Kollaboratív jelentéskonstruálás a gyermekek játékában

Kollaboratív jelentéskonstruálás a gyermekek játékában
12/07

2020. december 07. 18:00 - 19:00

ONLINE

12/07

2020. december 07. 18:00 - 19:00

ONLINE


Chris Sinha Elő a háttérből a konceptuális integrációval: Kollaboratív jelentéskonstruálás gyermekek játékában című angol nyelvű előadásával folytatódik az Interkulturális Nyelvészet Doktori Program Figurative Language Across Cultures című sorozata.

Az előadás a gyermeki játék példáján bemutatja, hogy bármennyire is termékeny vizsgálati eszköz a konceptuális integráció elmélete a jelentéskonstruálás dinamikájának hangsúlyozásával a kogníció és a kommunikáció fejlődéspszichológiai megközelítésében, ez az elmélet nagyrészt mégis kitart a klasszikus kognitív tudomány hagyományosan mentalista és individualista felfogása mellett.

Az előadás amellett érvel, hogy az elmélet és az empíria hatósugarának kitágításával  meg lehet ragadni az emberi elme társas kollaboratív és kulturális megalapozottságú természetét. A konceptuális integrációt ebben a megközelítésben fejlődéspszichológiai szempontból mikrogenetikai folyamatként lehet értelmezni, amelyben nemcsak a kognitív stratégiák, hanem a szociális szerepek, kapcsolatok és  identitások is a résztvevők társas és kommunikatív interakcióiban egyezkedés tárgyát képezik.

Chris Sinha a hunani egyetemen a kognitív tudomány professzora, a Kelet-Angliai Egyetem tiszteletbeli professzora, a chongqingi egyetem állandó vendégprofesszora és a lisszaboni egyetem kutatóprofesszora. Egyetemi tanulmányait a sussexi egyetemen végezte fejlődéspszichológiából, PhD-fokozatát az utrechti egyetemen szerezte. Mielőtt 2014-ben meghívást kapott a hunani egyetemre, brazil, angol, holland, dán, indiai és svéd egyetemeken tanított, 2002 és 2005 között pedig a Portsmouth-i egyetem Pszichológiai Tanszékét vezette. Chris Sinha fő kutatási területe a nyelv, a kogníció és a kultúra közötti kapcsolat vizsgálata, fő célja pedig a nyelv és a kommunikáció kognitív és szociokulturális megközelítéseinek integrációja.

Az antropológia, a nyelvészet, a pedagógia, az evoluciós biológia, a konnekcionista tudomány, valamint a fejlődéslélektan és a kulturális pszichológia területén 3 monográfiát jegyez, 4 szerkesztett kötetet és több mint 130 tanulmányt. Nemzetközi konferenciák tapasztalt plenáris előadója, doktori iskolák és posztgraduális képzések gyakori meghívott előadója világszerte. A Brit Kognitív Nyelvészeti Társaság és az ICLA, a Nemzetközi Kognitív Nyelvészeti Társaság elnöke is volt. Alapítója, valamint 2009 és 2016 között főszerkesztője volt a Language and Cognition folyóiratnak, jelenleg pedig négy nemzetközi nyelvészeti folyóirat szerkesztőségének tagja és négy könysorozat tanácsadó testületének tagja.