A tudományos olvasásképesség értékelése

2025.01.07.
A tudományos olvasásképesség értékelése
„Assessing Academic Reading Ability” (A tudományos olvasásképesség értékelése) címmel jelent meg Tankó Gyula monográfiája, mely az egyetemi hallgatók számára szükséges olvasásképesség komponenseit integráltan vizsgálja.

A hiánypótló könyv egy longitudinális oktatási akciókutatás eredményeiről számol be, amely két különböző nagy mintán alapul, valamint az elő- és utótesztelés kutatási módszerrel készült. A kutatás célja a magyarországi angol szakos egyetemi hallgatók tudományos olvasásképességének vizsgálata volt, és eredményei a tudományos olvasásképesség-fejlesztés hatékonyságának fokozását segítik elő egy irányított összefoglalás feladattal. Az integrált feladat elvégzése egy forrásszöveg elolvasását, valamint egy irányító kérdéssel meghatározott tartalom kinyerését, összegzését, átfogalmazását és írásban történő megfogalmazását igényli.

A kérdőíves adatok elemzése feltáró faktoranalízissel vizsgálta a tudományos olvasásképesség dimenzionalitását és fejlődését. A hallgatói teljesítményminták pontszámaival végzett további elemzések hasznos gyakorlati betekintést engednek az integrált feladat által elicitált autentikus tudományos olvasási folyamatokba és azok komponenseibe.

Az értékelési és pedagógiai fókusza miatt a könyv alkalmazott nyelvészek, tudományos nyelvhasználatot oktatók, illetve mérők és értékelők számára nyújt széleskörű útmutatást a tudományos olvasásképesség integrált fejlesztése és mérése témában.

A kötet az alábbi honlapon érhető el.