy végeérhetetlen folyamatnak legyenek részei, részesei: elmondani a következő nemzedéknek, hogy a tudományos közmegegyezés mit tart fontosnak egy kis ember számára, mit tart fontosnak egy fiatal számára.
A tanár feladata, hogy a tudományos közmegegyezés bizonyos, meghatározott eredményeit közvetítse az új és újabb nemzedékeknek. A tanárnak tehát mindig a tudomány, a tudósság közelében kell maradnia. Mi, a Bölcsészettudományi Kar tanárai Önöket megtanítjuk a tudományra, megtanítjuk, hogy mint leendő tanárok csak a tudományuk eredményeitől legyenek függők, Önök ettől lesznek valósággal szabadok. Itt megtapasztalhatják, hogy ez az egyetlen hely, az Egyetem, a Kar, ahol — most pontos leszek és nem patetikus —, ahol az igazsággal foglalkoznak, az igazsággal foglalkozunk. Ez a mi különleges, egyszeri ajánlatunk. Kérem, éljenek vele.
Engedjenek meg egy személyes történetet, első hallásra talán egy furcsa történetet. Amikor valamivel idősebb voltam, mint Önök — ez idestova 30 éve volt —, mikor arra került a sor, hogy a tanárság vagy a tudományos élet között kelljen választanom, azt a jellemzést kaptam – megjegyzem, hogy abban az időben, a nyolcvanas években sok minden jellemzés alapján dőlt el –, azt írták rólam, hogy tanárnak kiváló, de még jobb kutatónak. Ma abban a különleges helyzetben vannak Önök, hogy nem kell ezt a választást kiállniuk. Négy doktori iskola várja Önöket, négy tudományterületen nyerhetnek el a tanári végzettségük megszerzése után tudományos fokozatot.
Kedves Tanárszakos Hallgatók!
Régészként tudom, hogy a számok között sokszor van szimbolikus összefüggés. Nekem szimbolikus, hogy dékáni megbízatásom első tanévnyitóján a 380 éves Bölcsészettudományi Karon 380 tanárszakos hallgatót köszönthetek. Isten hozta Önöket nálunk, közöttünk a Bölcsészettudományi Karon."